اجتماعیدانش و فناوری

خرید بدون کارت شاید از سال آینده

رئیس اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خبر داد: پرداخت از طریق کدهای QR از سال آینده در کشور فراگیر می‌شود.

روند بازار – به گزارش مهر به نقل از صدا و سیما، داوود محمدبیگی گفت: سند کیف پول الکترونیکی تدوین شده است و امیدواریم تا اسفند ۹۹ بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم.

رئیس اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی این طرح را یکی از مهم‌ترین اقدام‌های سال‌های اخیر برای نظام‌مند کردن صنعت پرداخت خرد عنوان کرد و افزود: دراین نظام هم دغدغه‌های رگولاتور پولی مورد توجه قرار گرفته و هم فضای کسب و کار برای بازیگران این حوزه شفاف شده است.

محمدبیگی افزود: در این سند به فعالان این حوزه مهلت ۶ ماهه‌ای داده شده تا خود را با ضوابط و الزامات این سند سازگار کنند و برای پذیرش کیف پول سایر بازیگران آماده شوند.

این مقام بانک مرکزی ادامه داد: در گام اول صرفاً فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پذیرش کدهای QR تمامی شرکت‌ها از طریق کیف پول تمام بازیگران این حوزه مد نظر است و در گام‌های بعدی تعامل‌پذیری، می‌توان نصب QR‌های یکپارچه و واحد را به انجام رساند.

محمدبیگی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های اصلی کیف پول الکترونیکی سادگی و سهولت است گفت: تجربه کاربری ساده یکی از عواملی است که می‌تواند افراد را به استفاده از کیف پول الکترونیکی برای پرداخت خرد تشویق کند، زیرا با این روش می‌توانند بدون وارد کردن اطلاعات کارت و نیاز به رمز پویا، مبلغ و رمز کیف پول را وارد کنند و به سرعت پرداخت کنند؛ ضمن اینکه با اجرای طرح ملی پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت کیف پول الکترونیکی توسط بانک مرکزی احتمالاً از سال آینده شاهد فراگیر شدن شیوه جدید پرداخت از طریق کد QR در فروشگاه‌ها و پایانه‌های فروش خواهیم بود. با این شیوه خریداران از طریق اسکن کد QR و بدون نیاز به کارت یا لمس دستگاه قادر به پرداخت هزینه خریدهای زیر ۲۰۰ هزار تومان خواهند بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا