کسب و کار

روز پیتزا بیت کوین چه اهمیتی دارد؟

روز پیتزا بیت کوین یک حادثه است یا نتیجه بی‌اطلاعی از آینده؟ حدود 14 سال پیش، شخصی به نام لازلو هانیچ، کاری انجام داد که امروزه هر فردی با شنیدن آن حیرت‌زده می‌شود! این شخص برای خرید 2 عدد پیتزا، یه جای پرداخت پول نقد، 10 هزار بیت کوین پرداخت کرد. بله، در واقع برای هر پیتزا 20 دلاری لازلو هانیچ بدون داشتن اطلاع و آگاهی از آینده دارایی الماس خود، آن را به قیمت 5000 BTC خریداری کرد.

البته در آن زمان بیت کوین ارزش بسیار کمی داشته است؛ اما چه کسی می‌دانست در آینده این ارز به کریپتو کارنسی طلا تبدیل خواهد شد؟ طعم پیتزا بیت کوین شاید در آن لحظه برای لازلو هانیچ بسیار لذت‌بخش بود؛ اما بعدها دانست که چه دارایی با ارزشی را از دست داده است. بر همین اساس کارشناسان و متخصصین بازار ارزهای دیجیتال، این روز را روز پیتزا Bitcoin نامیده‌اند. طبیعتا با شنیدن چنین داستان غم‌انگیزی شما هم به اهمیت پیتزا با طعم بیت کوین پی بردید؛ اما در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم.

نیم نگاهی به ارز دیجیتال بیت کوین

این ارز، پول الکترونیکی است که این روزها به یک ارز رایج تبدیل شده است. در واقع عملکرد این ارز دیجیتال در بازار تا حد زیادی شبیه به دلار و ریال است؛ اما با این تفاوت که این ارز توسط هیچ دولت یا نهادی ایجاد نشده است. با بررسی تاریخچه و سرگذشت بیت کوین می‌توان به روشنی به این نتیجه رسید که این رمز ارز، فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است؛ اما امروزه توانسته در برترین جایگاه بازار ارزهای دیجیتال قرار گیرد. بیت کوین ارزی با شبکه P2P یا به اصطلاح همتابه‌همتا بوده و فاقد واسط یا دلال ارزی است. در طول فعالیت چندین ساله این ارز، اتفاقات بسیاری رخ داده است که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها پیتزا بیت کوین نام دارد!

پیتزا با طعم بیت کوین!

ماجرای چالش برانگیز و حماسه‌آفرین پیتزا بیت کوین به سال 2010 مربوط می‌شود. این واقعه دقیقا در مورخه 22 ماه می سال 2010 میلادی رخ داده است. ۱۳ سال قبل، زمانی که کمتر کسی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشت و از این طریق کسب سود می‌کرد، لازلو هانیچ اتفاقی تاریخ‌ساز را رقم زد.

جالب است بدانید این شخص، خود یکی از ماینرهای حرفه‌ای در آن زمان بود که به‌صورت روزانه تعدادی از بلاک‌های شبکه را استخراج می‌کرد. در آن دوره، ارز بیت کوین کمتر مورد توجه افراد قرار گرفته بود و به‌همین‌دلیل فرایند استخراج آن بسیار ساده‌تر بود. هانیچ با استفاده از هر ماینر می‌توانست 50 واحد از بیت کوین را دریافت کند. تنها با استخراج 200 عدد بلاک، حدود 10 هزار واحد پاداش کسب کند. در واقع در این دوران، سختی شبکه بیت کوین چندان زیاد نبوده و به‌همین‌دلیل فرایند استخراج آن راحت‌تر بود، ارزش کمتری داشت.

قیمت بیت کوین در سال 2010 حدود 0.04 دلار بود. شاید با خود بپرسید که چه چیزی باعث شده لازلو هانیچ دست به چنین کاری بزند؟ او شدیدا به پیتزا علاقه داشت و همین امر باعث شد تا دارایی عظیمی از بیت کوین را از دست دهد. البته باید به این شخص حق بدهیم؛ زیرا در آن زمان بیت کوین مثل این دوران آنقدر ارزشمند نبود و بسیاری از افراد چشم‌اندازی ناامیدکننده از آن داشتند.

پیتزا بیت کوین

اهمیت روز پیتزا بیت کوین

رویداد تاریخی BITCOIN PIZZA DAY توانست بعد از گذشت تنها 10 سال جنجال زیادی به‌پا کند. زمانی که خرید بیت کوین به اوج خود رسید و ارزش آسمان‌خراشی به خود گرفت، سرمایه‌گذاران تازه به عمق فاجعه پیتزا بیت کوین پی بردند. البته اگر بخواهیم از دید تخصصی‌تری به این ماجرا نگاه کنیم، به‌راحتی می‌توان دانست که در اصل لازلو یک اصل مهم را برای دنیا ثابت کرده است؛ آن هم این است که بیت کوین توانسته به عنوان یک دارایی واقعی کالایی را خریداری کند!

این امر به تنهایی نشان از آینده بسیار درخشان بیت کوین در آن زمان بود؛ اما چون خیلی از افراد در این باره اطلاعات کافی نداشتند، نتوانستند موقعیت را به خوبی مورد سنجش قرار دهند. از طرفی، دارنده این سرمایه، ضرر بسیار هنگفتی را متحمل شد! اگر بخواهیم با قیمت فعلی بیت کوین دارایی صرف‌شده برای 2 عدد پیتزا را بررسی کنیم، باید بگوییم که لازلو هانیچ هر بیت کوین با ارزش فعلی حدود 37 دلار را برای خریدن 2 پیتزا پرداخت کرد. جمع کل این 10 هزار بیت کوین برابر با مبلغی حدود 250 میلیون تومان است.

سرنوشت بیت کوین‌های خرج‌شده برای 2 عدد پیتزا

به احتمال زیاد، شما هم با شنیدن این رویداد تاریخی، با این سوال مواجه شدید که سرنوشت این دارایی ارزشمند چه شد؟ مدتی بعد از گذشت روز پیتزا کوین، جرمی استوردیونت همان صاحب فست‌فود، گفته بود که حدود 1 الی 2 سال بعد، دارایی بیت کوین را برای هزینه و مخارج مسافرت خود به ارز فیات تبدیل کرد. ارزش کل این دارایی در آن زمان حدود چند صد دلار بود؛ اما بخش شیرین ماجرای روز پیتزا کوین این بود که حدود چند ماه بعد از فروش این دارایی توسط استوردیونت، ارزش هر واحد آن به 2600 دلار رسید! هر چقدر از این ماجرا دورتر می‌شدیم، ارزش بیت کوین چندین برابر می‌شد!

اما لازلو هانیچ از خرید 2 پیتزا با 10 هزار بیت کوین پشیمان نیست!

باوجوداینکه این حجم از دارایی بیت کوین در بازار کنونی بیش‌از چندین میلیون دلار ارزش دارد؛ اما هانیچ ادعا کرده است که اصلا از این کار خود پشیمان نیست. این شخص در مصاحبه‌ای گفته بود که افتخار می‌کنم که بخشی از تاریخچه چالش‌برانگیز بیت کوین هستم. من همیشه قصد داشتم با استفاده از این ارز، معامله‌ای واقعی را انجام دهم و به نظرم خرید پیتزا بهترین دستاورد برای من بود! در واقع روز پیتزا بیت کوین برای این شخص یادآور یک خاطره شیرین است.

پیتزا بیت کوین

سخن پایانی

در این مقاله، دانستنی‌های جالبی در مورد روز پیتزا بیت کوین در اختیار شما قرار دادیم. آنچه که بیشتر از همه اهمیت دارد، این است که شما به‌عنوان دارنده یک سرمایه ارز دیجیتال، باید همیشه دید مثبت و نسبتا واقعی از آینده آن داشته باشید. حدود 13 سال قبل چه کسی می‌دانست که خرید بیت کوین و سرمایه‌گذاری روی آن چه قدر می‌تواند پرسود باشد؟ اما هم‌اکنون بسیاری از افراد در صف خرید این ارز هستند.

نکته: هدف اصلی ما از انتشار این مطالب صرفا افزایش آگاهی شما از تاریخچه بیت کوین است. فرایند خرید و سرمایه‌گذاری روی بیت کوین باید تحت هر شرایطی توسط کارشناسان حرفه‌ای صورت گیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا