اجتماعی

ذخیره‌سازی منابع آبی در پی سیلاب‌های اخیر

سخنگوی صنعت آب گفت: ذخیره‌سازی خوبی تاکنون در استان‌های جنوب شرق کشور اتفاق افتاده است.

به گزارش روند بازار، سخنگوی صنعت آب گفت: ذخیره‌سازی خوبی تاکنون در استان‌های جنوب شرق کشور اتفاق افتاده و با تداوم بارش‌ها در استان‌های دیگر از جمله تهران و خوزستان هم برنامه‌ریزی لازم برای ذخیره‌سازی منابع آبی وجود دارد.

به نقل از ایرنا از شرکت مدیریت منابع آب ایران، “فیروز قاسم زاده ” از رصد بدون وقفه وضعیت سامانه بارشی مونسون هند در کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: وضعیت این سامانه بارشی بصورت مداوم رصد می شود تا اگر تاسیسات یا زیر ساختی از آب و برق در سطح کشور تحت تاثیر قرار گیرد، توصیه‌های لازم به استان‌ها صادر شود.

وی گفت: سامانه‌های بارشی مربوط به سامانه مونسونی هند یا بارش‌های موسمی ازنیمه دوم تیرماه به بعد در کشور فعال بوده که این سامانه‌ها از جنوب شرق کشور شروع شده و در گذر زمان توسعه یافته و با نفوذ در عمق کشور از فلات مرکزی تا دامنه‌های البرز و زاگرس کشیده شده است.

سخنگوی صنعت آب با تشریح اعلام هشدارهای هواشناسی در مورد این سامانه بارشی و توصیف کیفیت آن، گفت :با توجه به حساسیت موضوع ،جلسات در سطح وزارت نیرو با حضور وزیر نیرو برگزار و توصیه‌های لازم به بخش آب و برق کشور صادر شد.

قاسم زاده افزود: در بخش آب برای بهره برداری و حفاظت از تاسیسات آبی، آمادگی لازم فراهم و پیش بینی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث و اتفاقات در تاسیسات صورت پذیرفت تا در صورت بروز حوادث، تیم‌های عملیاتی در اسرع وقت وارد عمل شده وساماندهی لازم را صورت دهند .

وی با تشریح نشست‌های ستاد فرماندهی سیل در وزارت نیرو، بیان کرد: این جلسات بصورت روزانه برگزار و بدون وقفه وضعیت سامانه را در کشور ارزیابی می کنند تا اگر تاسیسات یا زیر ساختی از آب و برق در سطح کشور تحت تاثیر قرار گیرد، توصیه‌های لازم به استان‌ها صادر شود.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: در چارچوب این توصیه‌ها ، مدیریت بحران استان‌ها در سطح استانهای درگیر سیل به ریاست استانداران تشکیل و به مسائل آب و برق نیز پرداخته شده که تاکنون باوجود، وقوع سیلاب‌های بسیار شدید، حداقل آسیب به زیر ساخت‌ها در بخش آب و برق وارد شده است.

قاسم زاده گفت :پس از هر گونه حوادث در زیر ساخت‌های آب و برق، تیم‌های عملیاتی بلافاصله موضوع را برطرف کردند و تقریبا می توانیم ادعا کنیم که حداقل اختلال در تامین آب و برق را در طول این سامانه بارشی داشتیم .

وی خاطرنشان کرد : یکی از موضوع‌های مهم در این سامانه بارشی، بهره گیری از این نعمت الهی برای تغذیه ذخایر آبی است.

سخنگوی صنعت آب افزود: همین امر باعث شد که ما بصورت روزانه وضعیت ورودی مخازن را رصد کنیم و اگر سناریو‌هایی برای تخلیه نیاز بود با حساسیت دنبال کردیم تا حداکثر بهره برداری و ذخیره سازی از این منابع آبی برای کشور صورت پذیرد.

قاسم زاده ادامه داد: تا الان ذخیره سازی خوبی در استان‌های جنوب شرق کشور اتفاق افتاده و با تداوم بارش‌ها در استان‌های دیگر از جمله تهران و خوزستان هم برنامه ریزی لازم جهت ذخیره سازی منابع آبی وجود دارد و بصورت روزانه سناریوهای لازم طراحی و عملیاتی می‌شوند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا