اجتماعی

کشف دارویی که می‌تواند جایگزین ورزش شود

دانشمندان ژاپنی، دارویی را شناسایی کرده اند که می‌تواند جایگزین ورزش شود.


به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حفظ یک برنامه تمرینی منظم می‌تواند به شما کمک کند ظاهر و احساس خوبی داشته باشید، اما آیا می‌دانستید که ورزش به حفظ عضلات و استخوان‌های شما نیز کمک می‌کند؟ افرادی که قادر به انجام فعالیت‌های بدنی نیستند، ضعف عضلات و استخوان‌ها را تجربه می‌کنند، وضعیتی که به عنوان ضعف حرکتی شناخته می‌شود. اخیرا محققان ژاپنی داروی جدیدی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است با ایجاد اثراتی مشابه ورزش، به درمان ضعف حرکتی کمک کند.

عدم تحرک بدنی می‌تواند منجر به ضعیف شدن عضلات (معروف به سارکوپنی) و استخوان‌ها (معروف به پوکی استخوان) شود. ورزش این ضعف‌ها را برطرف می‌کند، قدرت عضلانی را افزایش داده و باعث تشکیل استخوان می‌شود و در عین حال جذب استخوان را سرکوب می‌کند، با این حال ورزش درمانی را نمی‌توان در تمام موارد بالینی اعمال کرد. دارودرمانی ممکن است در درمان سارکوپنی و پوکی استخوان مفید باشد، به ویژه زمانی که بیماران مبتلا به بیماری عروق مغزی، زوال عقل هستند، با این حال هیچ دارویی وجود ندارد که هر دو موضوع را به طور همزمان برطرف کند.

در مطالعه جدیدی که در Bone Research منتشر شد، محققان دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو (TMDU) یک سیستم غربالگری دارویی جدید را برای شناسایی ترکیبی ایجاد کردند که تغییراتی را در عضلات و استخوان در نتیجه ورزش ایجاد می‌کند. با استفاده از سیستم غربالگری، محققان لوکامیدازول مشتق آمینوایندازول (LAMZ) را شناسایی کردند. LAMZ قادر به تحریک رشد سلول‌های عضلانی و سلول‌های استخوان ساز (استئوبلاست‌ها) بود، در حالی که رشد سلول‌های جذب کننده استخوان (استئوکلاست‌ها) را سرکوب می‌کرد.

هنگامی که LAMZ به صورت خوراکی به موش‌ها تجویز شد، بدون هیچ عارضه جانبی آشکاری، با موفقیت به خون منتقل شد. تاکهیتو اونو، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: ما خوشحالیم که متوجه شدیم موش‌های تحت درمان با LAMZ، عرض فیبر عضلانی بزرگ‌تر، حداکثر قدرت عضلانی بیشتر، سرعت بالاتر تشکیل استخوان و فعالیت تحلیل استخوان کمتری را نشان می‌دهند.

تیم تحقیقاتی بیشتر به نحوه عملکرد LAMZ پرداختند و دریافتند که LAMZ مسیر‌های سیگنالینگ کلسیم و PGC-۱α را تقلید می‌کند. این مسیر‌ها در حین ورزش فعال می‌شوند و بیان مولکول‌های پایین دست را تحریک می‌کنند که در حفظ عضلات و استخوان نقش دارند.

تیم تحت رهبری TMDU پرسید که آیا LAMZ می‌تواند ضعف حرکتی را درمان کند، LAMZ به مدل حیوانی مبتلا به سارکوپنی و پوکی استخوان تجویز شد. توموکی ناکاشیما می‌گوید: «تجویز خوراکی و زیر جلدی دارو باعث بهبود عضله و استخوان موش‌های مبتلا به ضعف حرکتی شد.

در مجموع یافته‌های تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که LAMZ یک روش درمانی بالقوه برای درمان ضعف حرکتی با تقلید از ورزش است.


منبع: مدیکال اکسپرس

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا