گردشگری

راه اندازی سامانه گردشگری سلامت

شناسنامه دار شدن ۱۷۰ مجموعه دار میراث، ایجاد موزه ای برای شهاب سنگ ها، آسیب به آسیاب های دزفول وراه اندازی سامانه گردشگری سلامت از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار مهر، در این هفته ۷۰۰ قطعه شهاب سنگ توسط یک مجموعه‌دار شهاب سنگ در موزه مردم شناسی کاخ گلستان به نمایش گذاشته شد. در این نمایشگاه همچنین شهاب سنگی که در دوره ناصرالدین شاه در ورامین به زمین سقوط کرد نیز در معرض دید قرار گرفته شده است.

این نمایشگاه با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی افتتاح شد و قرار است تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه یابد. در این باره حجت کمالی پژوهشگر و مجموعه دار شهاب سنگ گفت: در این نمایشگاه یک سوم شهاب سنگ‌های من به نمایش گذاشته شد.

این محقق ادامه داد: من از ۱۵ سال پیش در ایران شهاب سنگ جمع می‌کنم پیش از این در کار جمع آوری الماس بودم اما متوجه شدم که الماس در ایران به سختی ایجاد می‌شود بنابراین می‌خواستم مجموعه دار چیزی منحصر به فرد باشم به همین دلیل شروع به جمع آوری شهاب سنگ‌ها کردم آن زمان هیچ کتاب و یا سایتی نبود که اطلاعاتی درباره این سنگ‌ها به من بدهد. ولی من به تنهایی سایت‌های خارجی را رصد کردم و توانستم اطلاعاتی درباره آنها به دست آورم هنوز هم هیچ رشته دانشگاهی مرتبط با این موضوع در کشور و یا مرکز تحقیقاتی نداریم.

۱۷۰ مجموعه دار میراث شناسنامه گرفتند

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: برای ١٧٠ مجموعه دار شناسنامه صادر شده، در نظر داریم تعدادی از شهاب سنگ‌ها را در کاروانسرای شهداد به نمایش بگذاریم تا گردشگران با ظرفیت‌های بیابان لوت آشنا شوند.

مراسم افتتاحیه بزرگترین نمایشگاه شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت پیش از ظهر روز هشتم اردیبهشت ماه در موزه مردم شناسی برگزار شد. در این برنامه فرهاد عزیزی مدیر کل امور پایگاه‌هایی میراث جهانی، محمد رضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور و مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و کاخ گلستان حضور داشتند.

گل‌محمدی مشاور سازمان زمین‌شناسی کشور در این برنامه گفت: مجموعه داران استقبال زیادی را از شهاب سنگ‌ها می‌کنند، از طرفی ارزش مادی آنها نیز زیاد است. در سازمان زمین شناسی یک گروه علمی در این باره تشکیل شده است اما در دنیا ١۵٠ سال است که روی این داده‌ها کار می‌کنند.

آسیاب های آبی دزفول بر اثر سیلاب دچار آسیب شدند

حجت الله آریایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: آسیاب های آبی و تاریخی دزفول بر اثر سیلاب فروردین ماه، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد، دچار آسیب شدند. در حد فاصل پل باستانی و پل جدید دزفول، ۲۵ دهنه آسیاب آبی شامل آسیاب و تأسیسات آنها وجود دارد که به دلیل قدمت و ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

وی افزود: طولانی بودن و شدت سیلاب فروردین ماه موجب شد تا این سازه‌های آبی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد دچار آسیب و خسارت شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول عنوان کرد: عمده آسیب‌های ناشی از سیلاب به قسمت‌هایی نظیر ورودی‌ها، تاج آسیاب‌ها، تقسیم کننده‌های آب، دیواره‌های حائل و اتاقک‌های تأسیسات این آسیاب‌ها وارد شده است.

راه اندازی سامانه جامع گردشگری سلامت کشور

بررسی طرح سامانه جامع گردشگری سلامت کشور در دستور کار نشست آینده شورای راهبری گردشگری سلامت که این هفته برگزار شد، قرار گرفت. شانزدهمین نشست شورای راهبری گردشگری سلامت کشور با حضور اعضای شورا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امورخارجه، سازمان نظام پزشکی و اتاق بازرگانی ایران در محل معاونت گردشگری سازمان برگزار شد. ولی تیموری معاون گردشگری در این نشست گفت: تشکیل شورا ضرورتی اجتناب ناپذیر و بر پایه اقدامات کارشناسی برای توجه به ظرفیت‌های گردشگری کشور در حوزه سلامت و بهره برداری از آن به نحو مطلوب با همکاری دستگاه‌های متولی بوده است.

او با بیان اینکه شورای راهبری گردشگری سلامت کشور با برگزاری جلسات متعدد در سالهای گذشته آسیب شناسی و نقاط قوت و ضعف آن احصا شده است افزود: با وجود فراز و نشیب‌های بسیار و فعالیت شورا، اقدامات خوبی در حوزه ساماندهی گردشگری سلامت انجام شده و در همین راستا نیاز به هماهنگی بیشتر اعضا کاملاً محسوس است.

پارکینگ هواپیماها در تهران، موزه می‌شود

خبرگزاری مهر این هفته گزارشی از یک موزه داد. در این گزارش آمده: هواپیماهایی که روزی بر فراز ایران مثل عقاب پرواز می‌کردند حالا پس از اتمام ماموریتشان دوره بازنشستگی را نزدیک فرودگاه مهرآباد می‌گذرانند؛ جایی که قرار است موزه هوایی شود.

مرکز نمایش‌های هوایی در شهرک اکباتان واقع شده جایی که اگرچه به مرکز شهر دور است اما نزدیک به فرودگاه مهر آباد قرار دارد. هر زمان هواپیمایی از دور خارج شد و یا ماموریتش به پایان رسید به این مرکز منتقل می‌شود.

مرکز نمایش‌های هوایی زیر نظر وزارت دفاع قرار دارد و سازمان هواپیمایی هم ناظر بر آن است. این مرکز بخشی به نام توسعه هوانوردی و گردشگری دارد که ماموریتش ایجاد موزه هوانوردی و تلاش برای ایجاد رفاه کارکنان صنعت هوانوردی و آموزش دوره‌های مختلف مرتبط با صنعت هوایی به مردم است.

این مرکز اکنون به عنوان مرکز نمایش‌های هوایی و موزه صنعت هوایی در بین اهالی تهران شناخته شده است. تعدادی از هواپیماهای از رده خارج شده در محوطه باز چند هکتاری قرار دارد که با ظاهری سالم و ناسالم پذیرای بازدیدکنندگانی است که به آنجا مراجعه می‌کنند.

ثبت هشت بنای تاریخی شهر تهران در فهرست آثار ملی

در این هفته همچنین معاون میراث فرهنگی تهران یک خبر از ثبت آثار ملی داد و گفت: ورزشگاه امجدیه، زورخانه پولاد، دانشکده مدیریت، پادگان ۰۶ منطقه پاسداران، حمام سرپولک، میراث صنعتی نظامی سلطنت آباد و دو منزل مسکونی در منطقه ۱۱ و ۱۲ ثبت شدند.

محسن شیخ الاسلامی با اعلام اینکه، شرایط و ضوابط نگهداری آثار و حریم آثار ثبت شده به مالکان و دستگاه‌های متولی ابلاغ خواهد شد گفت: حفظ و صیانت از هویت شهر تهران یک همت و عزم عمومی می‌خواهد که خوشبختانه این تغییر نگرش در صیانت از میراث فرهنگی در محوطه‌های نظامی نیز دیده می‌شود.

تدفین به روش هلندی‌؛ از مومیایی کردن تا دفن در درخت و باتلاق

این هفته در گزارشی دیگر خبرگزاری مهر از نمایشگاه باستان شناسی و هنر هلند به روایت موزه درنتس مطلبی را منتشر کرد در این مطلب آمده نمایشگاه ۱۱ مهر ماه سال گذشته در محل موزه ملی ایران افتتاح شد و قرار بود تا ۶ ماه یعنی ۱۷ فروردین ۹۸ ادامه داشته باشد، اما این زمان تمدید شد و بازدیدکنندگان می‌توانند تا روز ۳۱ مرداد امسال به این نمایشگاه بروند.

در دوره مفرغ نیز در سنت‌های تدفین تغییراتی دیده شده است. آنها مردگان را در تنه توخالی درختان دفن کرده و سپس بر روی آن یک تپه ایجاد می‌شد. در اواخر این دوره اجساد سوزانده و بقایای آنها را در طرف سفالی دفن می‌کردند. در این دوره تعداد زیادی از اشیای فلزی روزمره با اهداف آئینی در باتلاق‌ها دفن می‌شدند که آثاری مانند تبر سر نیزه خنجر و حتی اشیای زرین مانند دو دستبند کشف شده از آنها در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

از جالب‌ترین یافته‌هایی که به دلیل شرایط ویژه محیطی در چاله‌های باتلاقی حفظ شده اند بقایای انسانی هستند که با عنوان «اجساد باتلاق» شناخته می‌شوند قدیمی‌ترین جسد باتلاقی شناخته شده که از درنته به دست آمده مربوط به دوره مفرغ است که علاوه بر قسمت‌هایی از بدن، بخش‌های مختلفی از البسه مانند تکه‌هایی از زیر پوش پشمی، یک کلاه از پوست گوسفند، یک کفش از پوست گوزن و یک کلاه که احتمالاً از پوست گوساله دوخته شده نیز باقی مانده بود.

خبرنگار: فاطیما کریمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا