اقتصادی

رشد ۱۰۰ درصدی «دارا یکم»؛ صندوق واسطه گری مالی یکم

دارا یکم نام صندوق واسطه گری مالی یکم سهام است که در گروه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار بورس ایران قرار دارد. دارا یکم چند ماه پیش عرضه شد و پرتفویی از سهام بانکی می باشد. نماد دارا یکم در تابلو معاملات بورس ایران در این لینک قرار دارد.

براساس بررسی‌های آماری یونیت‌های صندوق دارا یکم از روز پذیره نویسی تا آخر خرداد ۹۹، رشد یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی ارزش دارایی‌شان را تجربه کرده‌اند. به این ترتیب تا هفته پیش، با رشد خالص ارزش دارایی صندوق سرمایه‌گذاری دارا یکم مجموع ارزش دارایی ۲ میلیون تومانی سرمایه‌گذاران در این صندوق به ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان افزایش یافته است که انتظار می رود تا پایان سال  ۹۹ ارزش دارا یکم به بیش از ۶۰ میلیون ریال برسد.دارا یکم

ارزش پرتفو دارا یکم از ۱۳ اردیبهشت ۹۹ تا ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ بود که صندوق واسطه گری مالی یکم توسط سازمان بورس عرضه شد و برای اولین بار، خرید سهام در بازار سرمایه کشور، بدون نیاز به داشتن کد بورس میسر شد. میلیون ها نفر با مراجعه به شعب بانک ها یا کارگزاری ها یا ورود به سامانه بانکداری اینترنتی خود، نسبت به خرید یونیت های صندوق سرمایه گذاری دارا یکم اقدام کردند.

اگر چه میزان مشارکت، آن طور که انتظار میرفت، عالی نبود، اما به نظر می رسد با افزایش رونق بورس وآشنایی مردم با صندوق های سرمایه گذاری و روند بازار بورس در سال ۹۹، صندوق بعدی با استقبال بیشتر مواجه شود. دارا یکم یک صندوق سرمایه گذاری است. یک پرتفو شامل سهام بیمه ای و بانکی. در دارا یکم سهامی چون: بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین قرار دارد.

قیمت خرید بانک تجارت در دارا یکم ، ۱۰۴۳ ریال، قیمت سهم بانک صادرات (وبصادر) در دارا یکم ، ۱۰۷۲ ریال، قیمت هر سهم بانک ملت (وبملت) در دارا یکم ، ۱۰۴۵۶ ریال، قیمت هر سهم بیمه البرز در دارا یکم ، ۷۶۷۶ ریال و قیمت هر سهم بیمه اتکایی امین در دارا یکم ، ۵۹۳۲ ریال اعلام شد. از زمان اعلام دارا یکم تا به امروز، شاهد رشد ۱۰۰ درصدی ارزش روز سهام شرکت ها در دارا یکم هستیم.

به‌عنوان نکته نهایی در نظر داشته باشید که کارمزد پذیره‌نویسی مطابق با مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری قابل معامله، حداقل ۲ ماه پس از اتمام پذیره‌نویسی و ثبت صندوق، در بازار بورس اوراق بهادار تهران آغاز می‌گردد. دارندگان و متقاضیان خرید می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو بورس اقدام به خریدوفروش این واحدها نمایند.

طبق قوانین مصوب نیز بابت نقل‌وانتقال واحدهای سرمایه‌گذاری و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آن‌ها مالیاتی مطالبه نخواهد شد؛ و درنهایت کارمزد معاملات آن مطابق با مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.دارا یکم

وضعیت تابلو معاملاتی نماد دارا یکم در بورس ایران در ۲ تیر ۹۹

اطلاعیه هایی که در سامانه معاملات کارگزاری ها درباره دارا یکم منتشر شده به این شرح است:

مشتریان گرامی در ارتباط با صندوق واسطه گری مالی یکم با نماد ” دارا یکم ” به نکات زیر توجه نمایید:

۱٫ دارایی های سپرده گذاری این صندوق در حال به روز رسانی می باشد. در صورتی که سفارش فعال یا مبلغ مسدود شده ای از محل سفارش خود در این نماد دارید، منتظر به روز رسانی کامل دارایی ها باشید.

۲٫ پس از تکمیل دارایی های سپرده گذاری، فرآِیند تخصیص و بررسی سفارش های شما انجام خواهد شد. مبلغ مسدود شده شما آزاد و به میزان تخصیص سهم از گردش حساب شما کسر خواهد شد.

۳٫ در صورتی که این صندوق را از طریق بانک و یا کارگزاری های دیگر خریداری کرده اید، پس از فراهم شدن امکان تغییر کارگزار ناظر توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی، اطلاع رسانی های لازم انجام خواهد شد. بدیهی است تا آن امکان تغییر کارگزار ناظر وجود نخواهد داشت.

طبق اعلام سازمان بورس، دارایی پرتفو دارا یکم به مرور از تیر ماه به پرتفو سهامداران محترم اضافه می شود و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری ها، قابل مشاهده خواهد بود. در زمان تحریر این گفتار، نماد معاملاتی دارا یکم در بورس نیز در وضعیت متوقف قرار دارد و نشان می دهد که هنوز بازگشایی نشده است و باید صبور بود.

توجه داشته باشید که صندوق جدیدی هم  در راه بازار است. ارزش ETF جدید احتمالا دو برابر دارا یکم باشد. بر اساس اعلام وزیر اقتصاد عرضه صندوق ETF پالایشی به یک تا دو ماه آینده موکول شد مجامع شرکت‌های پالایشی تا ۳۱ تیرماه برگزار خواهد شد.

در نیمه اول امسال دو ETF دیگر به نام‌های صندوق واسطه‌گری پالایشی مرکب از باقیمانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه تهران، تبریز، بندرعباس و اصفهان و صندوق واسطه‌گری فلزی (شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، ملی مس ایران، ایران‌خودرو و سایپا) با تخفیف ٢٠ تا ٣٠ درصدی به همه دارندگان کدملی ایرانی واگذار شود. فوق العاده ارزشمند هستند.

بورس ایران در روزگار دلار ۲۰ هزار تومانی و طبق فاند، محکوم به صعود است.

منبع: روزیاتو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا