سیاسی

خبر نگران‌کننده برای توافق در مذاکرات

درحالیکه اخباری از توافق در مذاکرات وین به گوش می‌رسد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۵ برابر سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای افزایش یافته است. آیا این گزارش تاثیری در روند نتیجه‌گیری دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بنابر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۵ برابر سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای افزایش یافت. آیا این گزارش تاثیری در روند نتیجه‌گیری مذاکرات دارد؟

به نقل از تسنیم، شبکه آمریکایی بلومبرگ روز پنج‌شنبه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۵ برابر سقف تعیین شده در برجام رسیده است.

بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مطابق گزارش‌های قبلی برخلاف اصول محرمانگی به رؤیت بلومبرگ و برخی دیگر از رسانه‌های غربی رسیده است، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در روز ۱۹ فوریه ۲۰۲۲ (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) بیش از ۳۱۹۷ کیلوگرم بوده است که این رقم ۷۰۷ کیلوگرم نسبت به رقم اعلام شده در گزارش سه‌ماهه قبلی افزایش نشان می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین میزان اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در سطح ۶۰ درصد را نیز در تاریخ مذکور ۳۳٫۲ کیلوگرم برآورد کرده است.

توضیحات ایران درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی

محمدرضا غائبی با بیان اینکه این اولین گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۲۲ به نشست شورای حکام در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، گفت: این گزارش، همچون ادوار گذشته گزارش به‌روزرسانی معمول آژانس است که آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اطلاع اعضای این سازمان می‌رساند.

سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین افزود: در این گزارش اعلام شده است که متعاقب مشورت‌های سازنده مدیرکل با اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ ، ترتیبات جدیدی در زمینه نظارت و بازرسی در چارچوب برجام در زمینه نصب مجدد دوربین ها در کارگاه تسای کرج توافق شد و متعاقبا ایران اطلاع داد قصد دارد به جای کرج در مکان جدیدی در اصفهان به تولید لوله های روتور سانتریفیوژ بپردازد و آژانس نیز در ۲۲ ژانویه تمهیدات نظارتی خود در این مکان را نصب نمود البته تا زمانیکه ایران مجددا به اجرای برجام بر نگردد اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره میشود.

وی ادامه داد: در این گزارش آمده است میزان نظارت و راستی آزمایی آژانس به دلیل توقف اجرای تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران به شدت تاثیر پذیرفته است.

سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین، همچنین با اعلام اینکه در این گزارش به برخی عدم دسترسی‌ها و محدودیت ها برای آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ اشاره شده است، که مربوط به داده‌ها و ضبط‌ اطلاعات توسط تجهیزات نظارتی آژانس می‌باشند، افزود: این موضوع نیز طبیعتا به واسطه اجرای قانون صیانت از حقوق ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است.(ایسنا)

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا