اقتصادی

دلایل کاهش شاخص بورس در چند روز گذشته

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دلایل کاهش شاخص بورس در چند روز گذشته را تشریح کرد.

 به گزارش روند بازار به نقل از تسنیم، معصومه آقاپور علیشاهی کاهش شاخص بورس در چند روز گذشته را ناشی از مناسبت‌های سیاسی بین‌المللی و مسائل داخلی دانست و گفت: حجم نقدینگی در کشور روزانه افزایش پیدا می‌کند و این رشد براساس تولید داخلی نیست؛ در واقع این نقدینگی همانند بهمنی است که روزانه بر قطر آن افزوده خواهد شد در نتیجه با ورود به هر بازاری آن را ویران می‌کند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل استقبال مردم از بازار بورس افزود: نرخ ارز به صورت دستوری و نظارتی به ثبات رسید. از سوی دیگر قیمت جهانی طلا طی یک ماه گذشته کاهش پیدا کرده و بازار مسکن علیرغم اینکه در سال گذشته رشد حدود ۲۰۰ درصدی را تجربه کرد اما از تیرماه به رکود رسید و حتی در مرداد و شهریور نیز کاهش ۲۰ درصدی داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: التهاب بازار خودرو نیز تاحدودی فروکش کرده است؛ بنابراین پول‌های خُرد جامعه یعنی سرمایه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان وارد بورس شده و رشد شتابزده در این بازار ایجاد شد.

بازار بورس تاکنون نتوانسته خود را با قانون جدید تطبیق دهد

وی اظهار کرد: براساس قوانین جدید نوسانات بازار بورس کاهش پیدا کرد تا ارزش سهام یک باره رشد و سقوط نکند، اما بازار بورس تاکنون نتوانسته با قانون جدید خود را تطبیق دهد، از سوی دیگر افرادی که به دنبال سوداگری بودند، دریافتند با اجرای قانون جدید، بورس هدفمند و دارای شاخص می‌شود بنابراین همه در صفحه فروش قرار گرفتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوسانی که برای بازار بورس در نظر گرفته شد نیاز سوداگران را تامین نمی‌کرد در نتیجه بحث فروش شلوغ تر شد، اضافه کرد: در این شرایط افرادی که سرمایه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان داشتند بیشتر ضرر کردند؛ چرا که تبحر و توانایی کار در بازار بورس را نداشتند و به جای اینکه سبدی از سهام را خریداری کند تمام سرمایه خود را روی سهام یک شرکت سرمایه گذاری کردند و این بی‌تجربگی موجب ضرر آنها شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وضعیت بازار بورس هشداری است که اگر فکری برای نقدینگی نشود در آینده بازار دیگری تخریب می‌شود، ادامه داد: از آنجایی که نتوانستیم سرمایه‌های سرگردان مردم را در تولید به کار بندیم باید هر روز منتظر بروز مشکلات جدید باشیم.

جنگ ترکیه امنیت سرمایه‌گذاری و قیمت سهام در ایران را کاهش داد

آقاپور در تشریح عوامل خارجی موثر در سقوط شاخص‌های بازار بورس به جنگ ترکیه اشاره کرد و گفت: جنگ ترکیه موجب شد شرکت‌ها احساس ناامنی کنند چراکه شرکت‌های داخلی در شرایط تحریم با شرکت‌های ترکیه همکاری می‌کردند و ایجاد این ناامنی اقتصادی در ترکیه موجب گمانه‌زنی‌های همانند ضرر و زیان برای سه ماه آینده شد در نتیجه امنیت سرمایه‌گذاری متزلزل شده و قیمت سهام کاهش پیدا کرد.

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این پرسش که علت افزایش ارزش دفعتی سهام در بازار بورس چه بود؟ تصریح کرد: اگر چه همه کارشناسان معتقدند سرمایه‌های سرگردان باید به سمت بورس سوق داده شود اما هدایت سرمایه به بازار بورس و بازار سرمایه نیازمند قاعده و چارچوب خاصی است این در حالی است که هدایت سرمایه مردم به خصوص در ماه های گذشته بر اساس چارچوب خاصی نبود بنابراین افزایش ارزش سهام ها واقعی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا