اقتصادی

دلیل رشد یک پله‌ای بازار ارز و سکه چه بود؟

بازار ارز و سکه یک روز قبل از تعطیلات از حمایت‌های پایینی یک پله رشد کردند و دلار هرات با افزایش یک کانالی وارد ۵۹ هزار تومان شد.

به گزارش روند بازار، در روز شنبه گفته شد که دو جناح در بازار وجود داشتند که معامله‌گران در روز یکشنبه می‌گفتند در نبرد دو جناح، خالیفروشان شکست خوردند. به عقیده معامله‌گران این رشد بازار به خاطر تعطیل بودن بازار در روزی است که نشست شورای حکام قرار است تشکیل شود. آن‌ها با اشاره به این موضوع که بازار ارز و سکه تا شنبه هفته آینده تسویه ندارد و ریسک احتمال صدور قطعنامه در نشست شورای حکام وجود دارد می‌گویند که بازار برای کم کردن این ریسک بالا آمد.

البته چند خبر از داخل در همین مورد نشست شورای حکام در بازار بود که معامله‌گران به آن‌ها توجه داشتند. علی شمخانی که گفته می‌شد مسئول پرونده هسته‌ای و مذاکرات شده در آستانه نشست شورای حکام در توییتر نوشته اگر برخی کشورهای اروپایی کج فهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، بخواهند در نشست آتی شورای حکام آژانس، موضوع خصمانه‌ای نسبت به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اتخاذ کنند با واکنش جدی و موثر کشورمان روبرو خواهند شد.

با این حال به دلیل همزمانی افزایش قیمت دلار و سکه با ورود احمدی‌نژاد به صحنه انتخابات، گروهی از کانال‌ها مدعی بودند که این افزایش قیمت‌ها به دلیل واکنش بازار به احمدی‌نژاد در انتخابات است که البته اکوایران از طرف خودش این گزاره‌ را تایید نمی‌کند.

قیمت دلار هرات یکشنبه را در ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان شروع کرد و با افزایش در نیمه دوم وارد کانال ۵۹ هزار تومان شد و در ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت درهم که طی چهار روز معاملاتی گذشته در بالای مرز مهم ۱۶ هزار تومان نوسان داده در روز یکشنبه هم بالای این مرز معامله شد. قیمت درهم با افزایش به ۱۶ هزار و ۱۷۰ تومان رسید. نکته قیمتی این بود که شکاف قیمت دلار تهران و قیمت دلار برآورد شده از درهم در روز یکشنبه به بالای ۳۰۰ تومان رسید که عدد قابل توجهی است. یعنی دلار تهران ۳۰۰ تومان گرانتر از دلار درهم معامله می‌شد.

قیمت سکه از ابتدا با گپ مثبت ۵۵۰ هزار تومان در ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بازگشایی کرد و در ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بسته شد. در مجموع قیمت سکه نسبت به آخرین معامله روز شنبه افزایش ۳۵۰ هزار تومانی داشت.

قیمت طلای آبشده هم با افزایش به ۱۴ میلیون و ۶۱۳ هزار تومان رسید.

سوژه جالب بازار مقایسه یکسری پروژه تلگرامی رمزارزی کلیکی با بازار داخل و بالاخص بازار سهام بود. اول اینکه پروژه نات‌کوین در تلگرام نزدیک به ۲۰۰ درصد رشد داشته و نظر فعالان بازار را به خودش جلب کرده که از بورس جذابتر است. دوم اینکه سوال معامله‌گران این بود که اگر ایرانی‌ها از این پروژه درآمد کسب کنند در GDP کشور تاثیر دارد؟

در بازار یکشنبه صحبت‌های ویدیویی یاسر جبرائیلی هم دوباره در بازار شهره خاص و عام شد. یاسر جبرائیلی که رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص است گفته امروز کار به من سپرده شود، فردا حتما دلار را زیر ۲۰ هزار تومان خواهم آورد و با مردم صحبت خواهم کرد. معامله‌گران به طنز می‌گفتند چرا ۲۰ هزار، بیار زیر دو هزار.

به عقیده تحلیلگران فنی، مقاومت مهم طلای آبشده ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان است که اگر بالای آن برود می‌‍تواند کانال عوض کند.

منبع
اکوایران

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا