کسب و کار

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور آموزشی

پروژکتورها نوید یک تجربه بی نظیر از تماشای فیلم، انجام بازی و پخش مسابقات ورزشی با بهترین کیفیت را می‌دهند. این محبوبیت شامل کلاس‌های آموزشی و جلسات اداری هم می‌شود و امروزه می‌توان در بیشتر موسسات و اداره‌ها یک پروژکتور پیدا کرد. با کمک پروژکتور اطلاعات مورد نظر برای آموزش بر روی یک صفحه بزرگتر نمایش داده می‌شود تا همه افراد بتوانند به راحتی آن‌ها را مشاهده نمایند. در این مقاله قصد داریم یک راهنمای خرید ویدئو پروژکتور کلاسی خدمت شما ارائه دهیم تا پیش از خرید با نکات لازم برای خرید ویدئو پروژکتور برای مدارس و دانشگاه ها آشنا شوید.

در هنگام خرید ویدئو پروژکتور برای مدارس و دانشگاه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمانی که قصد داشته باشید یک ویدیو پروژکتور برای مدارس و دانشگاه تهیه کنید، در بازار با تعداد زیادی پروژکتور روبه‌رو خواهید شد که ممکن است انتخاب بین آن‌ها در نگاه اول گیج کننده بنظر رسد. چگونه می‌توانیم راه خود را از میان طیف وسیع صدها پروژکتور پیدا کنیم؟ در راهنمای خرید ویدئو پروژکتور کلاسی به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

  • شدت روشنایی

یک معیار مهم در فرآیند خرید پروژکتور، انتخاب شدت روشنایی دستگاه است. ابتدا باید مشخص کنیم که در چه شرایطی از پروژکتور استفاده خواهیم کرد. شرایط استفاده با واحد انسی لومن اندازه گیری شده و هر چه میزان انسی لومن بیشتر باشد، تصویر پروژکتور روشن‌تر می‌شود.

توصیه می‌شود از پروژکتورها در اتاق‌های کاملا تاریک یا نیمه تاریک استفاده کنید تا کیفیت بهتری داشته باشد. به طور کلی هر چه نور در اتاق بیشتر باشد، سطح روشنایی پروژکتور باید بالاتر باشد.

  • پروژکتور زیر ۱۰۰۰ انسی لومن : بیشتر پروژکتورهای این دسته فقط برای استفاده در اتاق‌هایی به شدت تاریک، یعنی برای سینماهای خانگی مناسب هستند.
  • بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ انسی لومن: این پروژکتورها هم در آموزش (کلاس های درس، سالن‌های کنفرانس کوچک) و هم در سینماهای خانگی کاربرد دارند. روشنایی ۱۵۰۰-۲۰۰۰ انسی لومن نیازی به تاریک شدن کامل اتاق ندارد بنابراین دستگاه می‌تواند در طول روز استفاده شود، به عنوان مثال برای تماشای تلویزیون.
  • بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ انسی لومن: دستگاه‌هایی از این طیف برای سالن‌های کنفرانس بزرگ و کلاس‌های درس بزرگ‌تر مناسب هستند؛ این دسته از پروژکتورها بیشتر در آموزش و تجارت کاربرد دارند.
  • بیش از ۳۰۰۰ انسی لومن: پروژکتورهای بالای ۳۰۰۰ لومن برای سالن‌های کنفرانس بزرگ یا سالن‌های کنسرت مناسب هستند. آنها همیشه در جایی استفاده می‌شوند که به یک تصویر بسیار بزرگ نیاز است و در عین حال نمی‌توان محیط را تاریک کرد.
  • رزولوشن

رزولوشن یا وضوح تصویر یکی دیگر از ملاک‌های کلیدی در هنگام انتخاب پروژکتور است که بسته به هدف استفاده، باید بهترین مورد را انتخاب کنید. رزولوشن هم در نمایشگرهای کامپیوتر و هم در پروژکتورها، با پیکسل‌هایی که تصویر را تشکیل می‌دهند، اندازه گیری می‌شوند. به عنوان مثال رزولوشن ۸۰۰ در ۶۰۰، که تا همین اواخر بسیار محبوب بود، به این معنی است که تصویر ما از ۸۰۰ ستون پیکسل و ۶۰۰ ردیف، یعنی در مجموع ۴۸۰۰۰۰ پیکسل تشکیل شده است. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، وضوح تصویر بیشتر شده و در نتیجه تصویر واضح تر و دقیق‌تر می‌شود.

• اگر از پروژکتور عمدتاً برای کاربردهایی مانند پاورپوینت استفاده می‌‌کنید، وضوح اولیه SVGA یا XGA برای شما کافی است.

• اگر بیشتر جداول یا تصاویر را نمایش می‌دهید، باید اتاق آموزشی خود را به دستگاهی با حداقل وضوح XGA مجهز کنید.

• اگر قصد دارید تصاویر بسیار دقیق (مثلاً نقشه‌های فنی، عکس‌های با کیفیت بالا) را نمایش دهید، باید رزولوشن SXGA یا UXGA را انتخاب کنید.

• اگر دستگاه عمدتاً برای سینمای خانگی استفاده می‌شود، بهتر است یک پروژکتور HD ، Full HD یا یک پروژکتور K4 انتخاب کنید.

  • لامپ

پروژکتورها از منابع نوری مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از این منابع نوری، لامپ است. لامپ در بیشتر پروژکتورها استفاده شده و نسبت به منابع نوری دیگر مقرون به صرفه‌تر است. به طور مثال زمانی که یک پروژکتور به منبع نوری لیزری مجهز شده است، طول عمر بیشتری داشته و توانایی بالایی هم در ایجاد تصاویر با کیفیت دارد اما هزینه خرید آن بیشتر بوده و به همین دلیل پروژکتورهایی با منبع نوری لامپ سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

ویدئو پروژکتور برای دانشگاه
  • هزینه نگهداری

بسته به نحوه استفاده از پروژکتور، ممکن است لازم باشد لامپ آن را هر چند ماه یا چند سال یکبار تعویض کنید. طول عمر لامپ پروژکتور با ساعات کاربرد بیان می‌شود و به طور میانگین طول عمری ۵۰۰۰ ساعتی دارند با این حال، دستگاه‌هایی در بازار وجود دارند که لامپ‌های آن‌ها عمر مفید قابل توجهی کمتری دارند. هنگام خرید یک پروژکتور ارزش دارد که عمر و قیمت لامپ را در نظر بگیرید تا در هزینه‌های نگهداری شما صرفه جویی شود. علاوه بر لامپ، اگر پروژکتور مجهز به فیلتر است باید تعویض آن را نیز جدی بگیرید زیرا در صورت کثیف شدن فیلتر، گردش هوا در دستگاه کاهش یافته و ممکن است باعث خرابی برخی از قطعات موجود در پروژکتور شود.

  • نسبت کنتراست

تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقطه در تصویر توسط نسبت کنتراست مشخص می‌شود. هرچه این نسبت بیشتر باشد، عمق رنگ و اشباع رنگ سیاه در تصویر بیشتر خواهد بود. هر چه کنتراست بیشتر باشد، تصویر بهتری می‌توانیم بدست آوریم؛ به خصوص در اتاقی که تاریک نیست اما این ویژگی بیشتر اهمیت خود را در سینمای خانگی نشان می‌دهد.

  • ورودی ها و خروجی ها

در راهنمای خرید ویدئو پروژکتور کلاسی نمی‌توان اهمیت اتصالات پروژکتور را نادیده گرفت. اگر قصد دارید در کلاس آموزشی خود از چندین رابط ورودی استفاده کنید (مانند رایانه و پخش کننده BLU-RAY/DVD)، توصیه می‌شود دستگاهی با بیش از یک کانکتور برای ورودی انتخاب کنید. در پروژکتورهای امروزی، استفاده از ۲ HDMI و یک ورودی D-SUB اضافی بسیار محبوب است. ورودی صدا هم در تمامی پروژکتورها وجود داشته و در تعداد اتصالات می‌توانند متفاوت باشند.

فرمت تصویر

فرمت تصویر، نسبت عرض تصویر به ارتفاع آن است. ویدئو پروژکتور برای مدارس و دانشگاه بیشتر با قالب ۴:۳ ساخته شده و برای استفاده در سینمای خانگی، در فرمت ۱۶:۹ طراحی می‌شوند. اکثر پروژکتورها یک عملکرد تنظیم/تغییر فرمت در MENU دارند. با این حال باید توجه داشته باشید که مانند رزولوشن، بهترین نتیجه تصویر را تنها با ویژگی‌های اصلی دستگاه می‌توان به دست آورد؛ به همین دلیل بهترین راه این است که از همان ابتدا هدف خود را مشخص کرده و بسته به محل استفاده از پروژکتور، فرمت تصویری مناسب آن را تعیین کنید.

از کجا ویدئو پروژکتور کلاسی بخریم ؟

در راهنمای خرید ویدئو پروژکتور کلاسی اصلی‌ترین معیارها برای خرید پروژکتور آموزشی را خدمت شما ارائه دادیم اما چنانچه به دنبال فروشگاهی هستید که خرید خود را از آن انجام دهید، فروشگاه دای تک گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این فروشگاه با سال‌ها تجربه و تنوع بالای محصولات، انواع پروژکتور آموزشی را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خدمت شما ارائه خواهد داد. در صورت نیاز به مشاوره پیش از خرید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید تا متناسب با نیاز مرکز آموزشی خود، پروژکتوری مناسب تهیه نمایید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا