اقتصادی

چرا بانک‌ها وام ودیعه مسکن نمی‌دهند؟

با اینکه چهار ماه از دستور دولت برای پرداخت وام ودیعه مسکن می‌گذرد، اما گزارش‌‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها هنوز از پرداخت این وام امتناع می‌کنند می‌گویند بخشنامه بانک مرکزی را دریافت نکرده‌اند. اما بانک مرکزی می‌گوید بخشنامه ابلاغ شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، چهار هفته از دستور دولت برای پرداخت وام ودیعه مسکن گذشته اما بسیاری از مردم هنوز موفق به دریافت این وام نشده‌اند. چون بانک‌ها می‌گویند بخشنامه‌ای دریافت نکرده‌اند.

اما مصطفی قمری وفا، رئیس روابط عمومی بانک مرکزی به تجارت‌نیوز می‌گوید «بانک مرکزی این بخشنامه را ابلاغ کرده و بانک‌ها منتظر دریافت آیین‌نامه وزارت راه‌وشهرسازی هستند.» این گفته به ان معناست که بخشنامه به دست بانک‌ها رسیده اما آیین‌نامه وزارت راه و شهرسازی نه.

نتیجه اما برای مستاجران یکی است؛ آنها همچنان نمی‌توانند وام ودیعه مسکن بگیرند. آن هم در آستانه تابستان که فصل جابجایی مستاجران و تمدید اجاره‌هاست.

اما مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن ختم به این موارد نمی‌شود. برخی هنوز نتوانسته‌اند حتی در سامانه اعلام شده ثبت‌نام کنند.

مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن


«من اجاره‌نامه رسمی هم دارم، می‌رم بانک رو انتخاب کنم خطا میده. می‌گه که اجاره‌نامه باید برای بعد از تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ باشه. در حالیکه اجاره‌نامه من مال بعد از اون تاریخه. حالا چرا سایت قبول نمی‌کنه نمی‌دانم. شرافتاً یه کاری بکنید اجاره‌نامه بعد از اون تاریخه چرا باید اینجوری اذیت بشیم آخه ؟»

«من پارسال این وام رو گرفتم. قرارداد کدرهگیری هم داشتم منتها چون بهمن سال قبلش بود مجبور شدم دوباره یک قرارداد جدید تنظیم کنم و پول بنگاه بدهم. این قسمت آسون‌ترین بخش بود، اصل کاری بانکه، که فقط از من شیر مرغ نخواست. بگذریم که رفتار خیلی مزخرفی هم داشتند. از من گواهی کسر از حقوق، سفته، دو ضامن دارای گواهی کسر از حقوق یکی رسمی و یکی قراردادی خواستند. من از بانک تجارت تهران گرفتم.»

«منی که قولنامه دارم و کلی بابت کد رهگیری پول دادم و الان ۵ ماه از قراردادم باقی مونده تا تموم بشه رفتم ثبت نام کردم برای وام ودیعه سایت میزنه باید قولنامه ار ۱ _۰۱ -۱۴۰۱ باشه چیکارباید بکنم با این تورم و گرونی چرا مردم وسر کار گذاشتید اینجوری می‌شه که مجبور میشن کلک بزنن و قولنامه صوری درست کنن شما خودتون مردم ومجبور می‌کنید.»

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن


ثبت‌نام سومین مرحله وام ودیعه مسکن از صبح روز ۱۲ خرداد آغاز شده است، اما امسال بر خلاف دو سال گذشته، تفاوت‌هایی داشته است. امسال سقف اعتباراتی که برای پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده، ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. متقاضیانی که پارسال وام دریافت کرده‌اند، امسال می‌توانند مابه التفاوت آن را دریافت کنند؛ البته به این شرط که منابع مالی در نظر گرفته شده، کافی باشد. سود این وام ۱۸ درصد و بازپرداخت آن پنج ساله است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا