اجتماعی

روزهای سیاه کرونایی / بیماران در خیابان‌ها بستری شدند

کرونا این روزها در ایران می‌تازد و آمار فوتی‌ها به بالای ۵۰۰ نفر رسیده است. بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، امروز مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۵ هزار و ۶۴۷ نفر رسید. در این شرایط، هشدارهایی نیز از برخی استان‌ها به گوش می‌رسد؛ حتی برخی بیماران کرونایی در خیابان‌ها بستری شده‌اند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۲۰ مرداد، ۴۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

در این شرایط نمایندگان و مقامات برخی استان‌ها و شهرستان‌ها در مورد شرایط کرونا در دیار خود هشدار داده‌اند.

گیلان / بیماران در خیابان‌ها بستری شدند

کاظم دلخوش، عضو مجمع نمایندگان استان گیلان امروز در مجلس گفت که به دلیل کمبود تخت در بیمارستان‌ها، بیماران را در خیابان‌ها بستری می‌کنند و حتی دارو و تجهیزات هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فاجعه‌ای در استان‌های شمالی در حال رخ دادن است، گفت: بیمارستان‌ها جا ندارند و بیماران را در خیابان‌ها می‌خوابانند. حتی دارو و تجهیزات هم وجود ندارد به طوری که از بعد از شیوع کرونا تاکنون شب گذشته بیشترین فوتی را در گیلان داشتیم.

علی نیکزاد نائب‌رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: مجمع نمایندگان استان گیلان در یادداشتی درخواست کرده که مردم به دلیل شیوع بیش از حد کرونا به استان گیلان سفر نکنند (ایسنا).

مازندران / هشدار قتل عام در صورت قطع برق

علی بابایی، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از وضعیت رسیدگی به بیماران کرونایی در استان مازندران قطع برق در این استان را بی‌تدبیری و عامل قتل‌عام دانست.

وی در تذکری بیان کرد: در حال حاضر تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌های استان مازندران هر روز در حال افزایش است و تعداد فوتی‌ها هم زیاد شده است که این در شأن مردم مازندران نیست.

بابایی قطع برق را بی‌تدبیری و عامل قتل‌عام در مازندران دانست و گفت: اگر می‌خواهید مازندران، خوزستان دیگری نشود هیاتی از کمیسیون‌های امنیت ملی و بهداشت و درمان را به مازندران بفرستید تا وضعیت را بررسی کنند (ایسنا).

گلستان / وضعیت سیاه کرونا و شایعه‌ای عجیب

در این میان، استان گلستان نیز در وضعیت سیاه کرونا قرار گرفته است و تمام تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده‌اند. در حالی که در امام‌زاده عبدالله گرگان پیش از زمان شیوع کرونا به‌طور متوسط روزانه چهار تا پنج جنازه دفن می‌شد، این تعداد امروز به ۲۵ تن رسیده است. ناهید جعفری، معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز از روزانه مرگ بیش از ۴۰ تن در این استان خبر داد.

در همین حال در کانال‌های محلی استان گلستان شایعه‌ای عجیب در حال دست به دست شدن است. براساس این شایعه، پزشکان گرگانی با کالبدشکافی چهار بیمار کرونایی کشف کرده‌اند که اساسا منشا این بیماری ویروس نیست بلکه یک نوع باکتری است و نهایتا تجویزی از دو نوع دارو را اعلام کرده و مدعی شده است که با این تجویز چهارده هزا بیمار کرونایی در استان بهبود پیدا کرده‌اند!

در این شایعه مستندات سازمان بهداشت جهانی زیر سوال رفته است و تجویزی از انواع میوه و غذا نیز برای پیشگیری از بیماری ارائه شده است.

این شایعه آنقدر داغ شده است که دانشگاه علوم پزشکی استان به آن واکنش نشان داد. علی متکی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که انتشار اخباری مبنی بر کشف راز مرگ بیماران کرونایی توسط یک پزشک این استان از اساس کذب بوده و از سوی منابع علمی تکذیب می‌شود (فرارو)

فارس / روز سیاه کرونایی

همچنین، مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نوزدهم مرداد را به لحاظ ثبت بیشترین مورد مرگ بیماران در ۲۴ ساعت، روز سیاه کرونایی فارس نامید.

وی افزود: روز گذشته ۴۳ هم استانی را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم. پنجاه درصد جانباختگان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، افراد زیر ۶۰ سال بودند و این به منزله هشداری جدی برای جوانان و میانسالان است.

او با اعلام هشدار وخامت اوضاع در فارس، از عموم مردم استان خواست تا در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری، در مراجعه به این مراکز تعلل نداشته باشند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه همچنان ماموریت‌های انتقال بیمار به بیمارستان‌ها از سوی اورژانس فارس رو به افزایش است، از روند صعودی بی‌سابقه بستری جدید روزانه در هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: متاسفانه ظرفیت بخش‌های ICU، در بیمارستان‌های استان تکمیل شده و بحران کرونا، همانند باتلاقی تمام بخش‌های مختلف بیمارستان‌های استان را در برگرفته است (ایسنا).

مشهد / درخواست از تاکسیرانی برای جابه‌جایی فوت‌شدگان

در همین رابطه، احمد محبی، رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد نیز گفت: بنا به درخواست سازمان فردوس‌ها، فراخوانی به رانندگان تاکسی‌های وَن برای کمک به بهشت رضا(ع) و بهشت رضوان ارسال شده است و افرادی که تمایل داشته باشند می‌توانند درخواست‌شان را ارائه کنند.

او توضیح داد: به دلیل افزایش تعداد فوتی‌ها سازمان فردوس‌ها دچار کمبود آمبولانس شده است، بر همین اساس برای سرویس‌دهی و جابه‌جایی اجساد در داخل بهشت رضا (ع) یا رضوان اعلام نیاز کرده و این پیامک را ارسال کرد. نمونه این کار سال گذشته برای اداره پست هم انجام شد و در آن زمان باتوجه به درخواست اداره پست، حدود ۷۰ خودرو به این اداره کمک کردند. اکنون با توجه به کاهش زائر وضعیت خودروهای ون مقداری کساد است و می‌توانند با توافقی که با سازمان فردوس‌ها می‌کنند، چند روز در آنجا فعالیت داشته باشند (ایسنا).

هرمزگان / کیش در قرنطینه!

کیش نیز از ترکش شرایط کرونایی دور نمانده؛ بر اساس تصمیم کمیته امنیتی انتظامی ستاد کرونا به علت شیوع پیک پنجم کرونا و سویه دلتای این بیماری در جزیره کیش از ۱۷ مرداد، برای مدت یک هفته و قابل تمدید برای ۲ هفته محدودیت‌های مصوب این ستاد به اجرا در آمده است.

این محدودیت‌ها شامل کاهش پروازهای ورودی به جزیره، تعطیلی کلیه مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴، تعطیلی کلیه ادارات به جز نهادهای خدماتی است.

تردد شناورهای مسافربری درمبادی ورودی به جزیره نیز ممنوع است و کلیه رستوران‌ها تنها به صورت بیرون‌بر حق فعالیت دارند (ایسنا).

کرونا پرواز‌های مشهد و کیش را نصف کرد

در همین رابطه، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که به دلیل شیوع شدید کرونا، از امروز، چهارشنبه ۲۰ مرداد پرواز‌های استان خراسان رضوی (مشهد) و هرمزگان (کیش) ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

محمدحسن ذیبخش افزود: به دنبال شیوع گسترده بیماری کرونا دلتا در اکثر شهر‌های استان‌های خراسان رضوی (مشهد) و هرمزگان (کیش) و روند رو به افزایش آن برای مدت ۱۰ روز پرواز‌های هوایی از /به این استان‌ها محدود می‌شود.

وی گفت: بنا به درخواست وزارت کشور و ابلاغیه‌ وزارت راه و شهرسازی به سازمان هواپیمایی کشوری از ۲۰ مردادماه پرواز‌ها در مسیر مشهد و کیش ۵۰ درصد کاهش می‌یابد (خبرگزاری صداوسیما).

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا