اجتماعی

دستورات اقتصادی رئیسی درباره حجاب/ وزارتخانه‌های اقتصادی چه مسئولیتی دارند؟

در هفته جاری رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستورات فوری درباره رسیدگی به مساله حجاب مطرح کرد. بخشی از این دستورات مربوط به وزارتخانه‌های اقتصادی است. این دستورات کدام است؟

به گزارش روند بازار، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی در این جلسه دبیرخانه شورا را موظف کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی نسبت به اجرای قانون مصوب مجلس و قانون سال ۱۳۸۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اهتمام لازم را داشته باشند.

رئیسی در این جلسه به همه نهادها و سازمان‌ها دستور داد اقدامات لازم را بر اساس آنچه در قانون مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده، انجام دهند.

در میان وظایفی که برای ترویج و توسعه حجاب به سازمان‌ها و نهادهایی چون وزارت ارشاد، بسیج، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیما و … داده شده بخشی از دستورات مشخصا به چند وزارتخانه اقتصادی مربوط است. در ادامه برخی از این مسئولیت‌ها و ظایف در زمینه حجاب آمده است.

بر اساس آنچه در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است یکی از سیاست‌ها و راهکارهای توسعه حجاب رفع اشکالات قانونی در نحوه تولید، توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی است. تاکیدی که اجرای آن بر عهده وزارت اقتصاد و بازرگانی است.

علاوه بر این دو وزارتخانه اقتصادی، دستورات اقتصادی هم به وزارت راه و شهرسازی داده شده است که بخشی از مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه‌ها را در ادامه می‌خوانید.

وظایف تخصصی دستگاه‌های قانونگذار و اجرایی
وزارت بازرگانی

۱ـ حمایت عملی از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک‌های ساده و اسلامی

۲ـ حمایت کامل ـ حتی یارانه‌ای ـ از واحدهای تولیدی پارچه‌های چادری

۳ـ کنترل اماکن تجاری عمومی (شامل فروشگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری، نمایشگاه‌ها و…) از نظر پوشش و بدحجابی

۴ـ تدوین قوانینی برای ممنوعیت عرضه لباس‌های دست دوم خارجی در کشور.

۵ـ پیشنهاد قوانین مشخص در مدت ۳ ماه برای نظارت بهتر بر تولید و توزیع پوشاک و نحوه برخورد با متخلفین واحدهای تولیدی

۶ـ اهتمام برای اجرای مناسب‌تر مقررات در چیدمان آرایش/ تزیین ویترین‌ها

وزارت امور اقتصادی و دارایی

۱ـ اهتمام بیشتر در ممانعت از ورود غیرقانونی پوشاک و محصولات فرهنگی مغایر با عفت عمومی و شئونات اسلامی

۲ـ ممنوعیت ورود، تولید و عرضه مجسمه‌ها، عروسک‌ها، مانکن‌ها

۳ـ تدوین قوانینی برای ممنوعیت عرضه لباس‌های دست دوم خارجی.

۴ـ وضع تعرفه گمرکی ویژه بر پوشاک و محصولات فرهنگی و کالاهای مغایر با عفت عمومی و شئونات اسلامی.

۵ـ نظارت دقیق بر واردات و صادرات و ترانزیت (عبور) تمامی کالاها با همکاری دستگاه‌های ذیربط.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

۱ـ ایجاد فضای امن در تبادل اطلاعات و جلوگیری از مخدوش شدن حریم عفاف در عرصه تبادل اطلاعات.

۲ـ مسدود کردن سایت‌های ضداخلاقی و ضدحجاب

۳ـ تأکید بر تسریع در ایجاد سیستم فیلترینگ هوشمند برای جلوگیری از افزایش بی‌بندوباری در جامعه.

۴ـ برخورد با مؤسسات اینترنتی که دسترسی به سایت‌های غیرمجاز را فراهم می‌نمایند، و جلوگیری از فعالیت‌ آنها.

وزارت مسکن و شهرسازی

۱ـ تأکید بر اجرای مقررات ساختمانی در جهت استفاده از معماری متناسب با فرهنگ دینی

۲ـ معرفی نمونه‌های موفق ساخت و ساز متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی جهت الگوبرداری سازندگان.

۳ـ رعایت موازین شرعی به لحاظ عدم دید داشتن ورودی خانه‌ها، درب ورودی ‌خانه‌های آپارتمانی به گونه‌ای طراحی گردد که به هنگام بازشدن، محوطه داخلی خانه (اتاق‌های نشیمن و هال ) در معرض دید نباشد.

۴ ـ تدوین سیاست‌ها و اجرای برنامه‌های مناسب در جهت تأمین تسهیلات لازم برای خانه‌دار شدن اقشار جوان و زنان سرپرست خانوار از طریق مسکن استیجاری.

۵ـ اختصاص واحد مسکونی به ائمه جماعات و طلاب علوم دینی در مجتمع‌های بزرگ مسکونی ‌ـ احداثی این وزارتخانه ـ به منظور ترویج معارف و فرهنگ اسلامی.

وزارت راه و ترابری

۱ـ ترویج فرهنگ عفاف در حوزه وزارتخانه و نظارت بر رعایت حجاب اسلامی توسط شاغلین در آن وزارتخانه و ادارات تابعه در سراسر کشور.

۲ـ تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی برای هر یک از سازمان‌های تابعه از قبیل سازمان هواپیمایی کشور، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور

۳ـ بررسی صلاحیت متقاضیان تأسیس و افتتاح شرکتها و مؤسسات حمل و نقل در کشور

۴ـ شناسایی و ساماندهی شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل غیرمجاز، رسیدگی به تخلفات این‌گونه مراکز

۵ـ تشویق و ترغیب شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی و ریلی به ارایه خدمات فرهنگی به مسافران به منظور اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب.

۶ ـ ایجاد مراکز بهداشتی ـ رفاهی در ایستگاه‌های راه‌آهن، فرودگاه‌ها، پایانه‌ها و جاده‌ها به همراه نصب تابلوهای راهنما و اطلاع‌رسانی با محوریت عفاف و حجاب.

منبع: سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا