اقتصادی

رونمایی از خودروی ۸٫۵ میلیاردی / اولین خودرو خورشیدی به بازار آمد!

کمپانی لایت‌یر هلند اولین خودروی خورشیدی را فروخت. این خودرو که در روزهای گرم بدون شارژ کار می‌کند در حال حاضر بیش از ۸ میلیارد قیمت دارد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، یک کمپانی هلندی تحویل اولین خودروهای برقی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند را آغاز کرد. این استارتاپ که Lightyear نام دارد، برای اولین بار این نوع خودرو خورشیدی را تولید و آماده فروش کرده است. لایت‌یر ماه‌ها وعده رانندگی بدون هزینه را در روزهای تابستانی می‌داد و حالا به وعده خود عمل کرده است.

به نقل از بلومبرگ، این کمپانی در سال ۲۰۱۶ در هلند تاسیس شد و در حال ساخت تعداد ۹۴۹ مدل از این خودروهاست که بر روی سقف و کاپوت آنها پنل‌های خورشیدی خمیده قرار دارند. این خودروها که با نور خورشید شارژ می‌شوند می‌توانند روزانه تا ۷۰ کیلومتر مسافت طی کنند. تحویل لایت‌یر زیرو (Lightyear 0 ) امسال آغاز می‌شود.

لکس هوفسلوت، مدیر عامل و یکی از بنیان‌گذاران این استارتاپ می‌گوید: «صنعت خودروهای برقی در جهت درستی قدم برداشته است اما وابسته به شبکه برق است. شبکه برق نیز خود تا حد زیادی به انرژی سوخت‌های فسیلی وابستگی دارد». اما این خودرو برقی خورشیدی جدید از یک منبع جدید انرژی یعنی انرژی خورشید استفاده می‌کند. اما این به این معنا نیست که استفاده از برق به کلی در این خودروها حذف می‌شود بلکه انرژی خورشیدی به استفاده کمتر از برق کمک می‌کند. این امکان باعث می‌شود تا خودروهای برقی همیشه شارژ داشته باشند و نیاز به دفعات شارژ کمتری با برق باشد. قیمت این خودرو ۲۶۳ هزار دلار (حدود ۸٫۵ میلیارد تومان) است.

کمپانی لایت‌یر می‌گوید این خودرو که در فنلاند و توسط خودروسازی والمت اتوموتیو تولید می‌شود، می‌تواند در دو ماه از تابستان در شهر آمستردام بدون نیاز به شارژ شدن کار کند. این مدت زمان در کشوری مانند پرتغال به هفت ماه می‌رسد. بی‌شک مدت زمان عملکرد خودرو بدون شارژ، در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف متفاوت است. چالش اصلی این کمپانی در ساخت این خودروها کوچک کردن صفحات بزرگی بود که پنل‌های خورشیدی به آن نیاز دارند.

این خودرو با باتری ۶۰ کیلووات بر ساعت می‌تواند تا ۷۰۰ کیلومتر در حالت برقی کار کند. این کمپانی برنامه دارد در سال ۲۰۲۴ و ابتدای ۲۰۲۵ تولید خودروهای اقتصادی‌تر و با قیمت پایین‌تر را آغاز کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا