اقتصادی

در شرایط اوج کرونا کارگران تعطیل یا شیفت‌بندی شوند

روند بازار به نقل ازایسنا نوشت: یک مقام ارشد کارگری بر لزوم تضمین سلامت و امنیت نیروهای کار در شرایط حاضر تاکید کرد و گفت: کارگاه ها و کارخانه‌ها می‌توانند در شرایطی که کرونا گسترش یافته، ساعات کار کارگران را کاهش داده یا آنها را شیفت‌بندی کنند.

ناصر چمنی، درباره امکان دورکاری و مرخصی کارگران در شرایط شیوع ویروس کرونا، گفت: در قانون امکان گرفتن مرخصی و حتی دورکاری برای کارگران پیش بینی شده است ولی در حالی که بازار شب عید به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده برخی از واحدها و تولیدی های پوشاک همچنان مشغول کارند و کارگرانشان با ۸ ساعت کامل سر کار حاضر می شوند.

تدوین دستورالعمل کاهش ساعات کار کارگران لازم بود

وی ادامه داد: البته در مورد برخی از کارگاهها و ادارات و سازمانهای مشمول قانون کار، شیفت بندی و حتی دورکاری لحاظ شده تا نیروهای کار کمتر در معرض آسیبهای ناشی از کرونا قرار بگیرند و ما انتظار داشتیم وزارت کار دستورالعملی را به کارخانه ها و بنگاههای مشمول قانون کار ابلاغ می کرد و ساعات کار کارگران را کاهش می داد و لازم بود با صدور بخشنامه ای به واحدهای تولیدی اعلام می کرد که کارگران تعطیل یا شیفت بندی شوند.

به گفته این مقام ارشد کارگری، در همه کشورها دولتها در شرایط سیل و زلزله و بحران های این چنینی به کمک می آیند و ما باید آمادگی هزینه را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم همه کارخانه‌های کشور را در این شرایط تعطیل کنند بلکه کارخانه‌هایی که نیاز به تولید آنها نیست مخصوصا که بازار شب عید هم تعطیل شده می توانند تا پایان سال تعطیل کنند.

کارخانه هایی که نیازی به تولید آنها نیست تعطیل شوند

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ادامه داد: یقینا کارخانه های تولید مواد غذایی و تجهیزات بهداشتی در شرایط اضطراری و حساس باید سرکار باشند ولی تاکید ما اهمیتی است که باید به سلامت و امنیت جامعه کارگری داده شود.

چمنی با بیان اینکه بسیاری از کارخانه ها می‌توانند تولیدات غیر ضرور خود را کاهش دهند یا چند خط تولید خود را تعطیل و کارگران را به نوبت شیفت‌بندی کنند، اظهار  کرد: خوشبختانه در مورد برخی کارخانه‌ها و کارگاهها این اتفاق افتاده و به کاهش ساعات کار روی آورده‌اند ولی آن چه در مورد کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که هنوز تبعات شیوع کرونا و تاثیر آن بر نیروهای کار را جدی نگرفته‌اند نگران کننده است، عدم در اختیار گذاشتن ماسک و دستکش و لوازم اولیه بهداشتی برای کارگران است.

تاکید بر تامین تجهیزات اولیه بهداشتی برای کارگران

وی گفت: اگر به دنبال بقای کارخانه و حفظ کیفیت تولید هستیم باید به امنیت شغلی و سلامت جامعه کارگری بها بدهیم.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران افزود: در شرایطی که ساعات کار ادارات و دستگاههای دولتی کماکان کاهش یافته و دورکاری کارمندان ادامه دارد، کارفرمایان باید نهایت همکاری با کارگران را در این شرایط بحرانی داشته باشند از این رو لازم است شرایط اولیه بهداشتی و ایمنی را برای آنها فراهم کنیم.

این مقام ارشد کارگری درباره تامین تجهیزات بهداشتی و مواد ضدعفونی در کارگاهها نیز گفت: طبق اطلاعی که داریم در بعضی از کارخانه ها، تجهیزات بهداشتی، محلول های ضد عفونی و ماسک و دستکش به کارگران داده شده است ولی متاسفانه در بعضی از کارخانه ها رعایت نشده و طی تماس هایی که کارگرانشان با ما داشتند از عدم فراهم کردن لوازم ایمنی و بی تفاوتی کارفرما نسبت به این قضیه گله مند بودند.

کمبود ماسک و دستکش بهانه کارفرمایان نشود

وی با بیان اینکه کمبود ماسک و مواد ضد عفونی در داروخانه ها نمی تواند بهانه کارفرمایان تلقی شود، گفت: بیشتر کارخانه ها از قبل پیش بینی های لازم را داشته و این تجهیزات را در انبارهای خود ذخیره و انبار کردند و سلامت نیروی کار خود را مدنظر قراردادند، لذا کارفرمایان نباید موجود نبودن دستکش و ماسک را بهانه کنند و در هر شرایط به سلامت نیروی کار اهمیت بدهند.

تضمین سلامت و امنیت کارگران در شرایط اوج کرونا

به گفته رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، تهیه کردن تجهیزات در کارگاههای کوچک راحت تر از کارخانه های بزرگ است ولی کارگری که در کارگاه ۵ نفره یا کارخانه ۱۰۰۰ نفری مشغول کار است بر دیگری برتری ندارد و کارفرما باید امنیت و سلامت او را در چنین شرایطی تضمین کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا