اقتصادی

دلیل اصلی ریزش بازار بورس چیست؟

شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) ۴۳ هزار ۶۸۲ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۳۵۴ هزار واحد رسید.

به گزارش روند بازار بورس به نقل از خبرآنلاین، در معاملات امروز بیش از ۶ میلیارد و ۵۲۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۶ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با هشت هزار و ۵۳۹ واحد کاهش به ۴۵۵ هزار و ۱۶۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با پنج هزار و ۵۸۹ واحد افت به ۲۹۷ هزار و ۹۴۳ واحد رسیدند.

 بیشتر بخوانید:  

گزارش تقسیم سود شرکت‌های بورسی در نیمه دوم سال ۹۹

روایت یک کارشناس از تغییر الگوهای سرمایه‌گذاری در بورس

شاخص بازار اول ۳۵ هزار و ۱۴۲ واحد و شاخص بازار دوم ۷۷ هزار و ۱۰۴ واحد کاهش داشتند.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۰۵ واحد، توسعه معادن روی ایران (کروی) با ۹۱ واحد، معدنی دماوند (کدما) با ۹۰ واحد، پست بانک ایران (وپست) با ۷۲ واحد، آهنگری تراکتورسازی ایران (خاهن) با ۶۷ واحد، کارت اعتباری ایران کیش (رکیش) با ۶۰ واحد و آسان پرداخت پرشین (آپ) با ۵۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

برپایه این گزارش امروز نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۲۷۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۲۶۷ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با دو هزار و ۸۲۲ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با دو هزار و ۳۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۳۵۰ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۳۱۵ واحد، پالایش نفت اصفهان(شپنا) با یک هزار و ۱۸۸ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۱۱۹ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۶۴ واحد و سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۵۲ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

محمد خبری‌زاده کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار گفت: بازار دچار وحشت شده است. بازار در هفته گذشته روند منفی داشت و بحث‌هایی در رابطه با جنگ و ناامنی منطقه‌ای مطرح بود که این اتفاقات رخ نداد اما ریزش امروز در ادامه روند نزولی روزهای پیش بود .

بورس اوراق بهادار تهران

وی با تاکید بر افزایش شدت ریزش تاکید کرد: تنها دلیل منطقی ریزش این است که بازار دلار ۲۰ هزار تومانی را در دل خودش می بیند. جز این دلیل منطقی وجود ندارد. هیچکدام از عوامل بنیادی این ریزش فعلی را توجیه نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه اصل ریزش از دستورالعمل قیمت‌گذاری دستوری فولاد آغاز شد، افزود: اقلام در بورس کالا تقریبا با سی الی چهل درصد رانت به یک سری شرکت واسطه می‌رسد و این‌ها جنس‌ها را به همان قیمت به مردم نمی‌دهند. یعنی جنس را میگیرند و به قیمت روز جهانی تحویل مردم می‌دهند.

 وی اضافه کرد:  شروع ریزش از دو سه هفته پیش دقیقا از همین دستورالعمل قیمت‌گذاری دستوری فولاد شروع شد. انگار هم کسی نمیخواهد جلوی آن را بگیرد. الان هم در این دو سه هفته اخیر چیزی بالاتر از ۳ هزار میلیارد تومان رانت در جیب یک سری دلال و واسطه رفته که همین‌ها هم به دست مصرف‌کننده نهایی نمیرسد. یعنی یک سری واسطه دارند پول را از جیب سهامدار میخورند. شاید باید یک دستورالعمل قاطع برای جلوگیری از این اتفاق تصویب شود که اثر آن را در بورس کالا ببینیم. الان اتفاقی که افتاده این است که روند قیمت‌های جهانی مثبت است، اما قیمت‌های پایه ما که در بورس کالا قیمت میخورد تقریبا ۵۰ درصد زیر قیمت‌های جهانی است. این وسط پول دارد به جیب یک سری دلال می‌رود.

این کارشناس در پاسخ به این سئوال که فردا را چطور می‌بینید؟ گفت:امروز یک سری از صف‌ها جمع شد اما فردا هم فشار فروش داریم. اگر صف‌های فروش فردا جمع نشود، تا آخر هفته این روند منفی را خواهیم داشت.

خبری زاده ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت بازار دوشنبه یا سه شنبه بازار برمیگردد. اما باز معاملات فردا خیلی مهم است هر چند فکر نمیکنم بازار خیلی مثبت شود.وی تاکید کرد:اگر عقب‌نشینی ادامه یابد ممکن است شاخص دوباره به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد  بازگردد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا