بورس

دخالت عمدی در بورس / سهم‌های ارزنده در بازار غیر ارزنده

تورم نقطه به نقطه به محدوده ۴۵ درصدی رسیده و به نوعی رکوردشکنی کرده است؛ چرا بورس نسبت به این تورم واکنش نشان نداد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، نرخ تورم نقطه به نقطه در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۹درصد برای دهک دهم تا ۶۶.۷درصد برای دهک اول نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۹۳.۵ درصد برای دهک دهم و ۸۳.۸ درصد برای دهک اول است. فاصله تورم بین دهک اول تا دهک دهم نیز در شاخص نقطه به نقطه به ۷/۱۷ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل (۱۵ درصد) افزایش ۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بهمن فلاح، کلرشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: علت عدم واکنش بورس نسبت به تورم به فضای پر ریسک بازار سرمایه باز می‌گردد. عموما تورم با اغلب بازارها همبستگی دارد؛ اما بازار سرمایه از ریسک‌های بسیاری همچون ریسک‌های سیستماتیک برخوردار است و هنوز نتوانسته خود را با تورم همسان کند.

وی ادامه داد: هر چه بورس پر ریسک‌تر شود، خروج سرمایه از بازار شدت می‌گیرد. از اربیهشت شاهد قطع برق صنایع بودیم که این موضوع خود را در گزارش‌های تیر، مرداد و شهریور نشان خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در دو سال اخیر بازار سرمایه نتوانسته خود را با تورم وقف بدهد و در این مدت عقب‌تر از تمامی بازارها حرکت کرده است. بخشی ازعقب‌ماندگی بورس نسبت سایر بازارها و تورم به نگاه دستوری و مداخله‌های منفی مسئولان در این بازار باز می‌گردد. این مداخله‌ها شامل دخالت در سیاست‌های پولی و روند صنایع است.

ضعیف‌ترین دوران مدیریتی بورس

فلاح کرد در ادامه به ریاست سازمان بورس اشاره کرده و گفت: همچنین ما سوءمدیریت در بازار سرمایه داریم. اگر بخواهیم یک ارزیابی از مدیریت فعلی سازمان بورس داشته باشیم، ما با ضعیف‌ترین دوران مدیریتی در سازمان مواجه هستیم. یعنی مجموع این عوامل باعث شده که بازار نتواند خودش را با تورم وقف بدهد.

وی تاکید کرد: همچنین هر چقدر، زمان از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، شاهد خروج بیشتر نقدینگی از بورس و ورود به بازارهای موازی هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علی‎رغم وجود تورم و نوعی همگرایی که بین بازارها باید وجود داشته باشد، به علت این ریسک‌ها، بورس دچار واگرایی می‌شود. در نهایت پس از بررسی‌ها مشخص شد که این مداخله عمدی و با برنامه‌ریزی است. یعنی مجری قطعی برق صنایع کیست؟ چطور عوارض صادراتی برای فولادی‌ها صادر می‌شود؟ چطور دولت نمی‌تواند نرخ بهره بین بانکی را کنترل کند؟ چگونه سود سپرده‌های بانکی رعایت نمی‌شود و بانک‌ها سود یکساله پرداخت می‌کنند؟

فلاح در پایان گفت: فضای بی‌اعتمادی که در بورس وجود داشت باعث می‌شود که در نهایت ما شاهد واکنش بیش از اندازه در بازار سرمایه باشیم. علی‌رغم اینکه سهم‌ها ارزنده هستند، بورس ارزنده نیست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا