اجتماعیکسب و کار

چه شرایطی برای دریافت مهریه پس از طلاق توافقی وجود دارد؟

طلاق توافقی نوعی طلاق است که طبق قانون زوجین با توافق یکدیگر می‌توانند از هم جدا شوند. در این نوع طلاق زن و شوهر می‌بایست در همه مسائل از جمله مسائل مالی یا مسائل غیر مالی با هم سازش و توافق داشته باشند. یکی از مهم‌ ترین مسائل مالی بحث مهریه است. طلاق توافقی در دوران عقد شرایط خاص خود را دارد. همان طور که می‌دانیم در دوران عقد نکاح در واقع زندگی مشترک شروع می‌شود. بر اساس قانون اگر زوجین در دوران عقد به شکل کامل رابطه زناشویی برقرار کنند، به زوجه مهریه کامل تعلق خواهد گرفت. طلاق توافقی در دوران عقد و در صورت برقرار نکردن رابطه کامل زناشویی باعث می‌شود که نصف مهریه به زوجه تعلق بگیرد. در مورد مسئله مهریه که از مهم ترین مسائل مالی زوجه به شمار می‌رود، زوجین در مورد نحوه پرداخت آن با هم توافق می‌کنند و توافق آن ها در دادنامه مربوط به طلاق توافقی درج می‌شود. به طور مثال در دادنامه قید می‌شود که زوج در طول چه مدتی باید چند سکه به زوجه بدهد و در بعضی مواقع نیز زوجه از مهریه خود می‌گذرد و طلاق می‌گیرد.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

اگر از بابت طلاق توافقی و مهریه چک یا سفته ای اخذ شده باشد بدیهی است که زوجه می‌تواند در صورت عدم وصول آن ها به استناد مدارک مذکور درخواست مطالبه از طریق دادگاه کند و در صورت قطعیت حکم امکان جلب و توقیف اموال وجود دارد. اما اگر سند تجاری از بابت مهریه دریافت نشده باشد و زوج در مواعد توافق شده مهریه را پرداخت نکند، زن می‌تواند از طریق دادگاه و با دادن دادخواست مطالبه مهریه احقاق کند توجه داشته باشید که ازدواج مجدد زوجه پس از طلاق مانع اخذ مهریه قبلی نمی‌گردد. همچنین طبق ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده صرفا تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن دادگاه در صورت نپرداختن اقساط جلب صادر می‌کند و برای مازاد بر آن، زوجه می‌بایستی اموالی را از زوج به دادگاه معرفی کند.

آیا زن بعد از بخشیدن مهریه باز هم می‌تواند آن را مطالبه کند؟

در این مورد باید گفت که بر اساس قانون مدنی زوجه پس از منعقد شدن عقد نکاح به عنوان مالک مهریه شناخته می‌شود. به همین دلیل هر زمانی که تمایل داشته باشد، می‌تواند مهریه خود را از همسر خود مطالبه کرده و دریافت نماید. زن این حق را نیز دارد که از گرفتن مهریه خود صرف نظر کند و مهریه خود را به شوهرش ببخشد. در چنین شرایطی دیگر هیچ دینی بر گردن مرد نخواهد بود زیرا زن از گرفتن حق خود منصرف شده است. بسیاری از خانم‌ ها در دوران زندگی مشترک با همسر خود تصمیم می‌گیرند که مهریه خود را ببخشند و برای بخشش مهریه به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و سر دفتر سند بخشش تمام مهریه یا بخشی از آن را تنظیم می‌نماید.

منظور از بذل مهریه در طلاق توافقی چیست؟

زن و مردی که بنا به دلایلی به این نتیجه می‌رسند که به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند به راحتی می‌توانند این کار را به انجام رسانند چرا که طلاق توافقی یکی از اقسام طلاق است که در آن پروسه جاری شدن حکم طلاق راحت تر و سریع تر از سایر اقسام صورت می‌گیرد. اما زوجین پیش از اقدام به طلاق توافقی بایستی در مورد تمام مسائل و امور مربوط به زندگی مشترک اعم از امور مادی و غیر مادی توافق نمایند از جمله این امور می‌توان به مسئله حضانت فرزند یا فرزندان، مهریه، جهیزیه، نفقه، اجرت المثل و … اشاره کرد. پس از انجام توافق، رای دادگاه در مورد جاری شدن صیغه طلاق دقیقا بر اساس مفاد توافقات انجام شده بین زوجین صادر می‌شود.

تعدیل مهریه در طلاق توافقی

در برخی موارد زوجین وضعیت مهریه در طلاق توافقی را این گونه مشخص می‌کنند که زوجه مهریه طلاق توافقی را به صورت قسطی به زوجه پرداخت نماید. برای مثال چنانچه مهریه زوجه ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی می‌باشد زوج ماهیانه یک سکه  به زوج پرداخت نماید و بنابراین در این صورت مهریه قسطی در طلاق توافقی پرداخت می‌گردد. چنانچه زوج پرداخت مهریه در طلاق توافقی را به صورت اقساطی تعهد کند، زوجین می‌توانند میزان اقساط و زمان آن را نیز در صورت جلسه توافقات خود ذکر کنند و دادگاه نیز بر اساس همین توافقات، رای صادر خواهد کرد و در رای تعدیل اقساط مهریه در طلاق توافقی را درج می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا