اقتصادی

روند بازار اوراق تسه؛ صعود نرخ به بالای ۸۰ هزار تومان

اگرچه طبق وعده، محدودیت های جدیدی برای معاملات اوراق تسهیلات مسکن اجرایی شده اما این محدودیت ها نتوانسته مانع جولان سفته بازان و تعدیل قیمت این اوراق شود.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، پس از آنکه در ماه‌های خرداد و تیر ماه امسال، با ورود سفته‌بازان به بازار «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن»، قیمت این اوراق تا ۸۸ هزار تومان هم افزایش یافت، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس تیرماه امسال از تدوین برنامه‌ای برای افزایش محدودیت‌های خرید و فروش این ابزار نوین بازار سرمایه از جمله احتمال کاهش دامنه نوسان این اوراق و طرح این برنامه جدید در شورهای عالی بورس و پول و اعتبار خبر داد.

هامونی هم سفته بازی در بازار تسه را تأیید کرده و گفته بود: اوراق تسهیلات مسکن، ابزاری برای خرید و فروش حق تقدم وام مسکن است و صرفاً افرادی که نیاز فوری به دریافت وام مسکن دارند، باید این اوراق را خریداری کنند؛ اما با افزایش ارزش بازار سرمایه در آخر بهار و ابتدای تابستان امسال و با توجه به کمبود نمادهای معاملاتی ارزشمند، سوداگران اوراق تسهیلات مسکن را ابزاری برای خرید و فروش‌های بورسی خود قرار دادند.

پس از طرح شایعه احتمال کاهش دامنه نوسان اوراق تسهیلات مسکن، قیمت هر برگه تسه در بازار فرابورس به کمتر از ۶۰ هزار تومان هم کاهش یافت؛ اما مجدداً با سقوط شاخص بورس در مرداد و شهریور ماه از یک سو و افزایش قیمت مسکن از سوی دیگر، و نیز عدم رسیدگی به طرح ایجاد محدودیت‌های جدید برای اوراق تسهیلات مسکن، نرخ برگه‌های تسه و حتی تملی (اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک ملی) بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت و در روزهایی که بازار سراسر قرمزپوش بود، تابلوی گروه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، جزو معدود گروه‌ها یا بعضاً تنها گروه سبزپوش بازار محسوب می‌شد.

البته ۲۳ شهریورماه فرابورس محدودیت‌هایی را برای معاملات تسه اعلام کرد (جزئیات بیشتر) اما این محدودیت‌ها هنوز منجر به کاهش تحرکات سفته‌بازان نشده است.

تداوم فعالیت سفته‌بازان در بازار تسه موجب شده تا قیمت هر برگ تسهیلات مسکن در معاملات امروز در بازه‌های ۷۹ تا ۸۵ هزار تومان خرید و فروش شود؛ ضمن اینکه برخی سفته بازان با تحریک دارندگان این برگه‌ها و پیشنهاد خرید با قیمت‌های نزدیک به ۹۰ هزار تومان، سعی در ایجاد اختلال در آرامش حاکم بر بازار اوراق تسهیلات مسکن دارند.

همچنین اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک ملی که در ۳ سال و نیم اخیر از زمان آغاز به اعطای تسهیلات مسکن از سوی بانک ملی، همواره در بازه قیمتی زیر ۲۰ هزار تومان قرار داشت، در تعدادی از نمادهای تملی به ۴۰ تا ۵۵ هزار تومان افزایش یافته است.

میانگین نرخ‌های فروش اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز به شرح زیر است:

تسه ۹۹۰۶ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ۹۹): ۸۵ هزار و ۷۰۰ تومان

تسه های ۹۹۰۲ و ۹۹۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت و تیر ۹۹): از ۸۴ هزار و ۳۰۰ تا ۸۴ هزار و ۷۰۰ تومان

تسه های ۹۸۰۹، ۹۸۱۰، ۹۸۱۱، ۹۸۱۲ از ۸۳ هزار و ۱۰۰ تا ۸۳ هزار و ۸۹۰ تومان

در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن، بیشترین تعداد برگه‌های معامله شده به تسه ۹۹۰۱ با ۳ هزار و ۶۰۰ برگه اختصاص دارد؛ در سایر نمادهای زیرمجموعه تسه، به جز دو یا سه نماد، تعداد برگه‌های فروخته شده کمتر هزار برگه بوده است؛ عرضه قطره چکانی این برگه‌ها در حالی که تقاضای خرید مسکن در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته، می‌تواند یکی از دلایل افزایش قیمت این اوراق باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا