اقتصادی

راه اندازی ۵۰۰ بازارچه مشاغل خانگی در کشور

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار از راه اندازی ۵۰۰ بازارچه مشاغل خانگی در کشور خبر داد و گفت: این بازارچه ها برپا شد تا دارندگان مجوزهای خانگی محصولات خود را به فروش برسانند.


به گزارش روند بازار به نقل از تسنیم، امروزه بسیاری از مردم کشورهای جهان کسب و کارهای خانگی را جایگزین کسب و کارهای بیرون از منزل نموده اند. البته کسب و کارهای خانگی از گذشته های بسیار دور در بین مردم رواج داشته است و بسیاری از افراد از این طریق امرار معاش میکرده اند. اما امروزه نگاه خاصی به این مشاغل شده است و به صورت ویژه ای به این مشاغل توجه شده است. بر همین اساس در راستای تحقق امر جهش تولید در این سال، مشاغل خانگی به عنوان رکن مهمی در اقتصاد شناخته شده اند و لازم است تا به ضرورت آن ها بیش از گذشته پرداخته شود.

در برخی کشورهای فوق‌صنعتی مشاغل خانگی تا ۲۳درصد کل مشاغل این کشورها را شامل می‌شوند. در کشورهای بزرگ اقتصادی بخشی از زنجیره ارزش به خانه‌ها منتقل می‌شود و کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند بخشی از زنجیره ارزش خود را به خانه‌ها منتقل می‌کنند و این مسئله هم به نفع آن کارخانه‌دار و هم فردی است که در خانه نشسته و فعالیت اقتصادی و بخشی از تولید آن کارخانه را برعهده گرفته است.

آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار با اشاره با تأکید بر سیاست‌های حمایتی در جهت رونق تولید گفت: سال گذشته توانستیم بیش از ۵۰۰ بازارچه مشاغل خانگی را در استان‌ها و شهرستان‌ها برپا کنیم تا دارندگان مجوزهای خانگی بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

به گفته وی، در این راستا ۷۰۰ شبکه و زنجیره تأمین تشکیل دادیم که امیدواریم امسال نیز بتوانیم با تأکیدات ریاست جمهوری به وزارت کشور مبنی بر همکاری فرمانداران و شهرداران در سراسر کشور، محل‌های دائمی عرضه و فروش را دایر کنیم.

همتیان یکی دیگر از اقدامات مهم را مردمی‌سازی اقتصاد در قالب تعاونی‌ها عنوان کرده و ادامه می‌دهد: تعاونی‌ها سهم بسزایی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بهبود زندگی اجتماعی و فرصت‌های شغلی دارند. لذا توانستیم ۱۴ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی را برای اولین بار تشکیل دهیم و برنامه عملیاتی ما در سال‌جاری تشکیل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مشاغل خانگی خواهد بود.

وی به مانع‌زدایی درصدور مجوزهای کسب و کار از جمله مشاغل خانگی اشاره و اضافه می‌کند: اکنون از ۵۱۲ رشته مصوب شغل خانگی، مجوز ۹۵ درصد رشته‌های خانگی، به‌صورت آنی صادر می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه مشاغل خانگی و یا درگاه ملی صدور مجوزها، به‌صورت آنی مجوز مورد نیاز خود را برای فعالیت در حوزه مشاغل خانگی دریافت کنند.
همتیان می‌گوید: در راستای تسهیل فرایند صدور مجوز کسب و کارهای خانگی، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۱۸ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که نسبت به سال گذشته ۲۰۲ درصد رشد داشته است.

همتیان از تسهیل فرایند اعطای اینماد، با تصویب ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و ابلاغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و ابراز می‌کند: اعطای اینماد به مشاغل خانگی دارای مجوز از وزارت کار بدون نیاز به دریافت پروانه کسب از اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی عملیاتی شد.

به گفته وی، موضوع دریافت مجوز جدید از اتحادیه صنفی توسط مشاغل خانگی دارای مجوز از وزارت کار در سال‌های اخیر از موضوعات پرچالش بین‌بخشی بوده که در جلسات مختلف مطرح و مورد اعتراض کسب‌وکار‌های اینترنتی قرار داشت و از جهت الزام به تعدد دریافت مجوز از چند دستگاه، مطلوب نبود. لذا به این ترتیب به متقاضیان مربوطه با ثبت اطلاعات مجوز مشاغل خانگی و به‌صورت برخط و سیستمی ظرف چند ساعت اینماد اعطا خواهد شد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان اینکه رشته‌های مشاغل خانگی متنوع است، می‌گوید: لیست این مشاغل در سامانه وزارت کار در قسمت مشاغل خانگی (https://mkh.mcls.gov.ir/fa/fahrest) قرار گرفته است و علاقه‌مندان برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی و دریافت تسهیلات می‌‎توانند به این سامانه مراجعه کنند.

اختصاص ۴ چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات کسب و کارهای خانگی رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص مبلغ سه هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک مرکزی بابت پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی خبر داده و می‌گوید: در سال گذشته این منابع تخصیص داده شد که با پیگیری‌ها و همکاری بانک‌های عامل ۹۰ درصد آن جذب شد که این امر منجر به اشتغالزایی بیش از ۱۰۳ هزار نفر شد و امسال نیز این تسهیلات با افزایش ۳۳ درصدی مواجه شده و مقدار آن به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.

همتیان همچنین از رشد ۲۰۶ درصدی رشد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داده و می‌گوید: از یک میلیون شغل ایجاد شده در سال ۱۴۰۱، سهم مشاغل خانگی ۱۰ درصد بوده است

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا