کسب و کار

دلایل ورشکستگی کسب و کارها در بازار امروز

چکیده : یکی از اصول رسیدن به موفقیت در بیزینس شناخت عوامل و دلایل ورشکستگی کسب و کارها و پیشگیری از آن‌هاست. این موضوع در خصوص شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ، نوپا، اینترنتی و کارخانه ها و حتی استارت آپ ها نیز صدق می‌کند. در این مطلب درباره دلایل و عوامل شکست کسب و کارها صحبت کردیم

متاسفانه هر روز به گوش ما می رسد که فلان استارتاپ شروع نکرده شکست خورد و منحل شد. اگر با دلایل شکست استارتاپ ها آشنا نباشید، این اتفاق عجیبی نیست و ممکن است برای شما نیز رخ دهد. شناخت این دلایل به تنهایی کافی نیست و تنها راه نجات از این شکست ها تشخیص مصادیق آن در بیزینس خودمان است. در این مقاله می خواهیم درباره دلایل شکست استارتاپی صحبت کنیم.

استارتاپ (Statrtup) چیست؟

استارتاپ ها شرکت های نوپایی هستند که با تصور تولید محصول یا خدمتی که بازار به آن نیاز دارد، متولد می شوند. سرمایه اولیه این کسب و کارها بسیار اندک است و در سال های اولیه حیات خود معمولا درآمدی نداشته و مجبورند از سرمایه گذار برای بقا در صنعت خود استفاده می کنند .

دلایل شکست استارتاپ ها

شروع هر کسب و کاری با به وجود آمدن ایده ای رقم می خورد؛ اما فقط ایده داشتن کافی نیست. برای اینکه آن استارتاپ بتواند در بازار هدف عمر طولانی داشته باشد و به زودی از گردونه رقابت حذف نشود، داشتن چشم انداز و اهداف بلند مدت بسیارضروری است. مدیر یک استارتاپ باید بتواند به خوبی دیگران و به خصوص سرمایه گذاران را درباره چشم انداز کسب و کار خود متقاعد کند. برای این کار لازم است تا محصولی را وارد بازار کند که واقعا نیاز بازار است. در غیر این صورت باید منتظر افول و پایان عمر استارتاپ خود باشد.  در ادامه این بخش می خواهیم جزئی تر به تحلیل و بررسی دلایل شکست استارتاپی بپردازیم.

ناآگاهی از مساله اصلی مشتریان در بازار هدف  

یکی از دلایل ورشکستگی کسب و کارها و همین طور استارتاپ ها این است که بدون شناخت کافی از صنعت و بازار وارد آن می شوند؛ این عدم بررسی باعث تولید محصولات یا خدماتی می شود که نیاز مشتری بازار نیست و مساله مشتری را برطرف نمی کند.

نداشتن منابع انسانی مناسب

یکی دیگر از دلایل شکست استارتاپ ها این است که نیروی متخصص درتیم خود نداشته یا کم دارند. یکی از دلایل این کار کمبود بودجه اولیه استارتاپ و از طرفی دستمزدهای کلان نیروهای متخصص است.

ورود به بازار بسیار رقابتی

اگر مدیر یک استارتاپ هستید و وارد بازار بسیار رقابتی شده اید، مراقب رقبای قدرتمندتان باشید. ایده و محصول شما هرچقدر هم نو و خلاقانه باشد، اگر در بازاری با رقابت بالا وارد شوید، رقبای اصلی شما که برند خوبی دارند، بیکار نمی نشینند و می توانند جایگاه شما را اشغال کنند.  شما در بازارهای رقابتی شدید تنها در صورتی می توانید موفق شوید که یک مزیت رقابتی خوب برای محصول یا خدمت خود تعریف کرده باشید. مزیتی که به راحتی دیگران نتوانند آن را تولید کنند

تولید محصولی با کیفیت پایین

تولید محصولی که بدون آگاهی از پرسنای مخاطب تولید شده باشد، محکوم به شکست است. برای اینکه بتوانید بهترین محصول را تولید کنید، باید از ذائقه مصرف کننده نهایی آگاهی داشته باشید. شناخت این کار در یکی از مراحل تحقیقات بازار که focus group نام دارد، اتفاق می افتد؛ بنابراین تحقیقات بازار را نیز جدی بگیرید.

قیمت گذاری اشتباه

روش نادرست برای تعیین قیمت محصول یا خدمت در یک استارتاپ می تواند باعث شکست آن شود. در نظر گرفتن قیمتی که نه آنقدر پایین یاشد که کیفیت محصول را زیر سوال ببرد و نه آنقدر بالا که مانع خرید مشتری شود، بسیار ضروری است. برای استفاده از بهترین استراتژی قیمت گذاری بهتر است از یک فرد متخصص مانند مشاور کسب و کار کمک بگیرید؛ البته مشاوری که تجربه مشاوره در آن صنعت را داشته باشد.

نداشتن پلن بازاریابی درست

محصول شما هرچقدر هم که خوب باشد؛ اما اگر مشتری برای آن نداشته باشید، محکوم به شکست خواهید بود. آگاه کردن مشتری بالقوه از محصول تان و ویژگی های منحصر به فردش در هیاهوی تبلیغات گسترده امروزی بسیار ضروری است و او را به مشتری بالفعل تبدیل می کند. شاید در زمان قدیم که استفاده از تکنولوژی اینقدر گسترده نبود، می شد با ارائه محصول به خوبی به درآمد در بازار رسید؛ اما در عصر حاضر شما ناچارید که برای محصول یا خدمتتان پلن بازاریابی داشته باشید.

شبکه سازی نکردن

استارتاپ های موفق در کنار داشتن تیم فنی قوی شبکه سازی خوبی هم کرده اند. داشتن شبکه ای از همکاران ومشاوران مانع تکروی مدیر استارتاپ می شود. قطعا داشتن شبکه ای از همکاران و مشاوران به شما این فرصت را می دهد تا از تجربه آنها استفاده کرده و اشتباهات آن ها را تکرار نکنید.

خلاصه کلام

راه اندازی استارتاپ ها چالش های خاص خودش را دارد. از فراهم کردن سرمایه گذار گرفته تا تامین نیروی کاری متخصص و… .هر استارتاپی که بخواهد در بازار دوام بیاورد، باید با دلایل شکست استارتاپی آشنا باشد تا از آن ها پیشگیری کند. در این مطلب درباره دلایل شکست استارتاپ ها صحبت کردیم. امیدواریم با شناخت این دلایل تدبیرات لازم برای دوری از آن ها را در نظر گرفته و در بیزینس خود به کار ببندید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا