کسب و کار

یک بار برای همیشه دستگاه ماینر را بهتر بشناسیم

با توجه به گسترش ارزهای دیجیتال و ایجاد مقبولیت بین افراد، رفته رفته این بازار همگانی تر و مورد پذیرش قرار گرفت. با توجه به قانون استخراج ارزهای دیجیتال از طریق ماینر در جمهوری اسلامی ایران، جمع کثیری از افراد در کشور علاقه مند به کسب درآمد از طریق این حوزه شدند. در این مقاله ابتدا سعی در بررسی دستگاه ماینر شامل بررسی قطعات موجود، نحوه کارایی و عملکرد آن و نیز نحوه درآمدزایی، یعنی بیان عوامل تاثیرگذار بر میزان خروجی دستگاه ماینر می‌پردازیم، سپس برترین سازندگان ماینر را معرفی می کنیم.

دستگاه ماینر

دستگاه ماینر همانند یک سیستم رایانه ای سخت افزاری می باشد که شامل قطعات مختلف همچون هشبرد، فن، کنترل برد، پاور و دیگر لوازم جانبی است که از طریق اتصال به بلاکچین، عملیات تایید تراکنش ها و اضافه نمودن بلاک جدید، پاداش به صورت بیت کوین نصیب دارنده ماینر می کند. در اصل این عملیات به صورت حل مسائل پیچیده ریاضی با استفاده از توابع هش صورت می گیرد که دارندگان ماینر در حل این مسائل و دریافت پاداش بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند، به گونه ای که هرچه تعداد ماینر ها بیشتر شود سختی شبکه افزایش یعنی فرمول ها سخت تر و پاداش کمتری ارائه می دهد.

در این قسمت به اجزای مختلف قطعات ماینر که شامل هش برو، کنترل برد، پاور، فن و دیگر لوازم جانبی می باشد و کارایی آن ها می پردازیم:

هشبرد ماینر

هشبرد ماینر:

یکی از اصلی ترین قطعات به کار رفته در ماینر، هش برد است که عملیات پردازش توسط آن صورت میگیرد و با توجه به این عملیات سنگین، ماینر پراستهلاک است و دمای زیادی تولید می کند که از اینرو باید دمای آن را کنترل کرد تا از استهلاک بیش از حد آن جلوگیری نمود. از نظر ساختاری روی هش بردها چیپ هایی تعبیه شده که در صورت خرابی برخی از آنها، هش برد توان اسمی خود را از دست می دهد و ضعیف تر عمل می کند که باید تعمیر یا تعویض گردد.

کنترل برد ماینر:

کنترل برد ماینر به عنوان مغز ماینر عمل کرده و یکی از ضروری‌ترین اجزای آن می‌باشد که وظیفه ایجاد ارتباط بین قطعات ماینر اعم از اتصال اینترنت، اتصال برق و اتصال هش بردها به یکدیگر را بر عهده دارد و در صورت خرابی آن، دستگاه ماینر از کار خواهد افتاد و اتصالات بین قطعات نیز قطع می‌گردد.

از وظایف کنترل برد ماینر می‌توان به ایجاد هماهنگی بین هش بردها، کنترل دمای هش بردها از طریق فن‌ها، فراهم نمودن تغذیه ماینر از طریق پاور و ایجاد اتصال به شبکه جهانی اشاره نمود که در اصل به عنوان واسط می‌توان از آن یاد کرد.

پاور یا منبع تغذیه ماینر

پاور یا منبع تغذیه ماینر:

پاور ماینر که به آن منبع تغذیه نیز گفته می شود به عنوان تامین کننده برق ماینر نقش خود را ایفا می کند که درصورت خرابی یا ماینر از کار می افتد یا اختلال برق منجر به آسیب هش برد ها می گردد. پس بنابراین پاور ماینر نقش کلیدی در سلامت ماینر دارد که باید به آن توجه گردد. کارکرد پاور بدین صورت است برق شهری را به برق بهینه جهت کارکرد قطعات ماینر تامین می کند.

فن ماینر:

یکی دیگر از اجزای ماینر فن ها هستند که وظیفه خنک کاری را بر عهده دارند و دلیل اصلی صدای زیاد ماینر همین فن ها هستند که دور بسیار بالایی دارند که منجر به ایجاد صدا می شوند. به دلیل حجم زیاد پردازش هش برد ها، این قطعات دمای زیادی تولید می کنند که باید از دمای آن ها کاسته شود که در صورت عدم کارایی فن ها منجر به استهلاک زیاد قطعات ماینر و یا سوختن آن‌ها می شود.

لوازم جانبی ماینر:

دیگر لوازم ماینر، کابل‌ها است که شامل دسته سیم ماینر، کابل پاور و کابل دیتا می‌باشد که وظیفه اتصالات را بر عهده دارند. یکی از اصلی‌ترین مسائلی که باعث خرابی کابل‌ها می شود، حرارت بالا و جریانات غیرعادی برق است که باید به صورت مداوم کنترل گردند.

برترین سازندگان ماینر:

شرکت بیت مین انت ماینر Bitmain Antminer

شرکت بیت مین در سال ۲۰۱۳ شروع به فعالیت کرد که بیشتر محبوبیت آن مربوط به تولید دستگاه‌های ماینر انت ماینر می‌باشد. علاوه بر تولید دستگاه ماینر، این شرکت در زمینه سرورها، تراشه و نیز هوش مصنوعی خدماتی را ارائه می‌دهد.

دفتر اصلی شرکت بیت مین در پکن قرار دارد ولی با محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال کم کم فعالیت خود را گسترش داد و در کشورهای هنگ کنگ، آمریکا و سنگاپور شعبات خود را ایجاد نمود.

الگوریتم های پشتیبانی انت ماینر Antminer

در ابتدا باید توضیح داده شود که الگوریتم چیست و رابطه آن به استخراج ارزهای دیجیتال چه می‌باشد. با توجه به اینکه هر ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین خاص خود فعالیت می‌کند پس باید یک سری الگوریتم‌هایی را پشتیبانی کند. برای مثال الگوریتم شبکه اتریوم با شبکه بیت کوین متفاوت است یعنی با دستگاه انت ماینر نمی‌توان ارز دیجیتال اتریوم را استخراج نمود.شما می‌توانید برای مشاهده درآمد دستگاه های انت ماینر می توانید به صفحه ماشین حساب ارزهای دیجیتال مراجعه کرده و درآمد دستگاه خود را مشاهده کنید

  • الگوریتم SHA-256
  • الگوریتم Equihash
  • الگوریتم Scrypt
  • الگوریتم X11

شرکت واتس ماینر (WhatsMiner)

شرکت واتس ماینر در سال ۲۰۰۵ شروع به کار نمود و در ابتدا در زمینه تولید تراشه و مدارها فعالیت می نمود، سرانجام پس از گسترش محبوبیت ارزهای دیجیتال این شرکت در زمینه تولید دستگاه ماینینگ وارد شد و یکی از رقبای سرسخت شرکت بیت مین در حال فعالیت می باشد. الگوریتم هایی که دستگاه های این شرکت پشتیبانی می کند الگوریتم SHA-256 است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

‫۷ دیدگاه ها

  1. چقدر عالی
    میشه ماینر قانونی رو در منزل هم استفاده کرد یا بحث قانونی بودن فقط مربوط به دستگاهش هست؟
    و اینکه میشه از سایتتون خرید کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا