اقتصادی

خودروهای جایگزین‌های تیبا و سمند چه قیمتی دارند؟/ واکنش احتمالی بازار

تولید و پلاک‌گذاری تیبا و سمند متوقف شد. همچنین وزارت صمت اعلام کرد که پنج خودروی جدید جایگزین تیبا و سمند می‌شوند. این جایگزین‌ها چه ویژگی‌ها و قیمتی دارند و آیا مناسب عرضه به بازار هستند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، چندی پیش سازمان استاندارد اعتبار ایمنی تیبا و سمند را تایید نکرد و پلاک‌گذاری آنها را متوقف کرد. مدتی بعد نیز خبر توقف تولید این خودروها منتشر شد.

سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که قرار است خودروسازان در قالب شروطی از جمله «امکان جایگزینی محصولات»، «ارائه خدمات پس از فروش رایگان از سه تا پنج سال»، «رفع عیوب خودروها» و «انعقاد قرارداد جهت رضایت مشتریان» تعهدات خود را در قبال خودروهای موردنظر انجام دهند.

در این بین، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از تولید خودروهای جدید به عنوان خودروهای جایگزین خبر داد.

قالیباف گفت: تولید خودروهای تیبا،سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف می‌شود. در نتیجه خودروهای نظیر شاهین CVT ، آریا ، رانا AMT, هایما S8 و آریسان۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین آن‌ها خواهند شد. در مجموع خودروسازان بابت این سه مدل خودرو کمتر از ۵۰ هزار دستگاه تعهد تحویل نداده دارند که طبق هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، شماره‌گذاری خواهند شد.(ایسنا)

شرط حذف یک خودرو چیست؟

آیا خودروهایی که وزیر صمت به عنوان جایگزین معرفی کرد مناسب هستند؟ شرط جایگزینی یک خودرو چیست؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با جایگزینی این خودروها برای سمند، تیبا و ساینا گفت: آریا را نمی‌توان جایگزین تیبا، سمند و ساینا معرفی کرد. زیرا قیمت آن بسیار بالاتر از متوسط قیمت این سه خودرو است. جایگزین محصولات شرکت سایپا، کوییک و جایگزین محصولات ایران‌خودرو سورن است. این جایگزین‌ها از نظر فنی تفاوتی با خودروهای حذف شده ندارد.

او افزود: نکته قابل توجه در رابطه با حذف خودرو این است که این اقدام نباید منجر به افزایش قیمت سایر خودروها شود. تیراژ محصول جایگزین باید به اندازه‌ای بالا باشد تا کمبود عرضه خودروی دیگر جبران شود و بازار به هم نریزد.

جعفری ادامه داد: گفته می‌شود خودروهایی که قیمت پایین‌تری نسبت به سایر خودروهای داخلی دارند و تولید آنها نیز متوقف شده، خودروهای وارداتی جایگزین آنها شود. این وعده می‌تواند عملی شود. اما به شرطی که تعرفه واردات صفر شود تا مردم عادی نیز بتوانند آنها را خریداری کنند.

جایگزین‌ها چه قیمتی دارند؟

اما این خودروهای جایگزین چه قیمتی دارند؟

شاهین CVT که نسخه جدید محصول سایپا یعنی شاهین است، به نظر می‌سد در بازه قیمتی ۳۳۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان وارد بازار شود. البته این خودرو تفاوت چندانی با نسخه قبلی خود ندارد و تنها تفاوت آن گیربکس CVT است.

آریا نیز از دیگر خودروهای معرفی شده به عنوان جایگزین است. باما در رابطه با قیمت احتمالی این خودرو نوشت، با توجه به قیمت کوئیک جدید و همچنین درنظر گرفتن قیمت سایپا شاهین، احتمالاً باید منتظر شنیدن قیمتی در حدود ۴۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان برای این کراس‌اور باشیم.

جعفری در رابطه با قیمت خودروی دیگر جایگزین گفت: به نظر می‌رسدهایما S8 نیز هم‌قیمت سایر رقبای خود یعنی تیبا۸، لاماری و k7 باشد و با قیمت ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به فروش برسد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا