اقتصادی

خودروسازان ۱۲۲ هزار دستگاه تولید و ۱۳۹ هزار دستگاه تجاری کردند

آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی دو ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع قریب به ۱۲۲.۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند؛ از سوی دیگر میزان فروش آن‌ها بالغ بر ۱۳۹ هزار دستگاه ثبت شده است؛ براین اساس آمار تولید و فروش به‌تدریج بهم نزدیک شده که می‌تواند بیانگر کاهش خوردوهای ناقص کف و البته تولید خودروهای بدون کسری باشد.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، بررسی صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان کمی‌دهد که در مجموع دوماه نخست سال ۱۴۰۱ میزان تولید خودرو در کشور توسط این خودروسازان ۱۲۲ هزار و ۲۷۶ دستگاه ثبت شده است. همچنین برای بالغ بر ١٣٩ هزار دستگاه نیز فاکتور مالی ثبت شده است. نزدیک شدن آمار تولید و تجاری‌سازی‌ها نشان می‌دهد که خودروسازان خودروهای ناقص تولیدی پیش از این را تکمیل کرده و بخش قابل توجهی از تولید فعلی خود را کامل و بدون کسری قطعات تولید می‌کنند.

طی دو ماهه اول سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو ۶۵ هزار و ۸۴۶ دستگاه تولید و ۷۶ هزار و ۷۱۵ دستگاه فروخته است.

از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مدت مذکور ۴۰ هزار و ۶۰۸ دستگاه از محصولات خانواده پژو تولید و ۵۰ هزار و ۴۶۳ دستگاه از این خودرو فروخته شده است.

ایران‌خودرو ۱۱ هزار و ۴۴۶ دستگاه از محصولات خانواده سمند در دو ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۵۱۴۹ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین در این مدت، ۶۰۰۱ دستگاه دنا، ۴۴۷۶ دستگاه رانا و ۱۷۴۵ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۷۳۱۵ دستگاه دنا، ۱۰ هزار و ۶۲۳ دستگاه رانا و ۱۷۳۱ دستگاه تارا به فروش رسیده است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز طی دو ماهه ابتدایی امسال ۱۵۶۱ دستگاه هایما تولید کرده است و ۱۴۳۴ دستگاه فاکتور و تجاری‌سازی کرده فروخته است. ضمن اینکه این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۹ دستگاه از سایر محصولات ایران‌خودرو اشاره کرده که فروشی هم نداشته است.

وانت‌های آریسان نیز که با تولید دوباره آن‌ها از آذر ماه سال گذشته مجدد به سبد محصولات این گروه صنعتی بازگشته بود، طی دوماهه ابتدایی سال جاری تولید نشده است. البته این تولید آذر تا پایان سال ۱۴۰۰ به تعداد ۲۱ دستگاه تولیدی هنوز تجاری‌سازی نشده است.

البته ایران‌خودرو هفته گذشته اعلام کرده است که همزمان با میلاد باسعادت امام رضا(ع)، خط تولید وانت آریسان۲ در شرکت ایران‌خودرو خراسان به بهره‌برداری رسیده است.

سایپا ۴۱ هزار و ۸۲۸ دستگاه تولید و ۴۷ هزار و ۷۶۴ دستگاه فروخت

در گروه خودروسازی سایپا نیز در دوماهه ابتدایی سال جاری، ۴۱ هزار و ۸۲۸ دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان به ترتیب ۳۳ هزار و ۲۴۸ دستگاه خودروهای خانواده S۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک)، ۵۱۵۴ دستگاه سهم وانت‌های سایپا و ۳۴۲۶ دستگاه سهم شاهین بوده است.

همچنین از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا پااین اردیبهشت گروه خودروسازی سایپا ۴۷ هزار و ۷۶۴ دستگاه خودرو تجاری‌سازی کرده است که از این محصولات فروخته شده ۳۹ هزار و ۴۲۵ دستگاه تیبا، ساینا و کوییک است و برای ۵۴۶۵ دستگاه وانت ۱۵۱ و ۲۸۷۴ دستگاه شاهین صورت مالی ثبت شده است.

پارس‌خودرو ۱۴ هزار و ۶۰۲ دستگاه تولید و ۱۴ هزار و ۵۲۵ دستگاه فروخت

در شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا نیز در مجموع دوماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۱۴ هزار و ۶۰۲ دستگاه خودرو تولید شده و برای ۱۴ هزار و ۵۲۵ دستگاه، فاکتور فروش صادر شده است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت ۸۰۱۹ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و فروش ۷۹۴۲ دستگاهی را به نام خود ثبت کرده است.

همچنین در مدت مذکور ۵۸۵۵ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و ۳۵۴ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس تولید شده است. به‌ترتیب برای دقیقا ۵۸۵۵ دستگاه از محصولات کوییک معمولی دنده‌ای، ۳۵۴ دستگاه کوییک S و برای ۱۹۴ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس فاکتور مالی ثبت شده است.

پارس‌خودرو همچنین تولید و همچنین فروش ۱۸۰ دستگاه خودرو ساینا را عملکرد دو ماهه ایتدایی خود در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است.

لازم به ذکر است که در بسیاری از محصولات، آمار فروش بیش از میزان تولید ثبت شده است و خودروسازان بیش از میزان تولید یک محصول از آن محصول فروخته‌اند؛ این موضوع به سبب تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای تولیدی پیش از این است که طی این دوماهه تکمیل و عرضه شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا