اجتماعی

دز دوم می‌توان واکسن دیگری زد؟

در حالی که واردات واکسن در روزهای اخیر کمی سرعت گرفته، برخی می‌گویند با مراجعه به مراکز برای تزریق دز دوم به آنها پیشنهاد شده واکسن دیگری تزریق کنند. اما آیا ترکیبی تزریق کردن واکسن مشکلی ندارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، چندماهی می‌شود که واکسیناسیون عمومی شروع شده اما طولی نکشید که برخی برای دز دوم واکسن، پاسخ‌های مختلفی شنیدند. از جمله اینکه دز دوم را باید واکسن دیگری تزریق کنید.

فاطمه می‌گوید دز اولش را سینوفارم تزریق کرده اما وقتی به مرکز واکسیناسیون رفته به او گفتند: «دز دوم را باید برکت تزریق کنید. سینوفارم نداریم!» امیر هم حکایت مشابهی دارد. او هم می‌گوید مادرش را به برای تزریق دز دوم به مرکز واکسیناسیون برده اما گفتند که باید دز دوم را واکسن دیگری تزریق کنید.

وضعیتی که این سوال را برای خیلی‌ها مطرح کرده است، آیا می‌توان دز دوم را از واکسن دیگری تزریق کرد؟ آیا این گونه ترکیبی تزریق کردن کارآیی دارد؟

تزریق ترکیبی واکسن غیرعلمی است

علیرضا ناجی، دبیر علمی کووید کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید: «انتخاب و مخلوطی تزریق کردن واکسن‌ها درست نیست و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.»

آنطور که عضو کمیته علمی کووید ۱۹ کشور می‌گوید حالا وضعیت واکسیناسیون در کشور بهتر شده و دیگر کمتر چنین پیشنهادهایی به افراد می‌شود. او ادامه می‌دهد: «شواهد علمی برای تزریق ترکیبی واکسن وجود ندارد. اینکه یک دز استرازنکا تزریق شود و دز دوم برکت، کار غیرعلمی است که اصلا نباید درباره آن بحث کرد. باید از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که چند دز از هر واکسن لازم است و وارد می‌کردیم.»

برخی از دانشمندان در حال بررسی ترکیبی تزریق کردن واکسن‌ها هستند. ناجی هم می‌گوید: «درباره انتنخاب و مخلوط کردن واکسن‌های فایزر، مدرنا و آکسفورد بررسی‌هایی وجود دارد که مطالعات آن در حال انجام است و نتیجه آن هنوز مشخص نیست.

نکته این است که به طور کل درباره کارآیی واکسن برکت ابهامات زیادی وجود دارد. واکسن برکت از وزارت بهداشت مجوز اضطراری گرفت در حالی که مراحل بالینی را کامل طی نکرده بود!

واکسن‌های ترکیبی باید ساختار مشابه داشته باشند

در برخی از کشورها که برخی از افراد دو دز واکسن را ترکیبی تزریق کردند در واقع آن واکسن‌ها ساختار مشابهی داشتند. اما در ایران پیشنهاد واکسن برکت را دبیر کووید کشور فعلا مورد تائید نمی‌داند و این کار مستلزم بررسی و شواهد علمی می‌داند.

دویچه وله در گزارشی به ترکیبی تزریق کردن واکسن‌ها پرداخته است. براساس این گزارش پژوهشی انجام شده که واکسیناسیون ترکیبی نه تنها ضرری ندارد بلکه می‌تواند ضریب محافظت را بالاتر هم ببرد؛ حتی در برابر انواع جدید ویروس کووید.

اما نکته این است که برای واکسن‌های پیشنهادی که در ایران پیشنهاد می‌شود ترکیبی تزریق شود، شواهد علمی وجود ندارد. واکسن‌هایی که تاکنون در کشور مورد استفاده قرار گرفته سینوفارم، استرازنکا، اسپوتنیک، بهارات و برکت بوده.

از سوی دیگر در حالی در برخی از شهرها به افراد می‌گویند که از نوع دز اول واکسن نداریم که محموله‌های جدید واکسن به کشور وارد شده. همچنین واکسیناسیون صنفی و برخی مشاغل از جمله بازار سرمایه شروع شده است.

حالا باید دید با سرعت گرفتن واردات واکسن آیا پیشنهاد ترکیبی تزریق کردن واکسن ادامه می‌یابد یا نه.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا