امروزه فروشگاههای آنلاین بسیاری در اینترنت و شبکههای اجتماعی به چشم میخورند که همواره در تلاش برای افزایش فروش محصولات خود و جذب مشتریان بیشتر هستند.
در واقع تمامی صاحبان کسب و کار نسبت به این موضوع آگاهی کامل دارند که کسب رضایت و اعتماد مشتریان از اقدامات اساسی در گسترش تجارت الکترونیک به شمار میرود. اما چه راههایی برای ارتقاء این امر وجود دارد؟
آیا تنها یک وبسایت اینترنتی پویا به همراه طیف عظیمی از کالاهای با کیفیت و ارزان قیمت موجب محبوبیت ما در بازار خواهد شد؟
با اینکه عوامل فراوانی در رشد یک فروشگاه اینترنتی دخیل هستند، ولی جلب اعتماد خریداران همیشه در اولویت اول قرار دارد. ساخت درگاه پرداخت یکی از راهکارهای موثر برای مرتفع نمودن این امر محسوب میشود که مسیر خدمترسانی بهتر به مشتریان را برای ما فراهم میسازد. حال جواب سوالاتی همچون: درگاه پرداخت چیست و نحوه ساخت آن به چه شکل است بر عهده ما خواهد بود. از این رو ما در متن پیش رو برآنیم تا مطالب جامعی را در رابطه با این سوالات و موضوعات شرح دهیم.
درگاه پرداخت چیست و چه کمکی به کسب و کار ما خواهد کرد؟
پس از اینکه فروشگاه خود را در بستر اینترنت یا شبکههای اجتماعی با موفقیت راهاندازی کردیم، در قدم بعد نوبت به اتصال سرویس درگاه پرداخت به سایت میرسد. درگاه پرداخت اینترنتی (Internet Payment Gateway) یا به اختصار IPG به سیستمی تلقی میشود که امکان تراکنشهای مالی را در بستر اینترنت برای ما فراهم میسازد.
در اصل درگاه پرداخت به مشتریان این اجازه را میدهد تا پس از انتخاب محصول یا خدمات دلخواه، وجه مد نظر را با انواع کارتهای بانکی و به صورت آنلاین برای فروشنده واریز کنند. به این ترتیب خریداران تنها نیازمند سه چیز یعنی: اینترنت، کارت بانکی عضو شبکه شتاب و رمز اینترنتی خواهند بود.
درگاههای پرداخت علاوه بر اینکه روند واریز وجه را برای مشتریان بسیار سادهتر از روشهای قدیمی مانند: مراجعه به بانک یا دستگاه ATM و پرداخت حضوری میکنند، همچنین مزایایی را برای صاحبان کسب و کار به همراه خواهند داشت که در ادامه به ذکر آنها میپردازیم.
در این لحظه به طور متوسط تمامی ایرانیها (۷۸ میلیون نفر در سال ۹۹) به اینترنت دسترسی دارند و انتظار میرود که تا سال ۲۰۲۵، یک چهارم خریدها در سراسر جهان به صورت اینترنتی انجام شود.
همچنین برخلاف سایر کسب و کارها، در فروشگاههای آنلاین ساعت کاری معنایی ندارد و وبسایت اینترنتی ما همیشه آماده خدمترسانی به مشتریان خواهد بود. با ساخت درگاه پرداخت و اتصال فروشگاه اینترنتی به شبکه پرداخت، هزینههای جانبی کاهش و امنیت بیشتری ایجاد خواهد شد.
انواع شرکتهای ارائه دهنده درگاه پرداخت کدامند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
درگاههای پرداخت توسط شرکتهای مالی و بانکها در اختیار متقاضیان قرار گرفته و به دو دسته مستقیم(Payment Service Provider) یا به عبارتی PSP و غیر مستقیم(درگاه پرداخت واسط) تقسیمبندی میشوند. با اینکه ماهیت این درگاههای پرداخت یکسان است، ولی سازکار آنها متفاوت از یکدیگر میباشد.
درگاه پرداخت مستقیم که امروزه طرفداران بیشتری را در مقایسه با درگاه پرداخت واسط دارد، یک سرویس ارائه دهنده خدمات پرداخت برای کسب و کارهای در بستر اینترنت است که توسط ارائه دهنده ای با نام PSP عرضه میشود.
با کمک این درگاه پرداخت، مشتریان در هنگام پرداخت محصول خریداری شده از فروشگاه اینترنتی مد نظر، به صورت مستقیم به بانکهای طرف قرارداد متصل میشوند.
از سوی دیگر، درگاه پرداخت واسط یا پرداخت یار برای فروشگاههای آنلاین در بستر شبکههای اجتماعی مناسب است. ایجاد درگاه پرداخت برای شبکههای اجتماعی فرآیند به مراتب آسانتری نسبت به درگاه پرداخت مستقیم دارد و تنها با مراجعه به شرکتهای واسط قابل دریافت است. در این نوع از درگاه، مبلغ واریزی توسط مشتری به حساب شرکتی که با آن قرارداد بستهایم واریز و پس از کسر کارمزد، به صورت روزانه تسویه میشود. در حال حاضر سامانه شاپرک وظیفه نظارت بر شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت را برعهده دارد. شاپرک ایجاد بستر و نظارت بر شبکه پرداخت غیرحضوری را دارد به همین این، همه درگاههای پرداخت با دامنه شاپرک ساخته شدهاند.
درگاه پرداخت مستقیم به تمامی کسب و کارها به راحتی تعلق نمیگیرد و متقاضیان آن میبایست از شرایط خاصی برخوردار باشند. فرآیند دریافت این درگاه پرداخت ۲ الی ۳ هفته کاری به منظور طی کردن مراحل قانونی و اداری زمان میبرد و بر خلاف درگاه پرداخت واسط، نیازمند مدارک و الزامات خاصی از جمله: نماد الکترونیکی، وبسایت فعال برای فروش کالا یا ارائه خدمات، اجاره نامه یا سند مالکیت و… نیز خواهد بود.
نحوه ساخت درگاه پرداخت برای فروشگاههای اینترنتی
همانطور که پیشتر اشاره شد، ایجاد درگاه پرداخت مستقیم دارای دشواریهای خاصی است و این درگاه تنها به واجدین شرایط تعلق خواهد گرفت. با این تفسیر، کسانی که خواستار ساخت درگاه پرداخت مستقیم برای فروشگاه اینترنتی خود هستند میبایست شرایط و مدارک زیر را داشته باشند:
- مجوز شغلی معتبر حقیقی و حقوقی مرتبط با فعالیت
- شرکت ثبت شده و محل اقامت قانونی
- کد مالیاتی
- جواز کار و پروانه کسب
- نماد اعتماد الکترونیکی
- شناسه ملی
- نماد اعتماد از وزارت صمت
- آگهی تاسیس و تصویر روزنامه رسمی
- سایت آماده در حوزه مرتبط با کسب و کار
- تصویر شناسنامه و اصل کارت ملی مدیران و مسئولین صاحب امضا
- اصل قرارداد امضا و مهر شده
- حساب بانکی از شعب بانکهای عضو شتاب
- رعایت قوانین تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران
- شناسه ملی
- عدم منع فعالیت از سوی نظام بانکی کشور
پس از جمعآوری مدارک مورد نیاز و ملاحظه شرایط لازم بیان شده، در مرحله بعد میتوان اقدام به دریافت درگاه پرداخت مستقیم کرد. روند اجرایی نمودن این امر در ادامه به ترتیب ذکر شده است:
۱- در ابتدا به سایت اینماد مراجعه و فرآیند گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی را طی کنید.
۲- به وبسایتی شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت که با بانک مد نظر شما قرارداد دارد رفته و سپس فرمهای اولیه درخواست سرویس درگاه پرداخت مستقیم را کامل کنید.
۳- پس از بررسی و تایید شدن درخواست از طرف شرکت PSP، اطلاعاتی مانند: نام کاربری، رمز، شماره ترمینال و… برای شما ارسال خواهد شد. البته این روند در برخی از شرکتها متفاوت است و به صورت کتبی صورت میگیرد. به این شکل که شما قرارداد کتبی را در دو نسخه چاپ و امضا کرده و سپس آن را به آدرس پستی شرکت ارسال میکنید.
۴- مهلت ارسال فرمهای لازم برای کسب سرویس درگاه پرداخت در شرکتها متفاوت است. به عنوان مثال بعضی از شرکتهای ارائه دهنده این سرویس، فرصت یک ماهه به متقاضیان میدهند و پس از گذشت این مهلت در صورت ارسال نکردن قرارداد و فرمها، درگاه به حالت معلق درآمده و امکان استفاده از آن دیگر وجود نخواهد داشت.
با گذراندن مراحل بالا و ارائه اطلاعات درگاه پرداخت، در قدم بعد به وسیله مستنداتی که در اختیار ما گذاشته شده است، اقدام به استفاده از سرویس درگاه میکنیم. البته فعال سازی و ایجاد درگاه پرداخت بر روی وبسایتهایی که با زبانهای برنامه نویسی و فریم ورکهای آن طراحی شدهاند میبایست توسط برنامه نویسان سایت انجام شود.
در غیر این صورت اگر از وردپرس برای ساخت فروشگاه اینترنتی آنلاین خود بهره بردهاید، میتوانید از افزونههای تهیه شده برای اضافه کردن درگاه پرداخت که برخی به شکل رایگان و برخی به صورت تجاری هستند استفاده کنید.
نحوه ساخت درگاه پرداخت برای شبکههای اجتماعی، دونیت، لینک پرداخت و…
فرآیند ساخت درگاه دونیت یا ساخت درگاه پرداخت شخصی مراحل و شرایط سادهتری نسبت به دریافت درگاه پرداخت مستقیم دارد. با این وصف، بسیاری از شرکتها که در شبکههای اجتماعی به فروش و ارائه محصولات خود میپردازند از سرویس درگاه پرداخت واسط استفاده میکنند.
همچنین علاوه بر این دسته از متقاضیان، تعداد قابل توجهی از گیمرها، موسسات خیریه، اپلیکیشنهایی با قابلیت پرداخت درون برنامهای و… از درگاه پرداخت واسط بهره میبرند. کاربران به این منظور لازم است تا مراحل زیر را طی کنیم:
۱-یکی از شرکتهای معتبر ارائه دهنده خدمات پرداخت یاری را انتخاب و سپس در سایت شرکت مد نظر ثبت نام کنید.
۲-مراحل احراز هویت که شامل: ارائه اسکن کارت ملی و شناسنامه است را طی نمایید.
۳-پس از احراز و تایید اطلاعات هویتی، آدرس سایت را برای مراجعات بعدی ثبت کنید.
۴-در مرحله بعد اطلاعات و آموزشهای لازم برای اتصال درگاه پرداخت را از شرکت ارائه دهنده سرویس پرداخت یاری دریافت خواهید کرد.
۵-با اعلام شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت برای حساب مقصد، مراحل دریافت درگاه پرداخت واسط به پایان میرسد.
۶-در نهایت میتوانید بر اساس آموزشهای داده شده توسط شرکت درگاه دلخواه خود را در بستر شبکههای اجتماعی یا وبسایتهای اینترنتی فعال کنید.
کاربران چگونه درگاههای پرداخت جعلی را شناسایی میکنند؟
طبق آمارهای نهادهای معتبر، متاسفانه بیشترین کلاهبرداریهای اینترنتی در زمان خرید اینترنتی اتفاق میافتد. بر اساس گزارشات پلیس فتا، با تنها یک دفعه وارد کردن اطلاعات خود به یک صفحه جعلی امکان کلاهبرداری از شما وجود خواهد داشت. ولی راههای برای شناسایی و مقابله با درگاه پرداخت جعلی فیشینگ وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:
• اولین راه برای شناخت درگاههای پرداخت جعلی، مشاهده دقیق آدرس URL سایت است که باید ملاحظه شود تا همان آدرس اصلی درگاه اینترنتی و هیچ حرفی کم یا اضافه نداشته باشد.
• درگاههای اصلی و وبسایتهای فروشگاههایی اینترنتی معتبر با آدرس https شروع میشوند و اگر این آدرس فاقد حرف “S” باشد، نمیبایست به آن اعتماد کرد.
• یکی از راههای ساده برای شناسایی صفحات جعلی، تازه کردن یا به عبارتی رفرش کردن صفحه است. از این رو در صورتی که شمارهها پس از رفرش در صفحه کلید مجازی تغییر نکنند، بنابراین آن صفحه جعلی خواهد بود.
با این اوصاف یکی از ملزومات در هنگام دریافت درگاه پرداخت اعم از واسط و مستقیم، توجه به قانونی و معتبر بودن شرکت ارائه دهنده سرویس درگاه پرداخت اینترنتی است تا کسب و کار شما با یک اشتباه کوچک متحمل ضررهای بزرگ نشود.
نکته مهم در خصوص مالیات درگاههای پرداخت
پیشتر به طور خلاصه به داشتن کد مالیاتی برای صاحبان کسب و کار اشاره کردیم. اما آیا داشتن این کد به معنای پرداخت مالیات است؟
پذیرندگانی همچون: خیریهها، کسب و کارهای خانگی، حمایت مالی، گروههای جهادی و… با ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی و دریافت کد رهگیری میتوانند از درگاه پرداخت استفاده کنند. ولی نکته قابل توجه این است که داشتن کد مالیاتی به معنای پرداخت مالیات نیست.
تنها در صورتی پرداخت مالیات این کسب و کارها الزامی میشود که تراکنشهای آنها از سقف مشخصی تجاوز کند. با نظر به این موضوع، هر ساله مبلغی به عنوان سقف مالیاتی مشاغل در بودجه سالانه کشور تعیین میشود که این مبلغ در سال ۱۴۰۰، ۰۰۰/۰۰۰/۳۶۰ ریال در نظر گرفته شده است. البته به دلیل قطعی نبودن قانون مالیات برای برخی از درگاههای پرداخت، در حال حاضر هنوز برخی از شرکتها امکان ساخت درگاه پرداخت بدون مالیات را برای متقاضیان فراهم میسازند.
یک سرویس درگاه پرداخت اینترنتی مناسب چه ویژگیهایی دارد؟
با نظر به مطالب ذکر شده، برای دریافت و ساخت انواع درگاههای پرداخت لازم است تا به شرکتهای PSP یا پرداخت یار مراجعه کنیم. در این میان سامانهای تحت عنوان شاپرک به منظور تامین امنیت و نظارت بر شبکه پرداخت به وجود آمده است و تمامی شرکتهای معتبر ارائه دهنده خدمات پرداخت میبایست همکاریهای لازم را با آن به عمل آورند. بنابراین بر خلاف تفکر عموم مردم، سامانه شاپرک هیچ درگاه پرداختی ارائه نخواهد کرد.
اما ظاهر شدن لوگو شاپرک در زمان مراجعه به صفحه پرداخت و خرید اینترنتی از ویژگیهای مثبت یک درگاه پرداخت اینترنتی مناسب محسوب میشود. مشتریان با مشاهده این لوگو به قانونی بودن درگاه و نیز فروشگاه اینترنتی آنلاین شما پی خواهند برد و در مراجعات بعدی با اطمینان بیشتری به استفاده از خدمات سایت میپردازند.
همچنین صرف نظر از مستقیم یا واسط بودن درگاه، از دیگر ویژگیهای مهم یک سرویس درگاه پرداخت اینترنتی خوب میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
• سرعت بارگذاری بالا
• اتصال پایدار
• سازگاری با تمامی نمایشگرها از جمله: موبایل، لپ تاپ، تبلت و…
• امنیت مطابق با آخرین استانداردهای بین المللی
• پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام طول هفته
• قابلیت اصلاح سریع اشتباهات بدون نیاز به تکرار مراحل پیشین در زمان پرداخت
• صحت بیشتر تراکنشها
• پاسخگویی سریع در قبال مغایرتهای پیش آمده
کلام نهایی
درگاههای پرداخت اعم از مستقیم و واسط امروزه در سهولت خریدهای اینترنتی بسیار موثر واقع شده و تحولات بسزایی را در بالا بردن امنیت این حوزه به وجود آوردهاند. در واقع درگاه پرداخت عضوی جداناپذیر از فروشگاههای در بستر اینترنت و شبکههای اجتماعی به حساب میآید و لزوم برخورداری از آن برای تمامی کسب و کارهای آنلاین همواره حس میشود. ما در این متن کاربران و متقاضیان را با آموزش کامل نحوه ساخت درگاه پرداخت همراه کردیم و نکات حائز اهمیتی را در این رابطه شرح دادیم. امیدوار هستیم که این مطالب برای کاربران در راستای تسهیل دریافت درگاه پرداخت مفید بوده باشد.
رایانپی یکی از شرکتهای معتبر در زمینه ارائه خدمات پرداخت است که به دلیل سالها فعالیت با شرکتهای پر تراکنش شناخته شده، در حال حاضر یکی از با تجربهترین ارائه دهندگان سرویسهای خدمات پرداخت به شمار میرود.