اقتصادی

رشد اقتصادی جدید اعلام شد / رشد منفی کشاورزی و صنعت

براساس جدیدترین آمارها اقتصاد ایران در شش ماهه اول امسال ۳٫۳ درصد رشد کرده است. دو بخش خدمات و نفت بیشترین تاثیر مثبت را روی نرخ رشد داشتند و در مقابل دو بخش کشاورزی و صنعت با افت رشد مواجه شده‌اند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی در تابستان امسال را اعلام کرده که براساس آن تولید ناخالص داخلی در شش ماهه اول امسال بیش از سه درصد رشد کرده است.

در تابستان امسال میزان تولید ناخالص داخلی به رقم ۴۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد یک درصدی داشته است.

همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی در سه ماهه دوم امسال معادل ۰٫۵ درصد بوده است. بخش خدمات در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه پارسال رشد ۴٫۲ درصدی و بخش نفت رشد ۷٫۴ درصدی داشته که در نتیجه موجب رشد تولید ناخالص داخلی شده است.

در یک سال اخیر میزان بارندگی در کشور افت داشته و همچنین تامین برق مورد نیاز برخی واحدهای صنعتی در تابستان سال جاری با مشکلاتی همراه بود که به نظر می‌رسد تاثیر خود را بر دو بخش کشوری و صنایع و معادن گذاشته است.

در تابستان امسال بخش کشاورزی با افت ۱٫۹ درصدی و بخش صنایع و معادن با افت ۵٫۳ درصدی مواجه شده است. کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های ساختمانی با کاهش عملکردی نیز در افت این شاخص‌‌ها تاثیرگذار بوده است.

در مجموع تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به رقم ۷۵۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۳٫۳ درصد افزایش یافته است. رشد اقتصادی بدون نفت نیز رشد ۲٫۴ درصدی داشته است.

رشد اقتصادی نیمه نخست سال جاری در نتیجه تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های خدمات و نفت به ترتیب معادل ۵٫۷ و ۱۵٫۱ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است. سهم بخش خدمات از رشد اقتصادی شش ماه اول سه درصد و سهم بخش نفت ۱٫۱ درصد است.

با این وجود رشد ارزش افزوده گروه‌های کشاورزی و صنایع و معادن در شش ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲٫۰- و ۱٫۹- درصد بوده است.

رشد ۵٫۷ درصدی ارزش افزوده گروه خدمات در نیمه نخست سال جاری عمدتاً متاثر از تحولات زیر بخش‌های بهداشت و مددکاری اجتماعی، اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و انبارداری، اداره عمومی، دفاع و تامین اجتماعی و عمده فروشی، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری بوده است به طوری که گروه‌های مذکور به ترتیب سهم ۰٫۶، ۰٫۶، ۰٫۵، ۰٫۴ و ۰٫۴ واحد درصدی از رشد تولید ناخالص داخلی داشته‌اند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا