اقتصادی

راهنمای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری و ۱۰ نکته مهم

صندوق های سرمایه گذاری (capital fund) یکی از ابزارهای تامین مالی بنگاه ها در اقتصاد بوده و اشخاص حقیقی و حقوقی قادر هستند با سرمایه گذاری در این صندوق ها، از سود ناشی از سرمایه گذاری بهره مند شوند. در روزگار رونق یا ریزش سهام در بورس، صندوق های سرمایه گذاری، نقش مهمی  در هدایت نقدینگی جامعه به سمت شرکت های تولیدی و خدماتی ایفا می کنند.

اگر شما، دانش لازم برای سرمایه گذاری در بورس ندارید، توصیه می کنیم که از خدمات صندوق های سرمایه گذاری بورس که مورد تایید شرکت فرابورس ایران است، استفاده کنید. افرادی که در صندوق سرمایه گذاری، سرمایه گذاری می کنند نباید تصور کنند که مثل سپرده های بانکی، سود سالانه ۱۵ درصد به آن ها تعلق می گیرد و روز شمار یا ماه شمار به حساب آن ها واریز می شود.

نحوه مدیریت صندوق و ترکیب سهام و عملکرد و بازدهی سال قبل صندوق، از فاکتورهایی است که باید در نظر داشته باشید.

سبدگردان های حرفه ای معمولا عیار یک صندوق سرمایه گذاری را مشخص می کنند. هر سرمایه گذار پیش از این که در یک صندوق سرمایه گذاری سرمایه گذاری کند، بایستی مواردی را مطلع باشد. چون در چند سال اخیر شاهد افزایش استقبال مردم به خرید بلوک ها از صندوق های سرمایه گذاری بودیم، مواردی را به اطلاع عزیزان و خوانندگان این گفتار می رسانیم.

میزان بازدهی و ریسک یک صندوق سرمایه گذاری ، حتما یکی از فاکتورهای مهم انتخاب افراد است. ریسک و بازدهی به هم وابسته هستند. هیچ کسب و کاری در دنیا، بدون ریسک نیست. شما به عنوان سرمایه گذار بایستی انتظار بازدهی معقول از میزان سرمایه خود در یک بازه زمانی مشخص داشته باشید. معمولا سود بالا، متکی بر ریسک بالا است. با ریسک خیلی کم، سود شگفت انگیز حاصل نمی شود. همان طور که سود های عالی، متکی بر صبر عالی و تحلیل عالی است.

صندوق های طلا یا صندوق های زمین و ساختمان ، صندوق هایی هستند که شما را به سرمایه گذاری در بازار طلا و ملک هدایت می کند و می توانید از نوسانات این دو بازار مهم و تاثیر گذار در اقتصاد ایران و جهان، بهره مند شوید. ریسک پذیری و سود دهی صندوق های سرمایه گذاری ، یکسان نیست.

نکات مهم در انتخاب صندوق های سرمایه گذاری

مثل سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس که شما سبدی از سهام  در گروه های مختلف صنعتی را انتخاب می کنید و هیچ وقت تک سهم  نمی شوید، در انتخاب  صندوق های سرمایه گذاری نیز بایستی تنوع را رعایت کنید. تنوع صندوق های سرمایه گذاری را در سبد خود داشته باشید.

سرمایه گذاری در چند صندوق سرمایه گذاری با بازدهی بالا متوالی در سال های اخیر ، می تواند اقدامی هوشمندانه از سوی شما باشد. البته شما، شاید درک درست و دانش کافی برای تحلیل بازدهی  و اثربخشی پرتفو صندوق های سرمایه گذاری را نداشته باشید و به همین خاطر بایستی از شرکت  ها و کارگزاری های دارای مجوز مشاوره استفاده کنید.

هر چقدر سرمایه  بالاتری داشته باشید، تنوع صندوق سرمایه گذاری می تواند ریسک سرمایه را کاهش دهد اما همیشه هم این موضوع صحت ندارد.

بازدهی کوتاه مدت مثل هفتگی و ماهانه و فصلی صندوق ها را ملاک قرار ندهید. ملاک و میعار شما در بررسی یک صندوق سرمایه گذاری خوب باید بررسی بازدهی سالانه و توالی سود دهی در یک بازه زمانی چندساله باشد.

در بورس، صبر، از پول مهم تر است. در تاریخ  ۵۰ ساله بورس ایران، سهامدارانی که بین ۵ تا ۱۰ سال روی یک سهم، سهامداری کردند، سودهای شگفت انگیزی کسب کردند که نوسان گیرها و کوتاه مدتی ها، حتی در خواب هم تصور چنین بازدهی و گینی نداشتند! (نمونه: دعبید و غنوش در ۱۰ سال اخیر)

در انتخاب صندوق های سرمایه گذاری، امیدنامه را مطالعه کنید. استراتژی هایشان را بررسی کنید. با مسئولان و مدیران صندوق ها صحبت کنید. هراس نداشته باشید. آن ها باید به شما به عنوان سرمایه گذار، اطلاعات کامل بدهند.

صندوق های  سرمایه گذاری باید به سازمان بورس، شارژ داده و این شارژ، متغیر است.  صندوقی را انتخاب کنید که پول کمتری پرداخت می کند و سود بیشتری توزیع می کند.صندوق های سرمایه گذاری

فهرست صندوق های سرمایه گذاری را در سایت شرکت فرابورس ایران مشاهده کنید

مثل انتخاب یک سهم در بورس که پرتفو بورسی و غیر بورسی آن را بررسی می کنید (مثل پرتفو غولی به نام شستا)، در انتخاب صندوق سرمایه گذاری نیز بایستی پرتفو آن را بررسی کنید. ببینید تمرکز پرتفو روی چه سهامی از چه گروه هایی هست.

مثلا سال ۱۳۹۹ سال رونق سهام دارویی و زراعی و غذایی و تجهیزات ساز و سیمانی است. ببینید که مثلا صندوق ایکس مورد نظر شما، سهامی از شرکت های فعال در صنایع فوق دارد یا خیر. اگر ندارد، علت را جویا شوید. اگر صندوفق سرمایه گذاری، دارای پرتفویی با نقدینگی زیاد باشد،‌یعنی استراتژی خوبی برای سرمایه گذاری ندارد و پول ها را در بانک سپرده کرده است تا ریسک کمی بگیرد .این صندوق خیلی جذاب نیست.

همیشه سایت صندوق را پیش و در زمان خرید بلوک، بررسی کنید. اتفاقات و اخبار را دنبال کنید. سود و زیان را رصد کنید یا از یک حسابدار بخواهید این کار را برایتان انجام دهد. فهرست صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله ((ETF) در این لینک در دسترس است.

حجم سرمایه هر صندوق و عملکرد صندوق را باید مقایسه کنید. تا دید کلی نسبت به صندوق های سرمایه گذاری برتر و پر سود بازار در سال های اخیر نداشته باشید، انتخاب صندوق سرمایه گذاری خوبی نحواهید داشت.

صندوق های سرمایه گذاری خوب معمولا مثل گرگ های بورس، نگاه بلند مدت دارند تا از افت و خیز های بازار در امان باشند و سود حداکثری را شکار کنند. در بورس، سود عالی، محصول صبر عالی و صبر عالی مدیون نگاه بلند مدت است.

اگر  خریدار صندوق سرمایه گذاری  خاصی بودید، بدون ذکر نام و مشخصات صندوق،‌نظر و دیدگاه و تجارب خود را با روزیاتو به اشتراک بگذارید.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا