اقتصادی

خرید و فروش کم ضرر طلا و جواهرات

خرید و فروش طلا و جواهرات مثل خرید و فروش سهام و خرید و فروش خودرو و خرید و فروش مسکن، لم دارد. نیاز به دانش و تجربه و مهارت دارد. در واقع خرید و فروش کالاهای گران قیمت، بایستی بر اساس تجربه، مشاوره حرفه ای و نیازسنجی درست صورت بگیرد تا اگر به عنوان یک دارایی ثابت و سرمایه گذاری بلند مدت در نظر گرفته شده، سود خوبی را به افراد بدهد.

طلا، یکی از کالاهای گران بهاء است که افراد برای سرمایه گذاری و حفظ سرمایه با توجه به روند فزاینده تورم، در نظر می گیرند. اشتباهی که گاها افراد می کنند این است که اکثر قریب به اتفاق سرمایه خود را روی خرید طلا و نقره یا ارز اختصاص داده و در بلند مدت، سود قابل توجهی کسب نمی کنند.

در حال حاضر ۴۷۰۰  تولیدکننده طلا در کشور وجود دارد که حدود ۲۵ درصد آن در استان تهران فعالیت دارد. لذا با تعدد واحد صنفی مواجه هستیم که گاها بعضی هم اصلا در کار خود حرفه ای نیستند.

یکی از دلایلی که همواره به سرمایه گذار، چه سرمایه گذاری ۱ میلیون تومانی چه سرمایه گذار ۱۰۰ میلیارد تومانی  پیشنهاد می شود که سبد سرمایه گذاری داشته باشد، اهمیت فاکتور سود آتی در بازارهای مختلف است. امروزه، بخشی  از سرمایه ها بهتر است در ملک، طلا، سهام و صندوق های سرمایه گذاری قرار بگیرد تا بازدهی حداکثری برای پرتفو سرمایه گذاری به همراه داشته باشد.

بعضی ها سوال می کنند که با ۲۰ میلیون ریال که نمی شود خانه خرید و از ۲ میلیون تومان هم انتظار سود چندانی در بلند مدت نمی توان داشت. باید توجه داشت که قیمت هر گرم طلا یا هر سکه بهار آزادی در سال ۱۳۹۶ چقدر بود و امسال پس از گذشت ۳ سال، چقدر شده است.

طلا

سبد سرمایه گذاری شامل طلا

سکه ۱ میلیون تومانی امروزه بالای ۶ میلیون تومان قیمت دارد. چند سال پیش اگر شما ۲ سکه خریده بودید، امروزه بیش از ۱۲ میلیون دارایی داشتید. آیا نرخ تورم در این چند سال، ۵۰۰ درصد بوده  است؟ حتما نه. ناگفته نماند که سود بسیاری از سهام در بورس ایران در ۳ سال اخیر، بیش از ۵۰۰ درصد رشد داشته و سرمایه گذار در بورس ایران، سود بیشتری از سرمایه گذاری در طلا شکار می کرد.

پس، در سرمایه گذاری ها، باید سبد تشکیل داد و نگاه بلند مدت داشت. خواه طلا باشد، خواه بورس خواه مسکن و کالاهای دیگر.

بعضی  ها برای این که ضرر کمتری از خرید و فروش طلا داشته باشند و حوصله تحلیل چارت های طلا را هم ندارند، سرمایه خود را در صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس، سپرده می کنند  و بلوک سرمایه گذاری می خرند. این افراد، دارایی خود را در اختیار سبدگردان های حرفه ای مجوز دار قرار می دهند تا از سود سالانه این صندوق ها بهره مند شوند.

بعضی ها هم به جای خرید و فروش فیزیکی طلا، در بازار بورس، گواهی سکه را خرید و فروش می کنند و خود را از شر نگهداری فیزیکی طلا در خانه و ریسک خرید و فروش سکه در بازار و امثالهم، خلاص می کنند. این هم روش مدرن برای خرید و فروش طلا است.

به همه عزیزانی که علاقمند به سرمایه گذاری در طلا هستند، تحلیل تکنیکال و پیش بینی طلا در سال ۲۰۲۰ میلادی را که در گفتار پیش بینی طلا ارائه شده، مطالعه کنند. روند قیمت هر گرم طلا وسکه بهاز آزادی و انس جهانی، در نمودارهای تحلیل تکنیکال طلا قابل رصد است و بهتر است که مشتاقان این حرفه، با نمودارها همراه و همگام شوند تا درک بهتری از روندها و تغیرات داشته باشند.

اگر قصد دارند هنگام فروش طلا متضرر نشوید!

هنگام فروش طلا، چون ضریب نقدشوندگی خوبی در بازار دارد و برای کم حوصله ها که حوصله بورس را ندارند، گزینه خوبی برای سرمایه گذاری و جذب نقدینگی است، بایستی به فرمول هایی اطلاع داشت. در فروش جواهر، معمولا افراد، ضرر زیادی میکنند و چون قیمت بالاتر از طلا دارد و افت آن بیشتر است، ضرر زیاد تر است.

فرق جواهر با طلا در سنگ  قیمتی یا نبمه قیمتی به کار رفته در جواهرات است. وزن این سنگ، اتمی یا اصل، معمولا از طلای جواهر بیشتر است. یکی  از دلایل تن دادن شهروندان به فروش کالا ۵۰ درصد کم تر از زمان خرید این است که به فرمول های طلا فروشی ها مطلع نیستند.

فروختن جواهر، فرمول خاص دارد که همه جواهر فروشی ها موظف به رعایت آن طبق اعلام اتحادیه  طلا و جواهر می باشند.

موقع فروش جواهرات، داشتن فاکتور خرید مهم است. اگر  جواهر، سالم باشد، جواهر فروش بایستی ۲۵ درصد قیمت کل جواهر را کسر کرده و بقیه را به مشتری مسترد کند. ۱۶ درصد این مقدار که در بالا گفتیم، سود جواهر فروش و ۱۰ درصد هم افت قیمت به دلیل کاهش کیفیت است.

قیمت فروش جواهر به نسبت طلا، معمولا افت بیشتری دارد و این افت نباید بیش از ۲۵ درصد قیمت جواهر باشد. افزایش یا کاهش قیمت طلا و جواهر در فاصله زمان خرید تا فروش هم باید محاسبه و بها آن به مبلغ پرداختی، اضافه یا کم شود.

اشتیاق مردم به خرید و فروش طلا و جواهرات در استان های مختلف کشور به قدری است که تنها در شهر کرمانشاه که حدود ۱ میلیون نفر جمعیت دارد، ۳۰۰ واحد صنفی خرید و فروش طلا وجود دارد و چند برابر آن در شهر تهران وجود دارد.

طبق اعلام رئیس اتحادیه طلا و جواهر در سال ۱۳۹۸، فروش طلای کم اجرت و بدون اجرت، قانونی نیست و هر واحد صنفی که نسبت به فروش این گونه طلا  اقدام کند، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. برخی از این طلا ها، هیچ استانداردی ندارد و چون کد استاندارد ندارد، سلامت آن، قابل  راستی آزمایی نیست و معمولا هم عیار پایین دارند. در بازار امروز ایران، مثل دلار تقلبی، شاهد وفور طلای تقلبی هستیم.

نمودار طلا ۱۸ عیار نشان می دهد که قیمت در کانال صعودی بلند مدت قرار دارد

البته ناگفته نماند که طلاهای دست دوم که کد استاندارد دارند، مشکلی ندارند. اما بعضی، کد جعلی داشته و دوم، مصنوع فلزی یا طلا آبکار شده است که بررسی آن توسط مشتریان آماتور، سخت است.

افرادی که قصد خرید طلای ارزان قیمت به عنوان سرمایه گذاری دارند، صاحب قطعه  طلایی می شوند که ریسک  بالایی دارد. خرید طلای  کم اجرت و بدون اجرت، ریسک بیشتری برای آن  ها دارد و احتمال سوخت شدن پول یا کاهش شدید آن وجود دارد.

بعضی کارشناسان طلا معتقد هستند که خرید و نگهداری سکه بهار آزادی از طلای ساخته شده و کم اجرت است. جهش قیمت طلا در بلند مدت رخ می دهد که معمولا سرمایه گذاران خرد، با کوچک ترین صعود یا نزول، به فکر فروش هستند. اما این قضیه در سکه به ندرت برای سرمایه گذار خرد که نگاه بلند مدتی دارد، مشاهده می شود.

امروزه در برخی کارگاه های زیر زمینی، طلا با عیار کم تر از ۱۷ و حتی تقلبی تولید می شود. این طلا ها با استدلال اینکه فلان واحد صنفی، تولید کننده است، به قیمت پایین به فروش می رسد. طلای دست دوم که قبلا توسط مردم خریداری شده، در زمره طلای بدون اجرت است .

برای این که در خرید و فروش طلا کم تر ضرر کنید، اگر طلای نو خریداری می کنید، از فروشنده بخواهید که کد حک شده روی آن در فاکتور قید شود تا تخلف احتمالی کاهش یابد.

منبع: روزیاتو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا