اقتصادی

داروهای کمیاب سر از فضای مجازی در آوردند

برخی از داروهای کمیاب که فقط در داروخانه های دولتی توزیع می شوند به بازار فضای مجازی راه یافته اند و این موضوع باعث نگرانی جمعی از فعالان عرصه دارو شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تحلیل‌بازار، گروه صنعت: صنعت داروی کشور این روزها بستر تغییرات بسیاری است؛ از یک طرف ارز دارویی حذف شد و یارانه آن به بیمه ها داده شد تا طرح دارویار اجرایی شود، از طرفی سایه سنگین کمبود نقدینگی بر سر شرکت های دارویی افتاد و کمبودهای دارویی آغاز شد.

حالا هم داستان جدیدی در داروخانه ها رقم خورده که برخی از شرکت های پخش دارو اقدام به شبکه فروشی می کنند؛ نامی که فعالان صنعت دارو برای بسته های اجباری شرکت های پخش به داروخانه ها برگزیده اند. بر این اساس داروخانه نه فقط بر اساس نیازی که دارند اقدام به خرید می کنند بلکه باید مواد دارویی کم مصرف تر که روی دست برخی شرکت ها مانده است را هم خریداری کنند تا برای مثال بتوانند سرم مورد نیاز بیماران را تهیه کنند.

در کنار این موضوع بعضی از کارشناسان نسبت به ورود برخی از داروهای کمیاب به شبکه فروش غیرقانونی مجازی اظهار نگرانی می کنند؛ دارویی هایی که فقط در داروخانه های دولتی توزیع می شوند و معلوم نیست کی، چطور و به دست چه کسانی رسیده که آن را به قیمت گزاف به فروش می رسانند و جان مردم را به خطر می اندازند. مجموعه ای از چالش ها که نه تنها داروخانه داران را بلکه مردم را درگیر کرده است.

توزیع قطره چکانی شیرخشک در داروخانه ها!

علیرضا ازنی، فعال صنعت دارو در خصوص چالش های روز صنعت داروی کشور نسبت به دشواری واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت بدون نمونه داخلی اظهار نگرانی کرد و در این باره می گوید: در حال حاضر اگر ماده اولیه ای بخواهد وارد کشور شود شش ماه زمان می برد که به کشور بیاید و وارد چرخه تولید شود؛ چرا که مساله تخصیص ارز و مسیری که باید از چند کشور تغییر مسیر بدهد تا به ایران بیاید دشوار شده و این موضوع باعث می شود کمبودهای دارویی برطرف نشده است.

وی با اشاره به اینکه ادامه دار شدن این روند احتمال نیاز به واردات دارو را تقویت می کند اضافه می کند: هر چند امیدواریم شاهد واردات نباشیم اما اگر شرایط بخواهد با همین وضع پیش برود متاسفانه این احتمال وجود دارد که سازمان غذا و دارو نسبت به واردات برخی از داروها حتی به صورت موقت هم موافقت کند.

این روزها این مساله خیلی سوال برانگیز شده که چرا برخی از شیرخشک ها توزیع نمی شوند. در گذشته فقط شیرخشک های رژیمی دچار کمبود شده بود اما اکنون شیرخشک های معمولی هم به سختی پیدا می شود

این فعال صنعت دارو با اشاره به کمبود هایی که اکنون در سطح داروخانه ها قابل مشاهده است ادامه می دهد: این روزها این مساله خیلی سوال برانگیز شده که چرا برخی از شیرخشک ها توزیع نمی شوند. در گذشته فقط شیرخشک های رژیمی دچار کمبود شده بود اما اکنون شیرخشک های معمولی هم به سختی پیدا می شود.

وی تاکید می کند: متاسفانه یکی از شرکت های بزرگ پخش دارو اقدام به پخش شیرخشک نمی کند و این موضوع سوال برانگیز است. این درحالی است که برخی از شیرخشک ها با افزایش قیمت هم مواجه شده اما باز هم با بیش از یک ماه است که توزیع آن ها موقف شده است.

کمبود سرم تزریقی تا داروهای صرع

حسن کربکندی، عضو انجمن داروسازان استان اصفهان با اشاره به سایه کمبودهای دارویی که بر سر مردم و داروخانه ها سنگینی می کند، ‌بیان می کند: هرچند در حال حاضر شاهد کمبود هایی در توزیع آنتی بیوتیک ها هستیم اما به نظر می رسد با شروع فصول سرد سال و افزایش تقاضا برای این مواد دارویی‌ این معضل کاهش یابد و نباید این موضوع ادامه پیدا کند.

وی اضافه می کند: از طرف دیگر برخی از داروها همچون سرم ها همچنان با مشکل تامین مواجه هستند. متاسفانه بعضی از شرکت ها هم از این وضعیت سو استفاده و شبکه فروشی می کنند که مقدار زیادی داروخانه باید دارو خریداری کند که از این سرم ها دریافت کند.

یک ناصر خسرو در کانال های مجازی به وجود آمده و به راحتی افراد سودجو داروهای کمیاب از جمله فنی توئین، لیسکانتین و غیره را با قیمت های بسیار گزاف در این فضا به فروش می رسانند

کربکندی ادامه می دهد: نکته دیگری که مطرح شده این است که داروهای صرع دچار کمبود هستند. همچنین معضل دیگر این است که یک ناصر خسرو در کانال های مجازی به وجود آمده و به راحتی افراد سودجو داروهای کمیاب از جمله فنی توئین، لیسکانتین و غیره را با قیمت های بسیار گزاف در این فضا به فروش می رسانند. برای مثال فنی توئین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شوند.

وی می افزاید: دارو لیسکانتین نیز به تازگی فقط به داروخانه های دولتی داده می شود اما عجیب است که این دارو هم به راحتی در این فضای مجازی خرید و فروش می شود. متاسفانه این روال شده که عده ای با پرداخت و دریافت یک ویزیت از این داروها خریداری می کنند و با چند دست گردش به دست مریض می رسد.

کربکندی می گوید: یکی دیگر از چالش های موجود ورود پلت فرم های مجازی با نام هایی همچون داروپیچ است در آن ها همین داروهای داروخانه ای به فروش می رسند و معلوم نیست داروها در چه شرایطی نگهداری و ارسال می شوند.

سیاست های ناکارآمد بر سر صنعت

حسن شکوهی، رئیس اتحادیه وارد کنندگان مکمل های غذایی نیز دلیل عمده ایجاد وضع موجود را دخالت بیجای سازمان های دولتی و خروج از انجام شرح وظایف شان آن ها می داند و در این باره بیان می کند: دخالت سازمان از قیمت گذاری دستوری تا مجوزهای بی حد و حساب را در بر می گیرد. برای مثال مجوز دایر کردن کارخانه فولاد در ایران یک عدد بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان است که در بازار خرید و فروش می شود؛ بعد نتیجه اش این می شود که می گویند اختلاس شده است. این هم به خاطر قیمت گذاری دولتی رخ می دهد.

وی اضافه کرد: بنده که پیچ و مهره می سازم وقتی آهن به نرخ دولتی خریداری می کنم به جای پیچ و مهره بیشتر آهن خریداری شده را تبدیل به آهن قراضه می کنم. چون سود آهن قراضه در بازار بیشتر از محصول تمام شده است. متاسفانه بر اساس بررسی ای که انجام داده ام این اتفاق نه تنها در فولاد بلکه در دارو هم اتفاق افتاده است.

تا زمانی که این مجوز ها و قیمت گذاری و دخالت ارگان های دولتی در سیاست گذاری ها جمع نشود مشکلات صنعت دارو هم کماکان ادامه دارد

شکوهی ادامه داد: سال ها قبل وقتی سرم تولید می شد میزان هدر رفت مواد پلیمری و آلومینیوم به ۳۰ درصد رسیده بود و معلوم شده بود افرادی که ارز دولتی دریافت می کردند سود فروش ضایعات شان از سود فروش داروهایی که با نرخ دولتی تولید می شده بالاتر بوده است؛ یعنی به عمق این مساله دقت کنید متوجه خواهید شد که چرا گرفتار این وضعیت شده ایم.

وی افزود: تا زمانی که این مجوز ها و قیمت گذاری و دخالت ارگان های دولتی در سیاست گذاری ها جمع نشود این وضعیت هم کماکان ادامه دارد. بنابراین وزارت بهداشت به جای اینکه رگولاتور باشد، سیاست گذار شرکت ها شده است که چه کسی چه رقمی مواد اولیه بیاورد و چه قیمتی بفروشد. بنابراین تا زمانی که این وضعیت جمع نشود پیشرفت نداریم و روز به روز دچار مشکلات بیشتری هم خواهیم شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا