اقتصادی

رکود کامل / خرید خودرو به صفر رسید

بررسی‌های خبرنگار ایرنا حاکی است در شرایطی که این روزها بازار خودرو با افزایش قیمت‌ها و شدیدتر شدن رکود همراه شده، قیمت برخی محصولات داخلی تغییر چندانی تجربه نکرده است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار ایرنا، این روزها بازار خودروی پایتخت شاهد به‌هم ریختگی و نابسامانی است و رکود ماه‌های گذشته آن عمیق‌تر شده است.

کارشناسان دلیل این مساله را صعود قیمت دلار عنوان می‌کنند. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت: وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد افرادی که خودرو در اختیار دارند عجله‌ای برای فروش نخواهند داشت، اما خریداران واقعی ناچارند خودروی مورد نیازشان را با صرف هزینه بالاتر خریداری کنند.

«سعید موتمنی»‌، بازار خودرو را در شرایط رکود شدید توصیف کرد و افزود: با وجود رشد قیمت‌ها، کسی برای خرید صف نکشیده و خرید و فروش‌ها در حداقل خود است.

با این وجود، در گروه سایپا تغییر قیمت‌ها کمتر است. به‌طوری که پراید ۱۱۱ صفر کیلومتر مدل ۹۸ حدود ۲۰۰ میلیون تومان، وانت پراید (مدل ۱۴۰۱) ۱۷۲ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ حدود ۱۸۲ میلیون تومان قیمتگذاری شد.

همچنین تیبا صندوق‌دار صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۱ به ۲۰۱ میلیون تومان و تیبا هاچبک ۲۰۸ میلیون تومان ارزشگذاری شد.

فروشندگان برای کوئیک معمولی دنده‌ای ۲۰۹ میلیون تومان، کوئیک آر دنده‌ای ۲۲۳ میلیون تومان و کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۸۹ میلیون تومان مطالبه می‌کنند.

همچنین ساینا ای. ایکس صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۱ به ۲۰۶ میلیون تومان و ساینا اس به ۲۲۲ میلیون تومان و شاهین جی ۲۵۹ میلیون تومان، قیمت‌گذاری شدند و نکته‌ اصلی این است که این خودروها کمترین اختلاف قیمت را با نرخ‌های دو هفته قبل بازار دارند.

آن‌طور که پیداست تولید و عرضه مناسب گروه خودروسازی سایپا طی هفته‌های گذشته که در نهایت منجر به خروج همه محصولات این گروه خودروسازی از قرعه‌کشی شده، عامل اصلی ثابت ماندن تقریبی قیمت‌ها در مقایسه با دو هفته پیش است.

نتایج آخرین طرح‌های فروش خودروی خودروسازان نیز نشان می‌دهد بیشترین تقاضای مردم برای خرید خودروهای گروه ایران‌خودرو به‌ویژه در دسته پژو است که همچنان با قرعه‌کشی به مردم عرضه می‌شوند و به دلیل اختلاف قیمتی شدید با بازار، بسیاری افراد و دلالان نسبت به ثبت نام آنها اقدام می‌کنند.

قیمت‌ محصولات این خودروساز به دلیل عرضه کمتر، از تغییرات ارزی تاثیر بیشتری می‌پذیرد و به گفته کارشناسان، اگر برخی به‌ویژه نمایندگان مجلس اجازه دهند تا وزارت صمت به خوبی به اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در صنعت خودرو بپردازد، به‌زودی محصولات بزرگترین خودروساز کشور نیز مجال خروج از قرعه‌کشی خواهند یافت.

رشد ۵ تا ۱۰ درصد قیمت خودروهای خارجی

برپایه این گزارش، بازار خودروهای خارجی نیز دست‌کمی از خودروهای داخلی و مونتاژی ندارد و قیمت‌ها متاثر از نرخ دلار رو به صعود و بازار در رکود کامل است.

«کورش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال تهران به خبرنگار ایرنا گفت: این روزها خودروی صفر کیلومتر کمتر در بازار یافت می‌شود و به همین دلیل قیمت این دسته از خودروها افزایش بیشتری را تجربه کرده است، به‌طوری که قیمت‌ها پنج تا ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان‌داشت: به‌طور مثال هر دستگاه لکسوس صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ که دو هفته پیش ۵.۸ میلیارد تومان قیمت داشت، امروز ۶.۲ میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.

این فعال بازار خودروهای خارجی افزود: در روز جاری هر دستگاه تیگوان صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۸ مشکی رنگ در این مدت از ۴.۶ میلیارد به ۴.۹ میلیارد تومان، نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر ۴.۱ میلیارد تومان، سانتافه مدل ۲۰۱۷ صفر کیلومتر کرمان‌موتور ۳.۳ میلیارد تومان و نوع مشهور به ۶۴ آپشن آن چهار میلیارد تومان نرخ‌گذاری شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا