اجتماعی

بزرگترین چالش رانندگان و مسافران با اسنپ چیست؟

شرکت‌های تاکسی اینترنتی با گذشت چندین سال فعالیت در کشور و جا افتادن میان مردم، به نظر می‌رسد همچنان نتواسته‌اند برخی از نیازهای مهم رانندگان و مسافران خود را تامین کنند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، تاکسی‌های اینترنتی این روزها نقش پررنگی را در زندگی تمامی افراد جامعه ایفا می‌کنند. اما در کشور ما این شرکت‌ها تاکنون نتوانستند به برخی نیازهای رانندگان و مسافران خود به‌طور قابل قبولی رسیدگی کنند. به ویژه، رانندگان اسنپ و تپسی از برخی شرایط خود گلایه دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرایط و تسهیلاتی که به رانندگان و مسافران تاکسی اینترنتی‌های جهانی مانند اوبر و لیفت تعلق می‌گیرد، با اسنپ ایرانی بسیار متفاوت است. تفاوت‌های اساسی که در بعضی موارد، باعث گلایه کاربران شرکت‌های داخلی شده است.

بزرگترین چالش رانندگان با اسنپ چیست؟

براساس نظرسنجی تجارت‌نیوز، از سه هزار و ۲۳۰ نفری که در این نظر سنجی شرکت کردند، ۵۹ درصد از رانندگان از میزان کمیسیون دریافتی این شرکت ناراضی بودند. همچنین، ۴۱ درصد باقی مانده از ارائه خدمات و تسهیلات ضعیف اسنپ گلایه‌مند بودند.

اسنپ و تپسی حق کمیسیون‌ دریافتی خود را از کرایه در برخی شهرهای بزرگ ۱۵ و در برخی دیگر ۲۰ درصد اعلام کرده‌اند. رانندگان این شرکت معتقدند رقم کمیسیون‌ها از این درصدها بالاتر است. در حالی که در برخی از موارد تا ۲۵ درصد نیز می‌رسد و علاوه بر هزینه‌های استهلاک خودرو، عوارض شهرداری نیز از آن‌ها گرفته می‌شود.

شرکت‌های تاکسی اینترنتی در ابتدای شکل‌گیری، خدمات کمی را برای رانندگان خود در نظر گرفتند. اما رفته رفته توانستند که برای رانندگانی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند تسهیلاتی را ارائه بدهند. اما راننده‌های این دو ناوگان همواره از کمبود تسهیلات و خدمات گلایه‌‌مند هستند.

رانندگان اسنپ و تپسی برای اطلاع از انواع خدمات و تسهیلاتی که این دو شرکت تاکسی اینترنتی برای آن‌ها در نظر گرفتند، می‌توانند به سایت‌های رسمی آن‌ها مراجعه کنند و با این شرکت‌ها درخواست خود را مطرح کنند.

با وجود این، حق بیمه تامین اجتماعی یکی از مسائل مهم برای رانندگان است که در حال حاضر از آن محروم هستند. اما به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها قصد دارند بیمه تامین اجتماعی را برای رانندگان خود فراهم کنند. چرا که مدیرعامل اسنپ به تجارت‌نیوز اعلام کرد که به‌زودی فرایند بیمه کردن رانندگان عملی می‌شود.

چالش مسافران با اسنپ

از سوی دیگر، مسافران تاکسی‌های اینترنتی نیز از برخی خدمات این شرکت گلایه‌مند هستند. از میان سه هزار و ۵۵۲ نفر، ۴۴ درصد از مسافران از کیفیت پایین خودروها ناراضی هستند. همچنین؛ ۳۶ درصد از درخواست لغو سفر از سوی رانندگان و ۲۰ درصد باقی‌‌مانده به درخواست پرداخت نقدی و کارت به کارت از سوی رانندگان معترض‌اند.

هزینه بالای تعمیرات و خرید قطعات خودرو باعث شده است که اغلب صاحبان خودروها نتوانند به صورت مستمر خودروهای خود را به تعمیرگاه ببرند. در این بین افرادی که به شغل تاکسی اینترنتی روی می‌آورد، طبیعتا توانایی مالی کافی برای سالم نگه داشتن خودرو را نیز ندارد. این یکی از دلایلی است که مسافران در شهرهای بزرگ با خودروهای فرسوده و با کیفیت پایین مواجه می‌شوند.

از سوی دیگر نیز نرخ کرایه‌ها طبق اعلام رانندگان اسنپ و تپسی، نسبت به مسافت کم است. بنابراین می‌توان این احتمال را داد که اگر راننده‌ای اقدام به لغو سفر می‌کند، ممکن است که از نرخ کرایه فعلی راضی نبوده‌ باشد.

همچنین، براساس قوانین تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی، مسافران روش پرداخت کرایه را خودشان انتخاب می‌کنند و در صورت اصرار راننده به دریافت نقدی کرایه، اسنپ معمولا برای همیشه با راننده قطع همکاری می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا