دانش و فناوری

خطر استنشاق ذرات پلاستیک به دلیل استفاده از ماسک

استفاده از ماسک در دوران همه گیری کرونا به شیوه ای از زندگی بدل شده، اما در عین حال می تواند ما را وادار به استنشاق الیاف پلاستیکی ای کند که برای سلامت ما مضرند. این نتیجه ی تحقیق جدیدی است که توسط دانشمندان چینی صورت گرفته است.

روند بازار – محققان پس از آزمایش طیفی وسیعی از ماسک پی بردند تقریباً همه ی آن ها به دلیل ساختار نسبتاً شکننده ای که دارند باعث می شوند الیاف پلاستیکی بیشتری در روز وارد بدن ما شود.

به گفته ی محققان، این الیاف پلاستیکی ممکن است باعث بروز مشکلات جسمی ای شوند اما این احتمال در برابر مزیت استفاده از ماسک در دوران همه گیری کرونا کوچک می نماید و نباید مردم را به عدم استفاده از ماسک وادارد.

بیشتر بخوانید: در خرید عمده ماسک سه لایه استاندارد به چه مواردی باید دقت کنیم؟

به گفته ی محققان چینی این خطر در برابر مسأله ی حفظ افراد از بیماری کووید-۱۹ امری جزئی به شمار می رود.

اولین بار در دهه ی ۱۹۹۰ بود که دانشمندان در بافت ریه ی برخی بیمارانی که بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست بودند، ذرات پلاستیک یافتند و از آن زمان تحقیقات زیاد دیگری صورت گرفته که بر آسیب بالقوه ی این دست مواد به سلامت ما تأکید دارند.

پلاستیک به آهستگی تحلیل می رود، به همین دلیل اگر وارد ریه ها شود همان جا باقی می ماند و رفته رفته به مقدار آن افزوده می شود. برخی تحقیقات نشان داده دستگاه ایمنی بدن می تواند به این اجسام خارجی حمله ببرد، امری که باعث التهاب طولانی مدتی می شود که می تواند به بروز بیماری هایی همچون سرطان بیانجامد.

ماسک ها با استفاده از ترکیبی از چند پارچه جلوی انتقال هوابرد ویروس کرونا را می گیرند. برای مثال، ماسک‌های پزشکی رایج از سه لایه پارچه از جنس پلی پروپیلن تولید می شوند.

برخی افراد هم از ماسک های نخی دست دوز یا ماسک های فشن استفاده می کنند که از جنس پلمیر ارگانیک هستند. این ماسک ها گرچه محافظت کمتری ایجاد می کنند اما برای استفاده ی روزمره راحت ترند.

محققان چینی با استفاده از یک ابزار آزمایشگاهی که تنفس انسان را شبیه سازی می کرد، تعداد الیاف پلاستیکی ای که در ماه از ماسک ها ریزش می کرد را مورد شمارش قرار دادند. آنها پی بردند ماسک های حاوی کربن فعال شده بیشترین مقدار الیاف پلاستیکی را تولید می کردند، مقداری در حدود ۴ هزار الیاف پلاستیک در ماه.

این ماسک ها از نوع پزشکی، نخی، فشن و N95 بودند. برخی از این الیاف چندین میلیمتر طول داشتند و بسیار بزرگ تر از ذراتی بودند که به طور معمول در هوا معلق هستند.

پیش از این هم در محیط زندگی انسان مقادیر زیادی ذرات پلاستیک وجود داشته است. برخی تحقیقات نشان داده نزدیک به یک سوم ذرات معلق در جو زمین پلاستیک هستند. منشأ این ذرات تقریباً همه چیز است، از لباس هایی که می پوشیم گرفته تا زمین های کشاورزی که در آن ها از غشای پلاستیکی استفاده می شود.

ماسک ها می توانند به میزان مختلفی آلاینده های درون هوا را فیلتر کنند، اما طبق پژوهش جدید محققان چینی، جز ماسک های N95 همگی آن ها بیشتر از آنکه فیلتر کنند، الیاف پلاستیکی تولید می کنند.

از ماسک های N95 تنها به اندازه ی نیمی از مقدار ذرات پلاستیکی ای که از یک ماسک پزشکی تولید می شود، الیاف ریزش می کند. ماسک های N95 به گونه ای طراحی شده اند که دست کم ۹۵ درصد ذرات هوابرد را فیلتر کنند. این ماسک ها که عمدتاً برای مصارف پزشکی یا صنعتی هستند، با استانداردهای بالاتری ساخته می شوند و ساختار مستحکم تری دارند.

اما کارشناسان هشدار داده اند استفاده ی طولانی مدت از ماسک های N95 ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن باعث خستگی شود و در بسیاری از کشورها این ماسک ها تنها به کادر درمان اختصاص داده می شود.

پژوهش محققان چینی همچنین نشان داد استفاده ی مجدد از ماسک ها باعث ریزش بیشتر الیاف می شود. پژوهشگران طی آزمایشات خود بدترین صدمه ی وارده به ساختار ماسک را پس از زدن الکل به آن مشاهده کردند.

محققان پی بردند کمترین صدمه ی وارده به ماسک را استفاده از اشعه ی فرابنفش برای تمیز کردن آن وارد کرده بود. شستشوی ملایم ماسک بدون استفاده از صابون نیز صدمات نه چندان زیادی به ماسک وارد آورده بود.

محققان می گویند عوارض جانبی ریزش الیاف پلاستیکی برای سلامتی ما به طور دقیق مشخص نیست، بنابراین گرچه مردم باید از خطر استنشاق الیاف پلاستیکی آگاه باشند اما در عین حال باید به استفاده از ماسک ادامه دهند.

افزایش استفاده از ماسک باعث افزایش زباله هم شده و تحقیقات اخیر نسبت به نقش آن ها در آلودگی آب ها هشدار داده است، چرا که این امر ذرات پلاستیکی بیشتری را وارد بدن انسان و حیوان می سازد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا