سیاسی

خبر مهم در مورد مذاکرات وین/ توافق برجامی چقدر نزدیک است؟

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: مذاکرات در هفته‌های آتی به نتیجه‌ خواهد رسید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، توافق برجامی چقدر نزدیک است؟ مهم‌ترین اخبار امروز مذاکرات وین را در ادامه بخوانید.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پیامی توییتری‌ گفتگو خود با نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اردن درباره مذاکرات وین را «خوب» توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین، در صفحه توییترش نوشت: امروز گفتگوی خوبی با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس و اردن درباره مذاکرات ادامه‌دار جهت بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام [توافق هسته‌ای] داشتم.
مالی ادامه داد: از آن‌جا که مذاکرات وین در هفته‌های آتی به نتیجه‌ خواهد رسید، ما به رایزنی دقیق با شرکایمان در منطقه ادامه خواهیم داد.
اظهارات مالی هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای مطرح می‌شود.

مذاکرات وین به طور موقت متوقف شده و روسای هیات‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و اتخاذ تصمیمات سیاسی به پایتخت‌ها بازگشته‌اند.
طرفین مذاکرات ضمن اشاره به این که مذاکرات وین پیشرفت‌هایی داشته است، تاکید دارند به خاطر اهمیت مسئله هسته‌ای ایران و مسئله لغو تحریم‌ها، باید به مذاکرت وین فوریت بیشتری بخشید.

پنجره‌ بازگشت به برجام بسته‌تر می‌شود

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده دیروز در نشستی خبری خروج یکجانبه آمریکا از برجام را علت کاهش زمان گریز هسته‌ای اعلام کرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات روز سه‌شنبه سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا مبنی بر کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران به سه الی چهار هفته و همچنین انتقاد از تلاش دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «شما همین روزها از یکی از همکاران من در مورد نگرانی‌های ما که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای خود ایجاد کرده است، شنیدید. اینها پیشرفت‌هایی است که ایران از زمانی که دولت گذشته تصمیم به خروج از توافق با ایران گرفت، در موقعیت به دست آوردن آن قرار گرفت».

پرایس سپس با دفاع از برجام ادامه داد: « برجام توافقی بوده است که به طور قابل راستی‌آزمایی و برای همیشه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شد. زمانی که توافق ایران به طور کامل اجرا شد، زمان گریز هسته‌ای که به آن اشاره می‌کنید یک سال بود به این معنی که اگر ایران بخواهد این کار را انجام دهد، یک سال طول می‌کشد تا مواد شکافت‌پذیر لازم برای یک سلاح هسته‌ای را جمع آوری کند».

پرایس سپس با اشاره به مذاکرات وین گفت: «ما خود را در مجموعه‌ای از شرایط ناگوار می‌بینیم؛ به این معنی که پنجره‌ بازگشت به برجام بسیار بسیار بسته‌تر می‌شود».

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا