اجتماعی

خطرات ابتلای دوباره به کرونا را بشناسید!

این تصوری اشتباه است که فکر کنیم پس از یکبار ابتلا به کرونا کاملا از ابتلای دوباره به آن مصونیت پیدا می‌کنیم.

به گزارش روند بازار به نقل از آی‌زندگی؛ این فرض تا چه حد درست است؟ آنتی بادی تشکیل شده در بدن در اثر ابتلای به ویروس کرونا تا چه مدت ما را در برابر ابتلا به این ویروس در امان نگه می‌دارد؟ آیا در صورت ابتلا به یک نوع از ویروس در برابر انواع جهش یافته آن نیز مصون هستیم؟

شاید شما هم دچار ویروس کرونا شده باشید و خوشبختانه آن را پشت سر گذاشتید و شکست دادید. حال که سلامت خود را مجدد بدست آورید آیا همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی می‌گیرید و یا مانند برخی معتقد هستید که دیگر دچار این بیماری نمی‌شوید؟

این تصوری اشتباه است که فکر کنیم پس از یکبار ابتلا به کرونا کاملا از ابتلای دوباره به آن مصونیت پیدا می‌کنیم.

اگر ویروس کووید ۱۹ را با دیگر انواع ویروس‌ها از خانواده کرونا ویروس مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که برای مدت یا بازه‌ای چند ماهه از ابتلا به آن مصون می‌مانیم اما پس از آن شاید مجددا بیمار شویم.

بنابراین باز هم می‌بایست در صورت مشاهده علائم کرونا در خود، برای انجام تست کرونا در منزل اقدام کنیم.

احتمال ابتلای مجدد به کرونا چقدر است؟


در پژوهش‌های سال گذشته ابتلا به بیماری را شرط مصونیت در برابر موج‌های بعدی میدانستند و معتقد بودند که با ابتلا به کووید ۱۹ شاید در آینده عفونت‌های دیگر نتوانند به فرد آسیب برسانند. این خبری کذب نیست و کاملا صحت دارد. در پژوهش‌های نشان داده می شود که بدن پس از ابتلا به کووید ۱۹ شروع به تولید پادتن یا آنتی‌بادی می‌کند. بنابراین افراد خیلی کمتر ممکن است دوباره مبتلا شوند.

اما موضوع ابتلای مجدد به کرونا رد نمی‌شود. اگر شما مجددا و دوباره دچار بیماری کووید ۱۹ شوید این بار خفیف تر خواهد بود، چراکه آنتی بادی‌های کرونا ویروس در بدن شما تولید شده است. چنانچه مجددا ویروس وارد بدن شود، پادتن‌های مرتبط با کرونا به پروتئین ویروس چسبیده و آن‌ را تخریب خواهند کرد.

نحوه پاسخگویی پادتن‌های موجود در بدن فردی که یکبار قبلا مبتلا شده دقیقا مانند کسی است که واکسن دریافت کرده است. هدف واکسن و پادتن‌ها یکی است. در واقع پس از اینکه شما واکسن تزریق می‌کنید واکسن بدنتان را به پادتن سازی وادار می‌کند و ایمنی بدنتان افزایش می‌یابد. اما آیا پادتن‌ها برای همیشه در بدن ما باقی می‌مانند؟

دوران مصونیت از ابتلای مجدد به کرونا


اینکه پادتن‌ها همیشه در بدن می‌مانند و یا نه به عمر آن‌ها و دوره مصونیت افراد از ابتلای مجدد ارتباط دارد. محققان دو آزمایش انجام دادند که درپی آن پاسخ به این سوال راحت‌تر شده است. در تست آزمایش خون یا آنتی بادی تشخیص به اینصورت است که پادتن‌های موجود در بدن پس از چند ماه گذشت ابتلا به کووید ۱۹ مورد شناسایی و بررسی قرار می‌گیرند.

در تست PCR ویروس فعال از طریق نمونه‌گیری مخاط دهان و بینی شناسایی می‌شود و ابتلای فرد و یا عدم ابتلا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نتیجه‌های بدست آمده از نمونه آماری نشان می‌دهد که از میان جمعیت ۱۲۶۵ نفری که مورد آزمایش و تست مجدد کرونا قرار گرفتند، پس از ۶ ماه تنها تست PCR دو نفر از افراد با سابقه ابتلا و دارای پادتن مثبت اعلام شده است. اما جالب است بدانید که این افراد هیچگونه علائم خفیف و شدید کرونا را احساس نکردند و یا بروز ندادند.

همزمان با این گروه یک گروه ۱۱۳۶۴ نفری که قبلا مبتلا نشده بودند نیز مورد تست آزمایش خون و PCR قرار گرفتند و پس از تست ۲۲۳ مورد از آن‌ها دچار کرونا شده بودند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفتن که احتمال ابتلای مجددا به کرونا شما به ویروس کرونا ۱۰ برابر ضعیف‌تر از افرادیست که تاکنون دچار کرونا نشدند. همچنین سایت معتبر خط سلامتی(Health Line) نیز در مورد دوران مصونیت از ابتلای مجدد به کرونا نوشته است:

تحقیقات نشان داده است که کسانی که پس از ابتلا به کرونا بهبود می‌یابند، به مدت حداقل ۸ ماه و شاید بیشتر در برابر همان سویه از ویروس ایمن هستند.

مصونیت از ویروس کرونا، پس از ابتلای به کووید-۱۹و یا واکسیناسیون کووید-۱۹ به طور طبیعی ایجاد می‌شود.

از آن جا که مدت زمان مصونیت از ابتلا به ویروس، پس از مبتلا شدن به آن یا تزریق واکسن، مشخص نیست، رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید همچنان ادامه داشته باشد.

آیا با یکبار ابتلا به کرونا در برابر انواع جهش یافته آن مصون خواهید بود؟


این را بخاطر داشته باشید که ابتلای شما به کرونا و داشتن پادتن و یا اینکه دوباره علائمی از بیماری ندارید به این معنی نیست که پادتن‌های کرونا که در بدنتان فعال هستند از شما مراقبت می‌کنند. پادتن به صورت قطعی نمی‌تواند محافظ شما در برابر ابتلا به انواع جهش یافته باشد، اما این موضوع را روشن می‌کند که سیستم ایمنی بدنتان نیروی خوبی دارد و به‌ویژه لنفوسیت تی می‌تواند در موج‌های جهش یافته جدیدتر نیز از خود مقاومت نشان دهد.

با این وجود متخصصین به افرادی که یکبار تجربه ابتلا به کرونا را داشتند توصیه می‌کنند که مانند دیگر افراد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدیت بخرج دهند. از بروز مجدد بیماری در بدن پیشگیری کنند و افراد نزدیک به خود را نیز در رعایت این موارد ترغیب نمایند.

آیا احتمال ابتلای شدیدتر بهبودیافتگان به کرونا وجود دارد؟


کماکان متخصصین بر این باورند که با وجود سرعت در جهش یافتگی ویروس کرونا، این احتمال وجود دارد که افرادی که سابقا دچار این ویروس شده و درمان هم شدند دوباره در معرض خطر ابتلا قرار بگیرند. پس از درمان نیز شما نیاز به مراقبت دارید و نباید این موضوع را ساده و ابتلای مجدد به کرونا را راحت و خفیف تصور کنید.

بنابراین با توجه به احتمال ابتلای مجدد، توصیه می‌شود که در صورت مشاهده علائم کرونا در خود، هر چه سریع‌تر تست شوید.

پیشگیری از ابتلای مجدد به کرونا


اگر یکبار به ویروس کرونا مبتلا شدید و حالا سلامت خود را بدست آورید خوشحال باشید اما رعایت نکات بهداشتی را فراموش نکنید. چگونه می‌توان مجددا از بروز بیماری کرونا در خود جلوگیری کرد؟ کاملا روشن و واضح است مانند گذشته باید موارد پیشگیرانه، محافظتی و مراقبتی را رعایت کنید، چراکه موج‌های جهش یافته این ویروس به مراتب قویتر هستند و شما از میزان مصنوعیت بدنتان در مواجه با آن‌ها بی‌اطلاع هستید. برای مقابله و پیشگیری از بروز مجدد بیماری موارد زیر را رعایت گنید:

در محیط‌های سربسته و بدون تهویه مناسب نمانید.

در محیط‌هایی که تعداد افراد بالاست حضور پیدا نکنید.

از حضور در مراسم‌های مذهبی و جشن‌ها که ازدحام انسانی بالایی دارند جدا خودداری کنید.

دست‌ها را در روز چند بار با آب و صابون شستشو دهید.

از الکل و ضدعفونی‌ کننده‌های مجاز و موثر برای ضدعفونی دست‌ها استفاده کنید.

حتما از ماسک سه لایه به همراه ماسک پارچه‌ای استفاده کنید.

بیشتر مایعات مصرف کنید، بهتر است گرم باشند.

منبع: homeca

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا