کسب و کار

رابطه دامیننس تتر و بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین چیست؟ دامیننس تتر چیست و این دو چه ربطی به خرید ارز دیجیتال دارند؟ اگر چنین سوال‌هایی در ذهن شما هم سرگردان هستند، تا پایان این مطلب کوتاه با ما همراه باشید.

دامیننس تتر چیست؟

واژه «Dominance» به معنای «سلطه» اصطلاحی است که در مورد ارزهای دیجیتال هم به کار می‌رود. به این ترتیب که وقتی از دامیننس یک ارز دیجیتال صحبت می‌کنند منظورشان ابعاد تسلط آن رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال است.

 به زبان ساده، دامیننس تتر، نسبت ارزش بازار تتر در مقایسه با ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال است؛ یعنی چه مقدار از گردش پول در بازار ارزهای دیجیتال، صرف خرید و فروش این ارز شده است.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین هم دقیقا با همان تعریف بالا قابل درک است. اگر می‌دانید که بیت کوین چیست، پس درک مفاهیم مربوط به این ارز دیجیتال برای شما ساده‌تر خواهد بود. اجازه بدهید مثالی برایتان بزنیم. تصور کنید ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ۲۰۰ میلیون دلار است. حالا اگر ارزش بازار بیت کوین، ۸۰ میلیون دلار باشد، می‌گویند دامیننس بیت کوین ۸۰ درصد است. صد البته که این فقط یک مثال بود.

رابطه میان دامیننس بیت کوین و قیمت بیت کوین، مستقیم است؛ یعنی اگر دامیننس بیت کوین بالا برود، قیمت بیت کوین هم افزایش پیدا می‌کند و اگر پایین بیاید قیمت بیت کوین هم کاهش پیدا می‌کند.

چطور با بررسی دامیننس بیت کوین و قیمت آن، سیگنال بگیریم؟

نکته ساده‌ای در رابطه میان دامیننس بیت کوین و قیمت آن وجود دارد که می‌توان با بررسی آن، سیگنال خرید و فروش دیگر ارزهای دیجیتال را به دست آورد. ماجرا از این قرار است که:

  • اگر دامیننس بیت کوین بالا برود ولی قیمت آن کاهش پیدا کند، با سیگنال فروش دیگر ارزهای دیجیتال روبه‌رو هستیم. چون سرمایه‌های بازار به سمت خرید بیت کوین کشیده می‌شوند.
  • اگر دامیننس بیت کوین پایین بیاید ولی قیمت آن بالا برود، با سیگنال خرید دیگر ارزهای دیجیتال روبه‌رو هستیم. چون سرمایه گذاران در حال فروش بیت کوین و روانه کردن سرمایه‌شان به سمت سایر ارزهای دیجیتال هستند.

دامیننس تتر چه ارتباطی به دامیننس بیت کوین دارد؟

وقتی دامیننس تتر افزایش پیدا می‌کند یعنی ارزش بازار تتر نسبت به کل بازار ارزهای دیجیتال در حال افزایش است. این بدان معنی است که سرمایه گذاران در حال تبدیل دارایی‌های دیجیتالی خود به تتر هستند و دیگر ارزهای دیجیتال را می‌فروشند. به دنبال این ماجرا قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می‌کنند.  

حالت عکس این ماجرا هم صادق است؛ یعنی اگر دامیننس تتر، کاهش پیدا کند، یعنی سرمایه گذاران در حال فروش تترهای خود و تبدیل آنها به دیگر ارزهای دیجیتال هستند. این بدان معنی است که قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، روندی افزایشی را به خود می‌گیرند.  

به همین دلیل است که تحلیل‌گران و سرمایه گذاران به راحتی از کنار بررسی دامیننس تتر نمی‌گذرند. چون می‌دانند که این تغییرات چه تاثیری روی دامیننس بیت کوین خواهند داشت.

آیا هر افزایش یا کاهش دامیننس تتر همیشه یک معنی خاص دارد؟

این سوال خوبی است که دانستن پاسخش می‌تواند سه خبر مهم را به گوشمان برساند؛ اما این خبرها چه هستند؟

  1. وقتی خبر بدی در بازار می‌پیچد و در کنار آن دامیننس تتر افزایش پیدا می‌کند

 این ماجرا یک معنی بیشتر ندارد و آن این است که سرمایه گذاران در حال فروش ارزهای دیجیتال و خارج شدن از بازار هستند. چون می‌ترسند و می‌خواهند از سرمایه خودشان محافظت کنند.

  • وقتی بازار، منفی است و دامیننس تتر هم کاهش پیدا می‌کند

در این حالت، بوی خارج کردن پول از بازار ارزهای دیجیتال و برگرداندن آنها به بانک‌ها به مشام می‌رسد.

  • وقتی دامیننس بیت کوین و تتر با هم بالا و پایین می‌روند

رابطه معکوس دامیننس بیت کوین و تتر همیشه برقرار نیست. گاهی دامیننس بیت کوین و تتر با هم بالا یا پایین می‌روند. در این مورد هم باید جنبه‌های مختلفی از بازار را تحلیل کرد و سپس دست به کار شد.

نکته اخلاقی: هر افزایش یا کاهش شاخص‌ها در بازارهای سرمایه گذاری را با توجه به اخبار پیرامونی بازار بررسی کنید و یک تنه به قاضی نروید!

بررسی دامیننس خوب است اما نه خوب‌تر!

بررسی کردن دامیننس تتر یا بیت کوین می‌تواند بخشی از تحلیل‌های ما قبل از خرید ارز دیجیتال را شامل شود؛ اما این بدان معنا نیست که فقط روی این شاخص حساب باز کنیم! یادگیری تحلیل ارز دیجیتال، ماجرایی بسیار پیچیده‌‌تر از این حرف‌ها است. اگر قصد حضور جدی در این بازار را داریم و می‌خواهیم سودآوری را تجربه کنیم باید قبل از هر چیز به سراغ دوره آموزش ارز دیجیتال برویم و بی‌گدار به هیچ آبی نزنیم! برای شرکت در دوره‎‌های آموزش ارز دیجیتال و بورس، ما سایت خانه سرمایه با قدمت بیش از ۱۰ سال را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت در دوره های آموزش ارز دیجیتال شامل خرید و فروش ارز دیجیتال، تحلیل تکنیکال و بنیادی رمزارزها و … با مجموعه خانه سرمایه در ارتباط باشید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا