اقتصادی

خرید آیفون تا آخر سال برای ایرانی‌ها ممنوع است!

روند بازار – باورکردنی نیست، اما در همین شرایطی که قیمت گوشی‌های اپل در بازار ایران از حدود ۱۵ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۴۰، ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند، خیلی‌ها از هول افزایش قیمت بیشتر تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌اند تا هرچه زودتر یک آیفون برای خود بخرند. اما ما قصد داریم خجالت را کنار بگذاریم و با اصرار بگوییم این بدترین و اشتباه‌ترین لحظه برای خرید آیفون‌های اپل است.
عامل اثرگذار مهمی که باعث می‌شود به چنین نتیجه قطعی و در عین حال هشدارآمیزی برسیم، مسئله راه اندازی نسل پنجم موبایل در کشور است. ایران همزمان با بقیه کشور‌های بزرگ دنیا، به‌سمت این فناوری می‌رود و همین حالا ایرانسل توانسته به‌کمک هوآوی یکی دو تا BTS نسل پنجم را در تهران راه‌اندازی کند. شاید خوشبینانه به‌نظر برسد، اما به‌هرحال ممکن است تا یک سال دیگر این اتفاق در کشور رخ دهد و از آن لحظه موبایل‌های ۴G با وجود قیمت گزاف خود دیگر به‌دردبخور نخواهند بود. شما که دلتان نمی‌خواهد در آن برهه حساس تاریخی خودتان را سرزنش کنید؟ حجم سرزنش احتمالی برای افرادی که امسال یک گوشی گرانقیمت آیفون می‌خرند به مراتب بیشتر خواهد بود. خبر‌ها حاکی از این است که اپل قصد دارد ماه آینده چهار مدل جدید آیفون که مجهز به فناوری نسل پنجم هستند را عرضه کند. پیش‌بینی می‌شود آن‌ها بتوانند ۷۵ تا ۸۰ میلیون دستگاه گوشی موبایل سازگار با ۵G بسازند.
استقبال عجیب از خرید آیفون ظاهرا مختص ایران نبوده و با وجود شیوع بیماری کووید ۱۹ اپل در دنیا شاهد تقاضای بالا برای محصولاتش از سوی افرادی بوده که به تحصیل از راه دور یا دورکاری می‌پردازند. درآمد حاصل از فروش آیفون در سه ماهه اخیر فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده و تقریبا نیمی از فروش سالانه اپل را تشکیل می‌دهد. ارزش سهام اپل امسال ۷۶ درصد صعود کرده و نخستین شرکت آمریکایی بوده که ارزش بازارش از مرز دو تریلیون دلار عبور کرده است. برای همین احتمال عرضه حداقل چهار مدل جدید آیفون قوت گرفته است. پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد دو مدل از این گوشی‌ها در سایز ۵.۴ اینچ، یک مدل در سایز ۶.۱ اینچ و مدل پرو در دو سایز ۶.۱ اینچ و ۶.۷ اینچ عرضه می‌شود که بزرگترین گوشی تاریخ اپل خواهد بود. براساس اطلاعات غیررسمی منتشر شده می‌توان حدس زد مدل بزرگتر گوشی پرو به دوربینی منحصر به‌فرد با امکانات وسوسه‌انگیز جدید خواهد داشت. همچنین باید توقع به‌روزرسانی‌هایی مثل پردازنده A14 و حافظه‌موقت سریعتر را داشته باشیم. بعضی کاربران ناشناس گزارش داده‌اند مدل ۶.۷ اینچی قطعا می‌تواند توجه خیلی‌ها را به‌خود جلب کند. بله! قیمت این گوشی قطعا در ایران به‌همان محدوده ۵۰ میلیون تومان نزدیک خواهد شد، اما پشتیبانی از شبکه‌های نسل پنجم تلفن‌همراه روی گوشی‌های ارزانقیمت اپل هم وجود خواهد داشت و اگر تا پایان امسال یک گوشی قدیمی بخرید، خیلی حسرت خواهید خورد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا