اجتماعیاقتصادیسیاسی

روحانی: دولت می‌تواند بیشتر از یک میلیون تومان به مردم بدهد اما…

رییس جمهوری با بیان اینکه ویروس کرونا سبک زندگی را تغییر داده است، گفت: همه مناسبات اجتماعی و برنامه‌های زندگی بر مبنای جمع شدن است اما کرونا بر عکس آن را فاصله گرفتن از یکدیگر را به وجود آورده است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه سنت هرساله در ماه رمضان، در نخستین روز این ماه مبارک نیز میزبان جمعی از فعالان بخش خصوصی اقتصاد بود. جلسه ای که با حضور کم شمارتری از میهمانان و با رعایت پروتکل های ضدکرونایی برگزار شد.

رئیس جمهور در این نشست گفت: در بسیاری از جاهای دنیا فقط یک مشکل کرونا وجود دارد اما یک مشکل اضافه‌تر مانند تحریم داریم.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از ایرنا و ایسنا بخوانید،

*آنچه در این آزمایش تاریخی که همه دولت‌ها با آن مواجه شده است که چگونه کشور را اداره کنند و چگونه سلامت مردم خود را حفظ کنند.

*{ با اشاره به آیه ای از قرآن مجید}: مشکلات در زندگی همه ما وجود دارد و پیش می‌آید، گاهی غم‌ها و حزن ها و اندوه ها از یک طرف نیست، بلکه از چندین طرف پیش می‌آید.   وقتی همه مشکلات به یکباره جمع می شود از یک طرف آن چه را از دست رفته موجب حزن و اندوه نشود و آن مشکلی که دامن مردم را فرا گرفته این یک آزمایش برای انسان ها است.

یک ویروس همه مناسبات زندگی را تغییر داده است

*امسال مشکلات و فشارها  از چند طرف به ما وارد شده است؛ کشوری که در این شرایط بیماری کرونا در برابر آن قرار گرفته و آثار این بیماری هم که تمام اقتصاد دنیا را دچار مشکل کرده است روبه رو شده است،  مشکلاتی دیگری هم پیش رو دارد.

* در دانشگاه ها در ۱۰۰ سال اخیر واحدی به نام کرونا یک ویروس ناشناخته که تدریس نشده است که چه آثاری  و بلای سر جامعه و سلامت مردم و اقتصاد می آورد و چگونه با آثار اقتصادی آن باید مواجه شویم.  

*هیچ دانشمند و اقتصاددان و پزشکی پیش بینی نکرده بود که یکباره با ویروس ریز و نا شاخته‌ای مواجه می شویم که همه مناسبات زندگی را تغییر می دهد، علت برخی از شکایت ها به این دلیل است که کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داده است.

*بسیاری شغل ها بر مبنای اجتماع بوده است و عده ای باید در یک مجموعه ای اقتصادی، فرهنگی و یا تفریحی باید جمع شوند که مبنای آن جمع شدن است اما این ویروس بر عکس  به تاکید می کند که نباید جمع شوید و در کنار هم قرار بگیرید.

کرونا ویروسی است که می گوید مادر از فرزند فاصله بگیرد

*بسیاری از برنامه های زندگی و جامعه بر این مبنا است که باید در کنار هم جمع و نزدیک شویم؛ اما اکنون این ویروس می گوید از یکدیگر باید فاصله بگیرید. کرونا ویروسی است که می گوید پدر باید از پسر و مادر از فرزند فاصله بگیرد این تغییر سبک زندگی را در طول یک قرن گذشته سراغ نداریم.

*{ با اشاره به تاریخ داستان گوساله سامری در دوران حضرت موسی (ع)}: مجازات آن مشکل این بوده است که هر کس دست بزند به آن بیماری گرفتار می شود و اکنون نیز موضوعی پیش آمده است که نزدیک شدن موجب درگیر شده با مشکلات می شود.

* ویروس کرونا سبک زندگی را تغییر داده و بهم ریخته است، شرایطی که کرونا تحمیل کرده که ما معمولا در گذشته بر عکس آن را در روابط اجتماعی انجام می دادیم. و همدیگر را به آنها دعوت می کردیم.

کرونا در شرایط تحریم مشکلات بیشتری را برای ما ایجاد کرده است

*کرونا مشکل خاص و ویژه ای است که همه دنیا با آن موجه شده است اما ایران از یک طرف مشکل کمتری داریم و از طرف دیگر مشکلات بیشتری داریم، زیرا در شرایط تحریم هستیم و نمی توانیم وام بگیریم  و نمی توانیم معاملات و تجارت خود را با دنیا به آسانی انجام دهیم و با بانک های مختلف جهان نمی توانیم در تماس باشیم.

قبل از تحریم ها، اعتبارات بین المللی آماده پرداخت به ایران بود

*قبل از تحریم اخیر در سال ۹۷ بسیاری از اعتبارات بین المللی آماده بود تا به ایران پراخت شود، رقم های ۱۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اعتبار آماده بود و بانک های دنیا متعهد شده بودند این اعتبارات را برای پروژه های مختلف در اختیار ما قرار بدهند که با شروع تحریم ها به یک باره قطع شد.

*وقتی ارتباط ما با بانک های دنیا قطع می شود و فشار بر  اقتصاد و صادرات و روابط بانکی ما وارد می شود این خود یک مشکل بزرگ بود،  اکنون  نیز یک مشکل بزرگ دیگر مانند ویروس کرونا به  آن افزوده شده است.

مشکلات بخش خصوصی را باید حل کنیم

*اگر ما در طول سال بتوانیم گام‌های کوتاه مدت را تنظیم بکنیم اگر این شدنی باشد دست بانک‌های ما باز است در این زمینه من از بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی می خواهم برنامه ریزی کنند من در این جلسه چیزی را که متوجه شدم فکر نمی‌کردم که برای من غافلگیر کننده باشد یعنی هنوز هم رابطه بخش خصوصی با دولت به این اندازه کافی نیست این خیلی بد است.

*مشکل ما از اینجا نشات می‌گیرد که اگر در این جلسه گفته می‌شود که بخش دامداری بخش مرغداری برای مواد نهادهایش، برای فروشش، برای بازارش، برای تقاضایش، آینده شفافی ندارد در حالی که برای من شفاف است پس معلوم است رابطه من و بخش خصوصی فاصله دارد.  این فاصله که در کرونا گفتیم مراعات کنیم برای اینجا نیست. اینجا باید ارتباط ما بسیار ارتباط نزدیکی باشد اینجا دیگر فاصله اجتماعی و هوشمند نداریم اینجا باید ارتباط هوشمند داشته باشیم.

حسن روحانی

*اگر در این جلسه می شنوم یک بانکی اعلام می‌کند که می‌خواهم اموالم را به فروش برسانم در بورس هنوز هم پیچ و خم وجود دارد معلوم است ما مشکل داریم باید این مشکل را حل کنیم اتفاقا خاصیت این جلسات در ماه رمضان یا ماه های دیگر برای من باید ملموس تر بشود مشکلات بخش خصوصی را باید حل کنیم.

*شورایی که بنا بود به طور مداوم بین بخش خصوص و دولتی تشکیل شود مدام با هم مشورت کنند مشکلاتشان را حل کنند که البته می‌دانم مقداری زیادی تشکل می‌شود معلوم است کم است باز نیاز داریم به جلسات و ارتباطاتی که این را حل بکنیم.

بورس انصافا این روزها خوش درخشید

*مساله دیگری که در اینجا می‌خواهم بگویم مساله بورس است بورس انصافا در این ایام و در این ماه های اخیر خوب درخشید و در همین ایام که خیلی از کشورهای دیگر بورس هایشان دچار مشکل بود بورس ما دچار مشکل نبود البته شورای عالی بورس همیشه باید مراقبت کند همیشه باید به گونه ای حرکت کنند که به آینده مطمئن باشد حرکت بسیار خوبی بورس داشته است.

* بخش دولتی سهام خود را باید عرضه کند که از اول دولت یازدهم روی آن تاکید می کردیم برخی از بخش ها حرکت خوبی انجام دادند به نظر من بورس یک میدان بسیار خوبی است یعنی اگر بانک ها را به بنگاه های کوچک و متوسط اختصاص بدهیم بورس باید به صحنه بیاید.

*معتقدم ما اگر زمینه ارتباط بانک با بخش خصوصی، ارتباط بورس با بانک خصوصی را نزدیکتر کنیم برندهایی در کشور هستند که میان مردم اعتبار دارند به محض اینکه اعلام کنند اوراق برای من و به اسم من است مردم می آیند گاهی وقت ها شاید نیازی به حمایت بانک در برخی از موارد نداشته باشیم، بانک ها می توانند به راحتی حمایت کنند بیایند قبول کنند بورس به راحتی می تواند بیاید و حمایت کند این یک راه بسیار خوبی است شرایطی که امروز مواجه هستیم اگر بانک، بورس و بخش خصوصی در کنار هم قرار بگیرند ما یک حرکت بزرگی می توانیم ایجاد کنیم.

از تحولات نفت ما نیز ضرر می کنیم اما کمتر

*در بسیاری از نقاط دنیا یک یا ۲ مشکل وجود دارد، ولی ما یک مشکل اضافه داریم، البته با تحولات قیمت نفت و شرایط اقتصادی هم همه کشورهای منطقه و صادرکنندگان نفت نیز با مشکلات زیادی مواجه شده اند که این مشکلات به ما هم بر می‌گردد.

*وقتی یک کشور همسایه که زندگی آن به نفت وابسته است اگر واردات و خرید آن بر مبنای صادرات و فروش نفت است، وقتی نفت آن کشور قطع یا بسته می شود، تقاضای او (در خرید کالاهای دیگر) کاهش می یابد، که در تولید ما نیز تاثیر می گذارد.

*ما نیز با کاهش قیمت نفت البته شاید کمتر از دیگران ضرر کردیم و اکنون نیز با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم.

جهان با یک آزمایش بزرگ تاریخی مواجه است

*شرایط کنونی جهان در دوران کرونا یک آزمایش بزرگ تاریخی برای همه دولت های جهان  است. همه دنیا در این آزمایش قرار گرفته اند که چگونه اقتصاد خود را اداره کنند و چگونه سلامت مردم خود را تضمین کنند که آزمایش بزرگی است و ما هم مانند تمام جهان به آن مبتلا هستیم ومی توان شرایط ما و جهان را به راحتی با یکدیگر مقایسه کرد.

*سختی هایی که اکنون در کشورهای مختلف وجود دارد به راحتی قابل مشاهده است، وقتی در یک کشوری فردی به کرونا مبتلا می شود و نیاز است در بیمارستان بستری شود و ۴هزار دلار برای درمان او شارژ می شود و در کشور دیگری  بیمار به صورت رایگان درمان می شود این فاصله بسیار است و بار سنگینی بر دوش دولت قرار می گیرد.

بیمار پشت در بیمارستان در انتظار نمی ماند

*ما از اردیبهشت ۹۳ طرح تحول سلامت را آغاز کردیم، این پزشک و متخصص که از مرکز پراکنده شدند و در شهرستان ها و روستاها مراکز بهداشتی بوجود آمد که قبلا محتاج بودند به مرکز استان بروند شرایطی که در نیروی انسانی بهداشت و درمان بوجود آمد در تجهیزات و تخت بیمارستانی بوجود آمد

* با اشاره به افتتاح به بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی لامرد در اواخر هفته  گذشته، در آن آیین وزیر بهداشت اعلام کرد تا پایان سال هشت هزار تخت جدید بیمارستانی افتتاح می شود که کار بسیار بزرگی است.

*ما اکنون در شرایطی قرار داریم که می توانیم  تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز و تخت های مراقبت ویژه را می توانیم تامین کنیم، بیمار پشت در بیمارستان ما در انتظار نمی ماند که یک افتخار بزرگ برای کشور محسوب می شود و از وضعیت ما از برخی از کشورهای پیشرفته هم بهتر است.

شرکت های دانش بنیان کشور در جریان کرونا کارهای خوبی انجام دادند

*شرکت‌های دانش بنیان کارهای خوبی انجام داد. قبل از این حوادث هم شرکت‌های دانش بنیانی بود که ونتیلاتور تولید می‌کرد اما الان این شرکت ها توسعه پیدا کردند و نیاز کشور را تامین می کنند.  

*می توانیم سی تی اسکن، ونتیلاتور، ماسک های N۹۵، مواد شوینده را تولید و تامین کنیم که کار خیلی عظیمی است که این کار را شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی انجام دادند، بخش دولتی و بانک‌ها فعال شدند و همه به صحنه آمدند. البته شاید بگویید اعتبار و تسهیلات که بانک می‌دهد به اندازه کافی نیست اما به هرحال بانکها دست رو دست نگذاشتند وارد صحنه شدند.

*این که در یک لحظه و در یک شب ۱۷ هزار میلیارد تومان به حساب مردم واریز می شود و در هفته بعد نیز مبالغی به سایر حساب واریز می شود یعنی ۲۴ هزار میلیارد تومان به حساب ها واریز می شود که ۲۴ هزار میلیارد تومان تقاضا ایجاد می شود که برای کشور مهم است.

دولت می تواند پول بیشتری به مردم بدهد اما…

*بعضی‌ها می گویند یک میلیون کم است، یک میلیون کم است اما برای خیلی خانواده‌ها در این شرایط سخت مهم است. توان دولت این مقدار بوده است. مردم می گویند دولت می‌تواند بیشتر بدهد مگر دولت پول ندارد، البته دولت می‌تواند بیشتر بدهد منتها به شرط این که ما محاسبه آثار و عواقب آن را انجام دهیم یعنی اگر نقدینگی را افزوده کنیم و این نقدینگی بی‌پشتوانه باشد مشکلات دیگری را ایجاد می کند شاید کوتاه مدت بشود این کار را کرد و پول بیشتری را در اختیار مردم گذاشت اما برای بلند مدت باید توجه کنیم که همه محاسبات را در این زمینه داشته باشیم.

*در این شرایط که ما وارد شدیم روزهایی بود که برای مردم سختی مضاعف به وجود آمده بود. ایام عید نوروز بود الان که ایام ماه مبارک رمضان است.  باید هم مردم به میدان می‌آمدند و هم دولت و هم کارآفرینان و هم شرکت‌های دانش بنیان، بانکها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی به میدان می آمدند.

*در این زمینه کشور ما کشور موفقی بوده است و مردم ما مردم موفقی بودند و همه به صحنه آمدیم. دولت به اندازه خودش، بخش خصوصی، بخش عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح و شرکت‌های دانش بنیان و از همه مهمتر کادر پزشکی و درمان ما که واقعا فداکاری کردند همه به اندازه خود جلو آمدند.  

تجهیزات به پرستاران و پزشکان می رسانیم

*تجهیزات به اندازه کافی به پرستاران و پزشکان می‌رسانیم، در روز اول این گونه نبود، روز اول برخی پرستاران و پزشکان آمادگی لازم برای چنین شرایطی را نداشتند با خطر وارد این صحنه شدند و ریسک کردند. سلامت و جان خود را حتی فدا کردند و امروز هم کار بزرگی دارند انجام می‌دهند چرا که کار آسانی نیست که می بینید افرادی که وارد بیمارستان می شوند بخش بزرگی به سلامت از بیمارستان خارج می‌شوند این کار بزرگی است که توسط آنها انجام می‌گیرد.

*البته در بخش درمان و پزشکی و آنچه که در بخش ضدعفونی و نیازمندی‌های مردم و بهداشتی بود کار بزرگی در دو ماه گذشته انجام گرفته است. ما در دولت به نقطه‌ای رسیدیم  که می توانیم نیازمندی‌های داخلی را تامین کنیم و مواد ضدعفونی و لوازم بهداشتی را می توانیم صادر کنیم بنابراین در دولت به وزیر صمت این اجاره را دادیم که واحدهای تولیدی که  مازاد تولیدی دارند بتوانند صادر کنند.  

* از آن روز اولی که نیازمند بودیم و نیازمندی های فوری داشتیم تا امروز یعنی ظرف دو ماه گذشته در نقطه‌ای قرار گرفتیم که در بعضی اقلام حتی قدرت صادرات داریم که اگر کمی کمک کنیم حتی در کیت های تشخیص هم در آینده ممکن است تمام نیازمندی‌های داخلی تامین شود و قدرت صادرات هم داشته باشیم.

*معاون علمی و فناوری در هیات دولت اعلام کرد که در کیت سرولوژی در آینده نزدیک قادر به صادرات هستیم، این نشان می دهد که ما توانمندی بالایی داریم و می توانیم در بخش بزرگی حتی صادرکننده باشیم. البته بخش دیگری نیازمندیم که باید آنها را تامین کنیم.  

ماسک را در بعضی موارد الزامی می کنیم

*در جلسه صبح امروز تصمیم داشتیم که در جلسه ستاد ملی کرونا تصمیم بگیریم که ماسک را در بعضی موارد الزامی کنیم و این که آیا ماسک به اندازه کافی وجود دارد، معاون وزیر صمت در جلسه بود و از وزیر بهداشت برای آزاد کردن ۱۸ میلیون ماسک اجازه گرفت چرا که در اختیار وزارت بهداشت و درمان بود که ما به وزیر گفتیم که اگر نیاز ندارید این را آزاد کنید که همانجا وزیر بهداشت اعلام کرد که ما نیاز نداریم و اجازه دادند. مشخص است که می توانیم قدم به قدم جلو رفته و مشکلات را بتدریج حل کنیم و در کنار آن قدم‌هایی هم برای صادرات برداریم.

*ما در بخش تولید نیاز به تحول داریم ممکن ما چیزی را تولید می کردیم که بازار داشته اما در شرایط امروز ممکن است بازار نداشته باشد بنابراین باید خط تولید را عوض کنیم نباید معطل شویم. فرض را بر این بگیریم که با کرونا باید ماه‌ها زندگی کنیم چرا که مشخص نیست این کرونا تا چند ماه طول می‌کشد چرا که ویروسی ناشناخته است. درمان قطعی امروز برای آن نیست بنابراین با این خطر مواجه ایم. ممکن است در اردیبهشت و خرداد و تیر حتی تا پایان سال با آن مواجه باشیم.  

*بنابراین کسب کار را بر مبنای بلند مدت باید در نظر بگیریم. زمانی که در شرایطی قرار می گیریم که می گوییم مسافرت رفتن باید محدود شود یا اجتماعات مردم باید نباید باشد یا باید با همه پروتکل های بهداشتی باشد، شغل‌ها و کسب و کارها تغییر می کند.  

*اولین درخواست من که در دولت هم به وزیران گفته‌ام برمبنای شرایط بدبینانه که ما با این ویروس تا چند ماه دیگر دست گریبانیم و یا تا آخر سال که برای ما هنوز روشن است و بر مبنای بلندمدت برنامه ریزی کنیم.  

*باید تولید و خط تولید را بر مبنای احتیاجات قرار دهیم. در حال حاضر کالاهایی است که کشورهای منطقه به آن نیاز دارند که به راحتی می توانیم صادر کنیم. وقتی صنعت در دنیا دچار وقفه و مشکل می شود روی همه چیز اثر می گذارد.  وقتی رفت و آمدها و شرکت های حمل و نقل دچار مشکل می شوند خود به خود مساله بنزین، گازوییل و مواد نفتی دچار مشکل می شود. بنابراین ضرورت دارد بر مبنای شرایط امروز کارها را طراحی کنیم.  

درخواست از بانک مرکزی و وزیر اقتصاد

*{ خطاب به وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی، معاون اقتصادی رییس جمهور}: به اعتقاد من اگر تولید کننده ای در داخل سال بتواند آنچه وام می گیرد برگرداند یعنی رییس بانک مرکزی به ما نگوید نقدینگی ما ۲۸ درصد یا ۲۷ درصد، طوری باشد که در اسفند محاسبه می کند این پول برگشت خورده باشد روی نقدینگی هم برگشت خورده یعنی دیگر ۲۸ درصد نیست شده ۲۳ درصد.

* اگر ما در طول سال بتوانیم گام‌های کوتاه مدت را تنظیم بکنیم اگر این شدنی باشد دست بانک‌های ما باز است در این زمینه من از بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی می خواهم برنامه ریزی کنند من در این جلسه چیزی را که متوجه شدم فکر نمی‌کردم که برای من غافلگیر کننده باشد یعنی هنوز هم رابطه بخش خصوصی با دولت به این اندازه کافی نیست این خیلی بد است.

خدمات دیجیتالی امنیت آفرین است

* مدیر شرکتی ممکن است اعلام کند من حاضرم ۱۵ نفر را استخدام کنم اما هشت نفر از آنها دورکاری انجام دهند، در چنین شرایطی، شرکت مزبور می تواند دستمزد یک مقدار کمتری بدهد و از آنطرف هم کارمند دورکار نیاز به رفت و آمد و کرایه ندارد و وقتش صرف رفت‌وآمد نمی شود و فرصت بیشتری برای انجام کار دارد و کارش را بهتر انجام می‌دهد.

*در این دولت پهنای پاند اینترنت به عنوان یک اقدام بسیار ارزشمند انجام شد، البته، برای دولت و من، انجام این کار بسیار سخت بود چون روزهای اول با یک سختی توانستیم بقبولانیم که ما به پهنای باند بیشتر نیاز داریم.

*ما امروز داریم می بینیم که فضای دیجیتالی چقدر می‌تواند به ما کمک کند. الان کسب و کارها باید تغییر کنند این را باید بپذیریم، قبل از کرونا هم می باید می پذیرفتیم و حالا به طریق اولی باید این موضوع را بپذیریم.

* قبل از کرونا هم بسیاری از کسب‌وکارها، دیجیتالیش، راحت‌تر، بهتر و دقیق‌تر بود، حتی در حوزه خدمات، هم خدمات بهتری قابل ارائه است و اگر کسی در گذشته فرزند خود را سوار یک تاکسی معمولی می‌کرد می‌بایست هم امید به خدا داشته باشد و هم شماره تاکسی را یادداشت کند ولی الان به یک وسیله‌ای رفت‌وآمد می‌کنید که آنلاین ماشین را می بینید که کدام خیابان رفت و کجاست.

*استفاده از خدمات دیجیتالی امنیت‌آور است. این امنیت‌آور است؛ فضایی است که برای جامعه ما امنیت آفریده است؛ اما در عین حال، کار ما را سهل و ارزان‌تر کرده و خدمت ارزان تر همراه با اعتماد بیشتر به مردم ارائه می‌کند.قبل از کرونا هم تحولاتی پیش روی ما بوده، الان، این تحولات در این شرایط بیشتر پیش روی ما است.

باید با تدبیر و بدون دلهره کار کنیم

*رست است که امسال شرایط سختی داریم و همه دنیا شرایط سختی دارد ولی در موضوع کرونا، ما باید با تدبیر و بدون دلهره کار کنیم.

*اصول را باید مراعات کنیم، بله کرونا هست؛ او به سمت ما می‌آید و ما باید از او فاصله بگیریم و چاره ای جز این نداریم و به طور طبیعی هم عده‌ای به خاطر شرایط جوانی و پایین بودن سن و وضعیت مزاجشان ممکن است با این بیماری روبه‌رو شوند و از آن عبور کنند و نفهمند ولی افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای چنین وضعیتی ندارند؛ ولی همه باید مراعات کنیم.

نسبت به کرونا با احتیاط باشیم اما خودمان را سازگار کنیم

* این واقعیتی است که پیش روی ماست و وجود دارد و با این شرایط، ما باید خودمان را سازگار کنیم و نسبت به کرونا خیلی احتیاط کنیم؛ ولی نباید دلهره زندگی ما را فرا بگیرد و زندگی راحتی توام با احتیاط داشته باشیم و همه دستورالعمل‌های صادر شده را باید دقت و عمل کنیم.

* نسبت به زندگی هم ما با مشکلاتی مواجه شدیم و باید این واقعیت را بپذیریم و این سختی پیش روی ما هست، شماها باید به ما بگویید؛ به آقای نهاوندیان در رابطه با بخش خصوصی و بخشی از دوستان عزیز که فعال هستند و نامه می‌نویسند، گفتم؛ بگویید یک مقدار پیشنهاد روشن‌تر به ما بدهند؛ پیشنهادات معمولا در این وادی است که مالیات دیرتر گرفته شود؛ مالیات بخشوده شود؛ تسهیلات بانکی بیشتر شود؛ حتی یک نفر نوشته بود که پنج میلیارد وام که از صندوق بین‌المللی پول می‌گیرید، اینجاها خرج کنید؛ حالا مثل اینکه مسلم شده ما گرفتیم، و آوردیم و در جیب ماست و نامه نوشته که در این موارد هزینه شود.

درخواست ویژه از بخش خصوصی

*من خواهش می کنم یک مقدار پیشنهادات در این راستا باشد که چه تحولاتی ما می‌توانیم ایجاد کنیم؛ دولت باید چه کار کند؛ بورس و بانک چه کار کنند؛ آنهایی که اموال مازاد دارند باید چه کار کنند؛ چطوری صحنه را عوض کنیم و اعتماد دهیم.

*خیلی مهم است به کسی که تولیدکننده است اعتماد دهیم که نهاده تا پایان سال می رسد و به شایعات توجه نکند.

منشا یک شایعه علیه دولت

*من می دانم شایعات از کجا درست می‌شود و برای ما روشن است،  به محض اینکه یک نفر یک نهاده می‌آورد و این نهاده‌اش در کشتی یا راه است یا به بندر آمده‌است به خاطر اینکه بانک مرکزی، همان روز به وی پول نداده، شایعه سازی می‌کند. همه چیز را به هم می‌ریزد تا به ما فشار بیاورد، تا بانک مرکزی به هر نفر زودتر تسهیلات دهد؛ همان کسی که نهاده را آورده، خودش شایعه درست می‌کند تا هم نهاده گران و هم صف ایجاد و هم بانک مرکزی مجبور شود.

*من خواهش می‌کنم در این مقطع خاص و حساس از این شیوه‌ها استفاده نکنید و این شیوه را کنار بگذاریم و همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از این مشکلات عبور کنیم.

*مطمئنم که اگر ما خالصانه با همه توان فکری و تدبیر برنامه‌ریزی کنیم، انشاءلله به خوبی از این مساله عبور می‌کنیم، به هر حال یک مقدار سخت است اما ممکن است یک گشایش‌های جدیدی هم برای زندگی ما درست کند؛ انشاءلله عبادت‌های شما قبول و تلاش‌های شما، هم برای کشور و مردم مورد قبول درگاه خداوند باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا