اجتماعی

جمع‌آوری دوچرخه‌های بیدود در تهران / علت چیست؟

دوچرخه‌های بیدود به دلیل عدم عقد قرارداد و پرداخت نشدن یارانه‌های گذشته توسط شهرداری به این شرکت، در شهر تهران جمع‌آوری شدند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، ماه گذشته بود که رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شیراز از توقف فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی بیدود در شیراز خبر داد. اما دلیل توقف فعالیت دوچرخه‌های بیدود که با هدف کاهش آلودگی به وجود آمدند؛ چیست؟

سال ۱۳۹۷ دوچرخه‌های بیدود شروع به فعالیت در برخی از مناطق تهران کردند. تفاوت این دوچرخه‌ها با آنچه توسط شهرداری انجام می‌شد، این بود که شهرداری تنها در محل‌های معین اقدام به اجاره دوچرخه می‌کرد. راکب باید دوچرخه را در همین محل‌ها تحویل می‌داد. اما دوچرخه‌های اشتراکی به واسطه قفل هوشمندشان (اینترنت اشیا)، این امکان را دارند تا در هر مکانی، پارک و از طریق نقشه روی اپلیکیشن، متقاضی بعدی برای دریافت دوچرخه، اقدام و آن را تحویل بگیرد.

با این حال مدتی است که دوچرخه‌های اشتراکی بیدود در سطح شهرهای تهران و شیراز دیده‌نمی‌شوند. چرا که شرکت استارتاپی بیدود از وجود مشکلاتی می‌گوید که به تازگی با شهرداری ایجاد شده‌است.

دوچرخه‌های بیدود به‌دلیل عقد قرارداد شهرداری جمع‌آوری شدند

حسین قاسمی، رئیس هیات مدیره شرکت بیدود، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلیل نبود دوچرخه‌ها در سطح شهر می‌گوید: « نو بودن این نوع کسب و کار و خلا‌های قانونی که وجود دارد یکی از دلایلی است که منجر می‌شود بازار کسب و کار دائما با مشکلاتی مواجه شود. مشکلاتی که هر بار برای ماهیت کسب و کار جدید است. مثل بهره‌برداری از پارکینگ‌ دوچرخه‌ها، تردد آن‌ها در خط ویژه.»به عقیده رئیس هیات مدیره بیدود باید ماده‌های قانونی برای پرداخت یارانه سفر از ذیل قوانین اصلی تعریف کارها انجام شود. همچنین کمک به سیستم هوای پاک، خلاقیت و همت واقعی مدیران شهرداری و شورای شهر را می‌طلبد.

او ادامه می‌دهد:« با این حال متاسفانه در این چند مدت یا وقت برای آن وجود نداشته‌، یا توجهات لازم به آن نشده‌است. ما هم در این سال‌ها در شیراز و تهران سرویس‌هایمان را به طور کامل به مردم ارائه دادیم. اما در حال حاضر به دلیل موانعی مثل عدم عقد قرارداد و پرداخت سوسبید سفرهای گذشته، امکان ارائه خدمات را به مردم تهران و شیراز نداریم.»

قاسمی در همه جای دنیا اعداد و ارقام هزینه‌ها و یارانه‌هایی که دولت‌ها برای بیمارهایی مانند فشار خون، افسردگی و غیره پرداخت می‌کنند، بسیار زیاد است. بالاتر از چیزی که دولت‌ها باید برای کسب وکارهایی که می‌توانند نرخ این بیماری‌ها را کاهش دهد، هزینه کنند.

او در این باره توضیح می‌دهد:« این در صورتی است که اگر یک بستر و کسب وکاری که زیرساخت‌های کافی را فراهم کرده است، مورد حمایت دولت قرار بگیرد، می‌توان نتیجه قابل قبولی گرفت. حتی با استفاده از این راه و پرداخت همان سوبسید یا حتی مبالغ کمتر به کسب‌وکارهایی مانند بیدود می‌توان از پرداخت هزینه‌های بیشتر جلوگیری کرد. هزینه‌هایی مانند پرداخت یارانه‌های داروهای خاص یا پرداخت یارانه‌ سوخت.»

ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید چه می‌گوید؟

رئیس هیات مدیره بیدود اعلام کرد که این شرکت توانسته با سرویس‌دهی به کاربران خود، بالغ بر ۹۸۰ هزار لیتر در سوخت کشور صرفه جویی انجام دهد.

رئیس هیات مدیره بیدود با اشاره به به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید توضیح داد:« این قانون می‌گوید اگر هر شخص حقوقی و حقیقی بتواند در مصرف سوخت صرفه جویی ایجاد کند که آن سوخت منجر به صادرات شود، یک درصد و ضریی دارد که مبلغی به عنوان یارانه به آن شخص یا شرکت پرداخت می‌شود. اما با وجود جلسات متعددی که ما داشتیم، هنوز مبلغی را دریافت نکردیم.»

طبق ماده ۱۲، به کلیه وزارتخانه‌ها به‌ویژه نفت و نیرو و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها و سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و کلیه دارندگان عنوان و ردیف در قوانین بودجه کل کشور اجازه داده می‌شود سالانه تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار به‌صورت ارزی و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال به‌صورت ریالی که هر ساله تا سقف نرخ تورم سال قبل تعدیل می‌گردد.

در موارد مربوط به بندهای ذیل این ماده که سرمایه‌گذاری منجر به ارتقای کیفیت و کاهش مصرف سوخت می‌گردد نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند. صرفا از محل درآمد اضافی یا صرفه‌جویی ایجاد شده بازپرداخت کنند.

بودجه کافی وجود دارد؛ پس چرا سوبسید پرداخت نمی‌شود؟

رئیس هیات مدیره بیدود در پایان به طرح LEZ اشاره کرد و گفت:«در تهران هم ما قرادادی داریم که باید نوشته شود، هم عدم پرداخت یارانه‌های سفرهای گذشته، باید انجام شود. این سوبسیدها یا باید از طریق ماده ۱۲ یا بودجه شهرداری یا بودجه وزارت کشور پرداخت شود. چرا که بودجه‌ای در وزارت کشور برای این حوزه در نظر گرفته‌شده است به نام بودجه اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ).»

او افزود:«شهرداری می‌تواند با منابعی که وزارت کشور برای اجرای طرح LEZ در اختیار شهرداری می‌گذارد، پرداخت کنند. فقط در سال پیش حدود ۴۰ میلیارد تومان به شهرداری تهران اختصاص پیدا کرده است. این در حالیست که طبق قانون، این بودجه باید صرف طرح ‌های مقابله با آلودگی هوا شود.»

نمایندگان مجلس در سال ۱۳۹۶، در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۷ با بند (ب) تبصره ۸ این لایحه درخصوص اجرای قانون هوای پاک و اجرای طرح (LEZ) موافقت کردند.

براساس بند (ب) تبصره ۸ لایحه بودجه ۹۷، شهرداری تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا مکلف به اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ) هستند.

با وجود اینکه شعار سال ۱۴۰۱ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، اما به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها همچنان با موانع و مشکلات تازه و عجیبی روبه‌رو می‌شوند. این مشکلات در نهایت می‌تواند به آسیب‌های جبران ناپذیری بدل شود. به همبن دلیل به نظر باید بیش از پیش به آن‌ها توجه کرد و این موانع را از سد راه کسب‌ وکارها نوپای کشور برداشت. چرا که این کسب‌وکارها می‌تواند با حمایت‌های مناسب به بازارهای بین‌المللی نیز راه یابند و تاثیرات ببسیار مثبتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا