عکس و فیلمفرهنگی

درخشش «خورشید» مجید مجیدی در جشنواره ونیز

جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ شنبه‌ شب، ۲۲ شهریور، پس از ۱۱ روز، با معرفی برندگان بخش رسمی جشنواره به کار خود پایان داد.

روند بازار – فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی از ایران یکی از ۱۸ فیلم‌ بخش مسابقه بین‌ الملل جشنواره بود و گرچه موفق به دریافت جایزه شیر طلای بهترین فیلم در این بخش نشد، اما روح‌ الله زمانی بازیگر فیلم که به خاطر ابتلا به کرونا نتوانست به لیدو سفر کند، جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره را دریافت کرد. این جایزه را مجیدی و شمیلا شیرزاد یکی دیگر از بازیگران فیلم به نمایندگی از زمانی دریافت کردند.فیلم خورشید مجید مجیدی جشنواره ونیز

مجید مجیدی و شمیلا شیرزاد در اختتامیه جشنواره ونیز

روح الله زمانی

داوران بخش مسابقه بین‌ الملل به ریاست کیت بلانشت بازیگر استرالیایی جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را به فیلم آمریکایی «سرزمین آواره‌ها» به کارگردانی کلویی ژائو دادند.

در این مراسم همچنین برگزیدگان بخش مسابقه افق‌ های جشنواره فیلم ونیز معرفی شدند که آثار دو کارگردان دیگر ایرانی در آن حضور داشتند.

«دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی از ایران که یکی از فیلم‌ های بخش افق‌ های جشنواره ونیز بود جایزه ی بهترین این بخش را برد. «جنایت بی‌ دقت» به کارگردانی شهرام مکری و دیگر نماینده ی ایران در بخش افق‌ ها مراسم را دست خالی ترک کرد.

جشنواره فیلم ونیز با توجه به لغو جشنواره‌ های سینمایی مهم چون کن و ترایبکا، اولین رویداد سینمایی بین‌ المللی بزرگ بود که از زمان آغاز همه گیری کووید-۱۹ به‌ صورت فیزیکی برگزار ‌شد.

ونیز که قدیمی‌ ترین جشنواره سینمایی دنیا است، در سال‌ های اخیر به ویترینی برای نمایش فیلم‌ های مطرح در فصل جوایز سینمایی در هالیوود تبدیل شده است. جاذبه، بردمن، لالا لند، سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری، رسیدن، سوگلی، شکل آب، ستاره‌ای متولد می‌شود و جوکر، جزو فیلم‌ هایی هستند که در سال‌ های اخیر در لیدو روی پرده رفتند و بعداً در فصل جوایز سینمایی موفق ظاهر شدند.

فهرست برندگان ایرانی جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ به این شرح است:

بخش مسابقه بین‌الملل (ونیز ۷۷)

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره: روح‌الله زمانی برای «خورشید» (Sun Children) به کارگردانی مجید مجیدی (ایران)

بخش مسابقه افق‌ها

بهترین فیلم: «دشت خاموش» (The Wasteland) به کارگردانی احمد بهرامی (ایران)

برخی جوایز جنبی

جایزه لانترنا ماجیکا (انجمن ملی سی.جی.اس): «خورشید» (Sun Children) به کارگردانی مجید مجیدی (ایران)

فیلم جنایت بی دقت

فیلم دشت خاموش

در مراسم اهدای جوایز بخش جنبی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز هم که جمعه شب، ۲۱ شهریور برگزار شد سهم سینمای ایران، دو جایزه ارزشمند بود.

دو فیلم «جنایت بی‌ دقت» ساخته ی شهرام مکری و «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی که در بخش جنبی هفتادوهفتمین جشنواره فیلم ونیز حضور داشتند، دو جایزه ی ارزشمند را از این رویداد سینمایی به دست آوردند.

«جنایت بی‌ دقت»، به‌ نویسندگی نسیم احمدپور و شهرام مکری، کارگردانی مکری و تهیه‌ کنندگی نگار اسکندرفر، جایزه ی بهترین فیلمنامه اورژینال را از انجمن منتقدان مستقل دریافت کرد.

این جایزه به فیلم‌ های حاضر در بخش جنبی جشنواره ونیز اهدا می‌ شود.

فیلم «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی هم جایزه فیپرشی (جایزه انجمن جهانی منتقدان) را در این بخش دریافت کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا