بورس

خرید و فروش گواهی سکه طلا در بورس چگونه است؟

خرید و فروش سکه طلا در بورس شیوه های مختلفی دارد که یکی از این شیوه ها معامله گواهی سپرده سکه طلا است که در بورس تهران انجام می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری روند بازار، خرید و فروش سکه و طلا در بورس و فرابورس به چندین راه انجام می گیرد از خرید خود سکه طلا(این روش که به صورت معاملات آتی سکه در بورس کالا صورت می‌گرفت در سال ۹۷ متوقف شد) تا خرید صندوق های مبتنی بر طلا و دیگر روش آن خرید گواهی سپرده طلا است که کمتر از دیگر انواع آن شناخته شده است.اما شرایط خرید وفروش گواهی سکه طلا در بورس متفاوت بوده و همانند دیگر معاملات مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

گواهی سپرده و انواع آن

در ابتدا بهتر است توضیحی درباره گواهی سپرده دهیم، گواهی سپرده نوعی ابزار مالی است که فرد دارنده این گواهی مالک آن دارایی سپرده گذاری شده است و این گواهی ها دو نوع انتقال به غیر و غیر انتقال به غیر دارند. در گواهی های انتقال به غیر فرد دارنده گواهی می تواند گواهی سپرده را به فرد دیگری بفروشد ولی در غیر انتقال به غیر چنین شرایطی وجود نداشته و تنها فردی که می تواند از آن گواهی استفاده کند و دارایی اعلام شده در گواهی را دریافت کند فردی است که از ابتدا آن را خریداری کرده و نام او در گواهی سپرده نوشته شده است.

گواهی سپرده سکه طلا در بورس از نوع غیر انتقال به غیر است یعنی تنها در زمان اعلام شده سکه سپرده گذاری شده به فرد خریدار گواهی اعطا می گردد نه هیچ فرد دیگری و قابلیت فروش ندارد.

دلیل انتشار گواهی سپرده سکه طلا

اولین بار گواهی سپرده سکه طلا در سال ۹۴ منتشر شد و دلیل انتشار آن کشف قیمت رسمی سکه و شفافیت خرید و فروش آن بود.

نحوه خرید گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه طلا در بازار بورس به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم عرضه می شود، در شیوه مستقیم فرد سرمایه گذار بدون هیچ واسطه ای گواهی سپرده سکه طلا را از بازار بورس کالا خریداری می کند و مدیریت دارایی خود را برعهده می گیرد اما در شیوه غیر مستقیم فرد توسط یک واسطه که صندوق های سرمایه گذاری هستند اقدام به این کار می کند و از طریق آن ها در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه گذاری می کنند.

نحوه خرید گواهی سکه طلا در بورس کالا

خرید گواهی سکه طلا در بورس کالا همانند دیگر کالاها تحت شرایط خاصی خرید و فروش می شود، از سال ۹۴ گواهی های سپرده سکه طلا در بورس کالا عرضه شدند و مورد معامله قرار گرفتند، قیمت هر گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا ۰.۱ قیمت واقعی سکه است و برای خرید یک سکه کامل باید فرد ۱۰ گواهی خریداری کند همچنین نیز فرد سرمایه گذار برای خرید و فروش آن کد بورسی دریافت کرده و به صورت آنلاین همانند سهام آن را خرید و فروش کند. معامله گواهی سکه طلا در بازار بورس از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ انجام می گیرد.

دریافت سکه از خزانه بانک

افرادی که گواهی سپرده سکه خریداری کرده اند ۲۴ ساعت پس از خرید گواهی با مدارک معتبر و گواهی های خود می توانند به خزانه بانک مورد نظر مراجعه کرده و به صورت فیزیکی سکه خود را دریافت کنند یا اینکه در صورتی که خواستار فروش آن و تحویل آن به خزانه داری هستند با مراجعه به خزانه داری و پرداخت ۷۲ هزار تومان بابت کارشناسی سکه و هزینه انبارداری آن به ازای هر سکه برای فروش آن اقدام کنند.

بااقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا