اقتصادی

کاهش قیمت آهن موجب رشد ساختمان‌سازی می‌شود؟

دبیر انجمن انبوه سازان استان گفت: مقوله قیمت آهن به سرعت خودش را نشان نمی‌دهد که بگوییم به دلیل کاهش قیمت آهن آلات، سرعت ساختمان سازی افزایش پیدا کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، افزایش توقف ‌ناپذیر قیمت مسکن در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده و چنان افسار گسیخته رو به جلو می‌رود که حتی راهکارهای اجرایی مسئولان در این باره هم چندان به جایی نرسیده است.

ایران جیب نوشت، در این بین برخی از فعالان صنعت ساخت و ساز همواره افزایش قیمت مواد اولیه و مصالح ساختمانی به ویژه آهن‌آلات را از مهم ترین دلایل افزایش قیمت مسکن می‌دانستند، به طوری که روند سرعت ساخت و سازها را متوقف می‌کرد. اما در ابتدای امسال شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و در حالی که قیمت دیگر کالاها افزایش پیدا کرد، قیمت آهن آلات بر خلاف انتظار عموم از اواخر اردیبهشت رو به سراشیبی رفت. این در حالی است که طبق گفته‌های دبیر انجمن انبوه سازان استان ،قیمت آهن آلات از ابتدا تا انتهای سال گذشته افزایش حدود ۷۵ درصدی داشته و اوایل امسال نیز این روند افزایشی در بازار پا برجا بوده است. از طرفی، مسئولان انجمن انبوه سازان استان درباره تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز اظهار نظرهای متفاوتی دارند.

در حالی که دبیر این انجمن اذعان می‌کند که کاهش قیمت آهن آلات از اوایل خرداد در افزایش ساخت وسازها تاثیر داشته، رئیس انجمن معتقد است که نمی‌توان چنین نظری را اظهار کرد چرا که مقوله قیمت آهن به سرعت خودش را در ساختمان سازی نشان نمی دهد.

کاهش قیمت فولاد از اواخر اردیبهشت

یکی از آهن فروشان درباره تغییرات قیمت آهن آلات می‌گوید: با توجه به جنگ اوکراین و روسیه، قیمت آهن آلات در سراسر دنیا نوسان شدید پیدا کرده است. اوایل عید امسال قیمت تیر آهن شماره ۱۴ اصفهان دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و تیر آهن ۲ و ۵۰ به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. قیمت‌ها در اوج ماند چون مصرف نبود و افزایش پیدا کرد. بازار طوری شد که روسیه برای این که در بازار جهانی قیمت روبل را ثابت نگه دارد، اقدام به دامپینگ و فولادش را زیر قیمت جهانی وارد بازار کرد.

همین موضوع باعث ریزش قیمت فولاد در یک هفته اخیر شد. الان تیر آهن شماره ۱۴ اصفهان دو میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است که با قیمت شب عید ۳۰ هزار تومان فاصله دارد و افزایش قیمتی نسبت به شب عید نداشته است. از طرفی هم دولت، عوارض صادراتی را روی فولاد گذاشت که خودش باعث شد نتوانند فولاد را صادر کنند. وی ادامه می‌دهد: فعلا آهن آلات تقاضایی ندارد چون همان زمانی که قیمت گران شده بود، همه پیش خرید کردند.

محمد عادل، دبیر صنایع آهن‌آلات و صنایع پروفیل در این باره می‌گوید: بر اساس سیاست‌های اقتصادی میانگین قیمت فولاد در ابتدای سال بیشتر از مقداری که باید افزایش داشته، اما با توجه به عرضه و رکودی که وجود داشت قیمت‌ها از اواخر اردیبهشت دوباره کاهش یافت. دلایل کاهش قیمت آن هم رکود بازار، عرضه‌های منظم، اصلاح قیمت مواد اولیه و بخش‌های مدیریت صادرات بوده و با توجه به کاهش قیمت، فروش هم کاهش پیدا کرده است. وی درباره دلایل کاهش خرید می‌گوید: مصرف کننده حق انتخاب دارد و زمانی که قیمت رو به کاهش می‌گذارد، انتظار کاهش بیشتری را دارد.

نعمت ا… ظریف، دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی درباره روند تغییرات قیمت آهن اظهار می‌کند: اوایل سال گذشته میلگرد کیلویی ۱۱ هزار تومان بود که آخر اسفند ۱۸ هزار تومان شد و ۷۵ درصد افزایش قیمت داشت. انواع میلگرد و آهن آلات در زمستان سال گذشته افزایش قیمت داشت. اول زمستان سال گذشته میلگرد آجدار شماره ۱۴ تا ۲۸ نیشابور کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، اول اسفند ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و در اواخر اسفند ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود. در واقع آهن آلات از اول زمستان ۱۴۰۰ تا آخر زمستان حدود ۱۵ درصد گران شد.

در فروردین امسال هم حدود ۴ تا ۵ درصد افزایش قیمت داشت، اما از هفته اول خرداد قیمت‌ها حدود ۲ درصد نسبت به اردیبهشت حالت ریزشی داشت. وی می‌افزاید: قیمت آهن آلات روی قیمت ساخت و ساز تاثیر می‌گذارد چون مثلا برای هر ساخت متر مربع ۵۰ کیلو میلگرد مصرف می‌شود. الان در هفته اول خرداد بازار کمی تکان خورده و برای خرید و پیش خرید، بازار رونق پیدا کرده. البته هر چند برای ما انبوه سازان این میزان ایده آل نیست اما به هر حال تاثیر داشته است.

محمود پژوم، رئیس انجمن انبوه سازان استان در پاسخ به این سوال که کاهش قیمت آهن‌آلات سبب افزایش ساخت و سازها شده یا خیر، می‌گوید: خیر. مقوله قیمت آهن به سرعت خودش را نشان نمی دهد که بگوییم به دلیل کاهش قیمت آهن آلات، سرعت ساختمان سازی افزایش پیدا کرد.

این صنعت متاثر از موارد متعددی است که یکی از آن‌ها قیمت آهن آلات است. از طرفی هم شرایط اقتصاد کلان کشور در این مسئله تاثیر دارد. لذا این‌ها نمی تواند آنی تاثیر بگذارد. ضمن این که گرفتن مجوزها و طی کردن پروسه‌های طرح، زمان بر است.

وی خاطر نشان کرد: البته در سطح کلان تمام سبد مصالح، لوازم و دستور کار قطعا تاثیر گذار است اما این که به شکل موردی مثلا طی یک ماه قیمت آهن آلات کاهش پیدا کرده و ما در ساخت و ساز افزایش داشتیم، نمی توانیم آماری بدهیم و نظر دقیقی در این زمینه اعلام کنیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا