اقتصادی

خروج سرمایه از کشور؛ روزانه ۲۵میلیون دلار

گزارش بانک مرکزی از میزان خروج سرمایه از کشور در سال ۱۴۰۰ حاکی از رشد بیش از ۴۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، گزارش بانک مرکزی از میزان خروج سرمایه از کشور در سال ۱۴۰۰ حاکی از رشد بیش از ۴۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ است.

طبق گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده رقم خالص حساب سرمایه به منفی ۹ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار رسیده است. این رقم به معنای خروج حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور است.

به عبارتی می‌توان گفت در سال ۱۴۰۰ ارزش دلاری سرمایه‌های خارج شده از کشور نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که آمار خروج سرمایه در سال ۱۳۹۹ به مراتب کمتر است.

مقایسه آمار خروج سرمایه با سال‌های گذشته

طبق آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی در ۱۲ ماهه سال ۹۹ معادل ۶ میلیارد و ۳۱۸ میلیون دلار از ایران خارج شده است. این رقم به معنای افزایش ۴۷.۴ درصدی میزان خروج ارز از ایران در سال ۱۴۰۰ و در مقایسه با سال ۹۹ است.

روزانه چند میلیارد تومان؟

با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان دریافت که در سال ۱۴۰۰ روزانه بیش از ۲۵.۵ میلیون دلار سرمایه از ایران خارج شده است. حال اگر نرخ آزاد ارز را معادل ۳۰ هزار تومان فرض بگیریم، متوجه خروج روزانه بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه در سال ۱۴۰۰ خواهیم شد.

البته بدیهی است میانگین قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳۰ هزار تومان بود. اما برای تبدیل این حجم سرمایه خروجی به ارزش امروز ریال، نرخ تقریبی دلار ۳۰هزار تومان در نظر گرفته شد.

دولت روحانی یا رئیسی؟

انتشار این گزارش در حالی انجام می‌شود که به طور دقیق‌ نمی‌توان گفت که سهم شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ چقدر بوده است. طبیعتا دولت حسن روحانی تا مردادماه سال گذشته مسئولیت را عهده داشت.

با این حساب مسئولیت اداره کشور در بیش از ۷ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بر عهده دولت سید ابراهیم رئیسی بوده است. هرچند مقایسه این گزارش با آمار خروج سرمایه در ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ حاکی از کاهش میزان نشت سرمایه به خارج است.

این نکته نیز می‌تواند به معنای توقف روند خروج ارز از کشور در زمستان ۱۴۰۰ باشد. اما به طور دقیق نمی‌توان گفت سهم هریک از دولت‌های روحانی یا رئیسی از این آمار چقدر است

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا