اقتصادی

رشد ۷۰ درصدی تولید نفت در ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: تولید نفت از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۰، امروز به حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد که حاکی از رشد ۷۰ درصدی تولید است.

به گزارش روند بازار، محسن‌ خجسته مهر امروز، در حاشیه آغاز عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت: مرحله ۱۳ آلفا در میدان مشترک پارس جنوبی آماده بهره برداری است و به‌زودی در یک آیین رسمی افتتاح می شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: فاز ۱۳ آلفا از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ به دلیل تعلل در سال‌های گذشته متوقف بود که اکنون در دولت سیزدهم با پیشتازی قرارگاه خاتم آماده بهره‌برداری است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، میدان نفتی یادآوران را دومین میدان نفتی بزرگ کشور نامید و گفت: نفت این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه است و پس از میادین یکپارچه مشترک آزادگان از بزرگترین میادین مشترک، ظرفیت تولیدی ارزشمندی دارد و قرار است در مرحله چهارم تولید از ۱۱۰ هزار بشکه به ۲۱۰ هزار بشکه افزایش یابد.

وی افزود: حدود ۵۰ حلقه چاه در میدان یادآوران کار تولید را برعهده دارد و ۱۲۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه که جزو آلاینده‌هاست، در ان جی ال ۳۲۰۰ به محصول ارزشمند گاز سبک و خوراک پتروشیمی تبدیل می‌شود. همچنین قرار است حداقل ۷۰ حلقه چاه و چند میلیارد دلار در میدان یادآوران حفاری و سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تولید نفت از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۰، امروز به حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد که حاکی از رشد ۷۰ درصدی تولید است.

خجسته‌مهر با اشاره به توسعه میادین گفت: مرکز توجه و محور توسعه در شرکت ملی نفت ایران، تولید نفت و گاز بوده است.

وی گفت: در چاه‌هایی مانند خط لوله قلعه نار یا شادگان که تولید آن ۶ سال متوقف بوده، ۸۰ درصد قرارداهای ما مرتبط به میادین مشترک بوده است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قراداد لایه نفتی، عملیات اجرای میدان مشترک یاران، میدان مشترک سهراب، انعقاد قراداد یکپارچه میدان مشترک آزادگان برای افزایش تولید از ۱۹۰ هزار به ۵۵۰ هزار بشکه، انعقاد قراداد مرحله دوم میدان مشترک آذر را بخشی از اقدامات مهم این شرکت برشمرد.

به گفته وی افزایش تولید، به صادرات و درآمدزایی و خلق ثروت تبدیل شده است.

انعقاد ۲ قرارداد جدید در ایلام و خوزستان

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از انعقاد ۲ قرارداد جدید نیز خبر داد و گفت: در آینده بسیار نزدیک بیش از ۲ میلیاد دلار قرارداد جدید امضا می شود که یکی از آنها مربوط به توسعه میدان مشترک چنگوله در ایلام است و اقدامات مقدماتی آن انجام شده، و دومین قرارداد مربوط به طرح توسعه میدان بند کرخه در خوزستان است که به زودی با حضور وزیر نفت به امضا می‌رسد.

خجسته‌مهر  در ادامه با اشاره به جزییات این دو قرارداد، افزود: میزان قراردادهای این شرکت در دولت سیزدهم  21 و نیم‌ میلیاد دلار بود که از این میزان ۱۷ و نیم‌ میلیارد دلار مربوط به میادین مشترک برای اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بوده است.

وی بخش قابل توجهی از فعالیت‌های دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز را از نوع کارهای زیربنایی و تصمیمات سریع و اقدامات اولویت‌دار خواند و گفت: همه تلاش شرکت ملی نفت ایران این است تا در سال جاری قراردهای ارزشمندی را به امضا برساند. ما باید بتوانیم پس از تولید حداکثری، صادرات و درآمدزایی، تولید ثروت حداکثری را برای کشور رقم بزنیم که در این زمینه با مقاصد جدید و شیوه‌های نو، صادرات نفت، چند برابر افزایش یافت.

به گزارش تسنیم،عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار و با هدف تولید ۴۲ هزار بشکه نفت در روز با حضور سردار عابد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، حمیدرضا گلپایگانی، مدیر عامل شرکت ملی حفاری و جمعی از مدیران نفتی و حضور ویدیو کنفرانسی محسن خجسته‌مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در میدان نفتی یادآوران آغاز شد.

قراردادهای مربوط به حفاری ۲۴ حلقه چاه توسعه‌ای جدید در قالب سه قرارداد بین شرکت مهندسی و توسعه نفت به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران با شرکت های ملی حفاری ایران، توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پیش از این در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت امضا شده است.

مجموع ارزش این قراردادها حدود ۳۵۰ میلیون دلار بوده و مقرر شده است تا این تعداد چاه‌ها در لایه‌های فهلیان و سروک هر کدام به تعداد ۱۲ حلقه در طی مدت ۲۴ ماه حفر شود.هدف از حفر این چاه‌های جدید در میدان مشترک نفتی یادآوران، نگهداشت و افزایش تولید به میزان ۴۲ هزار بشکه در روز است.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا