بورس

راهنمای کامل ثبت نام و خرید سهام در بورس اوراق بهادار تهران

از مهمترین اهدافی که هر فرد در طول زندگی آن را دنبال می‌کند، موفقیت و پیشرفت مالی است تا با اطمینان خاطر از آینده و با آسودگی بیشتر زندگی کند. با نگاهی به بازار بورس خواهیم دید، بورس بیشترین بازدهی را در سال‌های اخیر در مقایسه با سرمایه‌گذاری در بازارهای مسکن، طلا و دلار داشته است. اگر همین امروز تصمیم گرفته اید وارد بورس شوید و نمی دانید که برای موفقیت در بورس از کجا باید شروع کنید، نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا شما را برای ثبت نام بورس و موفقیت در آن آماده کنیم.

قدم صفر: آماده اید؟

بورس اوراق بهادار، در حال حاضر یکی از پربازده ترین بازارهای مالی است. در صورتی که از مهارت و دانش کافی در مورد این بازار برخوردار باشید می توانید به راحتی به بازدهی های خوبی دست پیدا کنید. در حال حاضر برای ثبت نام بورس و انجام معاملات دیگر نیازی به حضور فیزیکی در تالار بورس و یا کارگزاری نیست و در هر مکانی که باشید، میتوانید با در اختیار داشتن اینترنت و لپ تاپ یا گوشی همراه به ‌راحتی سهام موردنظر خود را خرید و فروش کنید. ما در اینجا قصد داریم تا گام به گام شما را برای ثبت نام در بورس و شروع معاملات، راهنمایی و آماده کنیم.

قدم اول: ثبت نام سجام

اولین قدم برای ثبت نام بورس، دریافت کد بورسی است. برای دریافت کد بورسی، ثبت نام در سامانه سجام الزامی است. برای ثبت نام در سجام از ۲ روش می توانید اقدام کنید. روش اول این است که مستقیم وارد سایت سجام شوید و بعد از پرداخت ۱۰ هزار تومان ثبت نام خود را انجام دهید. در روش دوم که کاملا رایگان است، کافیست در سایت اقتصاد بیدار ثبت نام کنید و بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی و شغلی خود، ثبت نام سجام را نیز انجام دهید. در این حالت کارگزاری اقتصاد بیدار ۱۰ هزار تومان هزینه سجام شما را پرداخت می کند و شما کاملا رایگان این مرحله را پشت سر می گذارید

برای ثبت نام در بورس، دریافت کد بورسی الزامیست.

قدم دوم: احراز هویت سجام

بعد از اینکه در سامانه سجام ثبت نام و کد ۱۰ رقمی خود را دریافت کردید، باید احراز شوید. برای احراز هویت سجام ۲ روش حضوری و غیر حضوری وجود دارد. در روش احراز حضوری باید با مدارک هویتی خود، همراه با کد ۱۰ رقمی سجام که بعد از ثبت نام به شماره همراهتان پیامک شده به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و احراز شوید.
در روش غیرحضوری کافیست اپلیکیشن اقتصاد بیدار را دانلود و به صورت آنلاین و خیلی راحت نسبت به احراز هویت خود اقدام کنید.

قدم سوم: احراز هویت کارگزاری

بعد از احراز هویت سجام باید نزد کارگزاری انتخابی خود نیز احراز شوید. از جمله خدماتی که کارگزاری اقتصاد بیدار جهت رفاه حال مشتریان ایجاد نموده، طراحی اپ احراز هویت بیدار در نسخه های اندروید و IOS برای احراز غیرحضوری مشتریان است. بنابراین پس از ثبت نام و احراز هویت سجام، کافیست وارد اپلیکیشن بیدار شوید و احراز هویت کارگزاری را به صورت آنلاین و در کوتاهترین زمان انجام دهید.

قدم چهارم: دریافت کد بورسی

بعد از مرحله احراز کارگزاری، کد بورسی به همراه کد معاملاتی آنلاین از طرف کارگزاری اقتصاد بیدار برای شما پیامک و ایمیل می شود. شما با دریافت کد بورسی، می‌توانید اوراق بهادار موجود در بازار بورس و فرابورس، عرضه اولیه ها، اوراق خزانه اسلامی، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، سخاب، اوراق اختیار فروش تبعی و اوراق تسهیلات مسکن را معامله نمایید.

قدم پنجم: شروع معاملات

حالا کافیست وارد پنل معاملاتی شوید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید تا بتوانید صفحه اختصاصی خود را در سامانه معاملاتی ببینید. پس از زدن تیک توافق نامه ها همه چیز برای شما آماده است و به راحتی می توانید نسبت به ثبت سفارشات خرید و فروش خود اقدام نمایید. سامانه های معاملاتی اقتصاد بیدار با تکیه بر شناخت بازار سرمایه و نیاز کاربران، در نسخه های وب و موبایلی طراحی شده اند و شما به راحتی با لپ تاپ، تبلت یا تلفن همراه می توانید در بازار فعال باشید.

با سامانه معاملاتی کارگزاری اقتصاد بیدار به راحتی می توان به خرید و فروش سهام به صورت آنلاین اقدام کرد

قدم ششم: آموزش بورس و یادگیری

آموزش بورس به شما کمک می کند تا با شناخت اصطلاحات، روندها و الگوهای قیمتی، فرصتهای مناسب ورود و خروج به سهم را بشناسید و به تدریج به یک معامله گر حرفه ای تبدیل ‌شوید. اما پیش از این، باید بدانید که چگونه مسیر آموزشی را طی کنید. کارگزاری اقتصاد بیدار با طراحی انواع کلاس‌های آموزشی از ابتدا تا انتهای این مسیر با شما خواهد بود. حتی در صورتی که وقت شرکت در کلاس های آموزشی را ندارید، نگران نباشید! شما به راحتی می‌توانید از انواع محتواهای آموزشی موجود در دانشنامه جامع بورس، مقالات آموزشی، رادیو و تلویزیون بیدار استفاده کنید، آن ها را مطالعه یا تماشا کنید و از سرمایه گذاری در بورس لذت ببرید. 

سوالات رایج

احراز هویت چیست؟

اصالت‌سنجی یا احراز هویت به تعیین صحت و سقم یک ویژگی گفته می شود. فرآیند احراز هویت در هنگام مراجعه به دفاتر کارگزاری و یا پیشخوان، اینگونه است که مشخصات فرد متقاضی با اصل شناسنامه و کارت ملی او تطبیق داده می شود و فرم ها و مدارک تکمیل و سپس امضا و اثر انگشت از مشتری اخذ میگردد.

آیا احراز هویت سجام با احراز هویت کارگزاری فرق دارد؟

بله، احراز هویت کارگزاری و احراز هویت سجام با هم متفاوت می باشد. برای احراز هویت سجام، دو روش حضوری و غیر حضوری وجود دارد. در روش احراز حضوری باید با مدارک هویتی خود، همراه با کد ۱۰ رقمی سجام که بعد از ثبت نام به شماره همراهتان پیامک شده به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و احراز شوید.
در روش غیرحضوری کافیست اپلیکیشن اقتصاد بیدار را دانلود و به صورت آنلاین و خیلی راحت نسبت به احراز هویت خود اقدام کنید.
بعد از احراز هویت سجام باید نزد کارگزاری انتخابی خود نیز احراز شوید. از جمله خدماتی که کارگزاری اقتصاد بیدار جهت رفاه حال مشتریان ایجاد نموده، طراحی اپ احراز هویت بیدار در نسخه های اندروید و IOS برای احراز غیرحضوری مشتریان است. بنابراین با استفاده از اپلیکیشن بیدار می توانید هر دو احراز هویت سجام و کارگزاری را به صورت یکجا و در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای دریافت کد بورسی از اقتصاد بیدار چه مدارکی لازم است؟

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • مشخصات کامل حساب بانکی (نام بانک ، شماره حساب ، شماره شبا ، کد و نام شعبه ، نوع حساب)
  • تکمیل فرم مشخصات مشتری (به صورت حضوری یا غیر حضوری در بخش ثبت نام سایت)

آیا بصورت غیرحضوری می توانم کد بورسی و کد آنلاین بگیرم؟

بله ، کافیست در سایت اقتصاد بیدار وارد صفحه ثبت نام شوید و مدارک خود را بارگزاری کنید. بعد از آن نیز با نصب اپلیکیشن بیدار به راحتی می توانید احراز هویت سجام و کارگزاری را انجام دهید و احراز شوید. بعد از احراز، کد بورسی و کد معاملاتی آنلاین برای شما از طریق پیامک و ایمیل ارسال می شود.

اخذ کد بورسی و احراز هویت فرزندان زیر ۱۸ سال چگونه انجام می شود؟

جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت فرزندان زیر ۱۸ سال مدارک فرزند و ولی یا قیم قانونی او از طرف کارگزاری دریافت می گردد، همچنین قیم قانونی آنها احراز هویت می شوند.

در حال حاضر دارای کد بورسی ازکارگزاری دیگری هستم ولی می خواهم با کارگزاری اقتصادد بیدار هم کار کنم آیا مقدور است ؟ اختلالی در معاملات ایجاد نمی شود؟

خیر. مشکلی پیش نمی آید. برای این منظور باید وارد صفحه ثبت نام سایت شوید. مدارک خود را بارگزاری کنید. سپس از طریق اپلیکیشن بیدار احراز شوید. بعد از احراز ،کد معاملاتی اقتصاد بیدار برای شما از طریق پیامک و ایمیل ارسال می گردد.

بازدید آقای دانشور از غرفه کارگزاری اقتصاد بیدار

اگر از طریق کارگزاری اقتصاد بیدار در سامانه سجام ثبت نام کنم باید ۱۰ هزار تومان هزینه ثبت نام را پرداخت کنم؟

در صورتی که از طریق سایت کارگزاری اقتصاد بیدار کد ده رقمی سجام را دریافت کنید ثبت نام در سامانه سجام به صورت رایگان انجام می پذیرد. همچنین احراز هویت سجام در کارگزاری اقتصاد بیدار نیز رایگان است.

تفاوت کد بورسی و کد آنلاین چیست؟

کد بورسی برای هر مشتری یک بار صادر می گردد و آن زمان ورود مشتری به بازار بورس است. کد بورسی را در تمامی کارگزاری ها می توان استفاده کرد اما کد آنلاین برای هر کارگزاری منحصر به همان کارگزاری می باشد.
کد آنلاین همان کد کاربری و کلمه عبوری است که به منظور استفاده از سامانه معاملات آنلاین (برخط) هر کارگزاری صادر می گردد. برای صدور کد آنلاین مشتری ابتدا باید کد بورسی داشته باشد.

کد انلاین خود را فراموش کرده ام، چه کار باید انجام دهم؟

برای دریافت مجدد کد کاربری و رمز عبور آنلاین با کارشناسان پشتیبانی اقتصاد بیدار تماس بگیرید تا مجددا برای شما کد صادر شود.

در صورتی که دانش و وقت کافی برای فعالیت در بورس را نداشته باشم، می توانم پول خود را برای سرمایه گذاری به شما بسپارم؟

بله، شما می توانید از روش سرمایه گذاری غیر مستقیم استفاده کنید. به همین منظور می توانید در صندوق های سرمایه گذاری اقتصاد بیدار که شامل صندوق سهامی ارزش آفرین بیدار و صندوق با درآمد ثابت سپر می باشد، استفاده نمایید و یا از خدمات سبدگردانی اختصاصی اقتصاد بیدار بهره مند شوید.

منبع: سایت کارگزاری اقتصاد بیدار

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

‫۴ دیدگاه ها

  1. احراز هویت رو به صورت آنلاین انجام بدیم باز هم باید به نحوی حضوری بریم کارگزاری یا دیگه همه چیز آنلاین انجام میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا