اقتصادی

دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد / ریزش بیشتر در راه است؟

قیمت دلار هم در صرافی ملی و هم در بازار آزاد تغییر کانال داد. دلار صرافی ملی امروز ۲۶ هزار و ۴۳۰ تومان شد و دلار بازار آزاد هم کانال ۲۸ هزار تومان را رها کرد و به ۲۷ هزار تومان رسید. اما چرا؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، اگرچه روند قیمت‌ها در بازار ارز در هفته گذشته صعودی بود و دلار به کانال ۲۸ هزار تومان هم رسید. اما از روز گذشته بازار نزولی شده است.

برخی معتقدند که دلیل این کاهش دستور رئیس جمهور برای کنترل بازار ارز است. او روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، تیم اقتصادی دولت را مکلف کرد که درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام دهد. به نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند.

برخی معتقدند که دولت برای کاهش قیمت دلار، تزریق ارز به بازار را آغاز کرده و این مساله سبب کاهش قیمت دلار شده است.

سیگنال از بغداد به جای پاستور

اما قیمت دلار قبل از این دستور هم کاهشی شده بود. به همین دلیل برخی می‌‌گویند افت قیمت دلار دلیل خارجی دارد؛ اخبار مثبت از مذاکرات ایران و آمریکا.

از روز گذشته نشستی در بغداد در حال برگزاری است که گفته می‌شود به میزبانی عراق است و نمایندگان امارات، مصر، فرانسه در آن حضور دارند.

اگرچه هدف این نشست بررسی مسائل امنیتی منطقه غرب آسیاست اما گفته می‌شود که در حاشیه آن مذاکراتی برای بهبود روابط ایران و عربستان در جریان است. با توجه به اینکه در دور جدید مذاکرات، عربستان یکی از مخالفان اصلی است، توافق ایران و عربستان می‌تواند روی مذاکرات برجام هم اثر بگذارد.

به همین دلیل برخی معتقدند که نشست بغداد، بر بازار ارز ایران تاثیر گذاشته و سیگنال مثبتی به آن داده است. اگرچه سخنگوی وزارت امور خارجه گفته گفتگوی جدیدی درباره رابطه با عربستان انجام نشده است.

از طرف دیگر اگرچه در چند هفته گذشته، ماجرای مذاکرات وین مسکوت بود اما به نظر می‌رسد برخی تحرکات آغاز شده است. خطیب‌زاده گفته: روزهای آینده برای برجام بسیار مهم است. هراقدامی که سازنده نباشد برای گفتگوها در وین مضر است.

البته سیگنالی که او از این مذاکرات فرستاده چندان مثبت نیست. چون او گفته سفر آقای عبداللهیان، وزیر جدید امور خارجه به عراق و سوریه پیام خاصی را به دنبال دارد. تغییر دولت در ایران به این معنا نیست که تصمیم حاکمیتی در ایران تغییر کرده است.

اما آیا ریزش بیشتر دلار در راه است؟

دولت ابراهیم رئیسی با وعده کاهش قیمت‌ها روی کار آمده است و هم رئیس جمهور و هم وزیر اقتصاد او بارها درباره مدیریت بازار ارز و کنترل قیمت دلار و کاهش آن وعده داده‌اند. اما رشد مجدد قیمت دلار دقیقا از زمانی آغاز شد که کابینه رئیسی معرفی شد. کابینه‌ای که سیگنال‌های منفی درباره مذاکرات، رفع تحریم و FATF  به بازارها داده‌اند.

اما حالا در اولین هفته رسمی شروع به کار کابینه قیمت‌ ارز روند نزولی گرفته است. برخی پیش از این معتقد بودند که ثمره مذاکرات وین به نام دولت جدید تمام می‌شود و احتمالا ایران بتواند به زودی به توافق جدیدی دست پیدا کند.

برخی از کارشناسان هم معتقدند دولت برای کاهش قیمت ارز در بازار، راهی جز رفع تحریم‌ها و مذاکرات ندارد. پس با توجه به وعده‌های بسیار دولت، احتمالا باید منتظر کاهش قیمت ارز بود. حتی به صورت مقطعی.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا