اقتصادی

دولت به دنبال ایجاد تحول اقتصادی در کشور است

محسن رضایی گفت: دولت به دنبال تحول اساسی در اقتصاد کشور است. خوزستان بهترین نقطه کشور برای کشاورزی است. باید برای افزایش سهم آب به استان خوزستان تغییراتی ایجاد شود.

به گزارش روند بازار، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: از محورهای تحول این است که در تولید تحول ایجاد شود. تولید بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و اشتغال بدون تولید امکان ندارد. دوران اشتغال دولتی تمام شده است و باید به فکر تولید اشتغال بود.

بر اساس گزارش ایرنا، محسن رضایی دوشنبه در جریان سفر خود به خوزستان در گردهمایی ائمه جمعه این استان حضور یافت.

رضایی اظهار کرد: دولت به دنبال تحول است و رئیس‌جمهور چندین اندیشکده را بسیج کرده تا برای تدوین و سند تحول کشور همفکری و همکاری کنند.

رضایی ادامه داد: هر جامعه‌ای که می‌خواهد متحول شود باید در تمام جنبه‌ها متحول شود. عدم توازن در یک بخش و نبودن تعادل در بخش‌های دیگر باعث می‌شود تا آرام آرام موتور سیاست کم‌تحرک شود.

وی افزود: انباشتگی و تراکم مشکلات در مسئله اقتصادی و فرهنگی روز‌به‌روز اوضاع کشور را با خطر مواجه می‌کند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: باید برای صندوق‌های بازنشستگی فکری شود. اگر با همین شرایط ادامه یابد دولت تا سه سال آینده باید ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند تا این صندوق‌ها پا برجا بمانند.

محسن رضایی اظهار کرد: محور دیگر تحول بحث تجارت است. متاسفانه در بخش تجارت از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به خوبی استفاده نشده است.

رضایی افزود: اصلاح نقدینگی و تورم از دیگر محورهای این تحول است. به دنبال این هستیم یارانه به دست مردم برسد. اگر گرانی و تورم را حل نکنیم تمامی این اقدامات مشکلی را حل نمی‌کند. باید بین نقدینگی کشور و تامین کالا توازن ایجاد شود.

وی ادامه داد: در پنجاه سال اخیر فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرد. دولت جلوی این اقدام را گرفت و تصمیم گرفت این دلارها را به تمامی بانک‌ها بفروشد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: گرانی با گرانفروشی ۲ مسئله است. اگر تمام بازارها درست عمل کنند و حتی مشکل گرانی را حل کنیم اما رانت باشد باز هم گرانفروشی داریم. باید با مردم صحبت شود که دولت برنامه دارد و به دنبال این است که با تحول در اقتصاد کشور معیشت مردم را درست کند.

پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش به کشاورزان

گفت: ۱۵۰هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش با نرخ ۱۰ درصد از سوی وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران پرداخت می‌شود تا با افزایش قیمت نهاده‌ها متضرر نشوند.

محسن رضایی افزود: با این اقدام به دنبال جبران خسارت‌های احتمالی به مرغداران هستیم. ۵۰۰ نیرو در تعزیرات حکومتی کشور جذب می‌شود.

وی ادامه : اشکالاتی در تعزیرات حکومتی وجود دارد. در بسیاری مناطق شعبه تعزیرات نیست و میزان جریمه‌ها بسیار پایین است.

او اظهار کرد: بر اساس مصوبه جدید به تعزیرات حکومتی اجازه داده شد ۵۰۰ نیرو جذب کند. ضمن تلاش می‌شود تا از نیروهای بسیجی بیشتر در این راستا استفاده شود. چرا که نیروهای انقلابی باید بسیج شوند و جلوی تخلفات را بگیرند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: تا سه سال آینده تولیدات کشاورزی در خوزستان سه برابر می‌شود. خوزستان با ظرفیت‌هایی که دارد به راحتی می‌تواند غذای ۴۰ میلیون نفر را تامین کند.

محسن رضایی افزود: تا ۱۰ سال آینده امنیت غذایی مهم‌ترین مسئله جهان است. با توجه به‌ اینکه قیمت کالاهای اساسی بسیار افزایش یافته و واردات بسیار گران شده است لذا باید تولید را افزایش داد. چرا که اگر تولیدات کشاورزی را افزایش ندهیم با مشکل مواجه می‌شویم.

رضایی اظهار کرد: بهترین نقطه کشور برای کشاورزی خوزستان است. باید طرحی ارائه شود تا برای افزایش سهم آب به استان تغییراتی ایجاد شود. شرکت‌های پتروشیمی و فولاد که آب زیادی مصرف می‌کنند می‌توانند از آب دریا برای صنایع خود استفاده کنند.

وی گفت: مسئله آب در کشور را باید در قالب یک‌پروژه بزرگ‌حل کرد. در غیر این صورت با این دعواهایی که بین استان‌ها ایجاد شده نمی‌توان آن را حل نمود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا