دانش و فناوری

رونمایی از اولین مترو خورشیدی جهان

شرکت ریلی مترو دهلی (DMRC) اعلام کرد که متروی دهلی نو در آستانه تبدیل شدن به اولین سیستم حمل‌ونقل کاملاً خورشیدی در جهان است.

به گزارش روندبازار به نقل از تجارت‌نیوز، متروی دهلی به زودی به نخستین متروی جهان تبدیل می‌شود که سوخت خود را به طور کامل از منابع تجدیدپذیر به دست می‌آورد.

آن طور که یورونیوز گزارش داده،شرکت ریلی مترو دهلی (DMRC) اعلام کرد که متروی دهلی نو در آستانه تبدیل شدن به اولین سیستم حمل‌ونقل کاملاً خورشیدی در جهان است. طول عملیاتی این شبکه ۳۲۷ کیلومتر و دارای ۲۳۶ ایستگاه در مسیر است.

به گزارش ایندین تایمز، DMRC اولین شبکه راه‌­آهن جهان بود که در سال ۲۰۱۱ برای کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌­ای (تقریباً ۶۳۰۰۰۰ تن در سال) از سازمان ملل اعتبار دریافت کرد.

در حال حاضر در هند، ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها با پنل‌های خورشیدی تغذیه می‌شوند. آنوج داوال، رئیس متروی دهلی بیان می­‌کند: منبع انرژی تجدیدپذیر باید با حداکثر پتانسیل مورد بهره‌­برداری قرار گیرد. او با اشاره به مزرعه خورشیدی موجود در کنار ایستگاه اصلی متروی دهلی نو، گفت: ما مناطق بزرگی را در اختیار داریم. آفتاب زیادی در دسترس است، پس چرا از آن استفاده نکنیم؟ وقتی متروی دهلی نو توسعه یابد، پشت بام تمام ایستگاه‌های آن دارای پنل‌های خورشیدی خواهند بود.

به گفته DMRC، روزانه شش میلیون سفر از ایستگاه­‌های متروی دهلی نو انجام خواهد شد. ۶۰ درصد انرژی مورد نیاز تمام تجهیزات و دستگاه­‌های الکتریکی داخل مترو از انرژی خورشیدی تامین می‌­شود و چالش جدید این است که مترو تا پایان سال از نظر مصرف سوخت پاک محسوب شود.

آیا هند در حال تبدیل شدن به یک ابرقدرت در بهره­‌برداری از انرژی خورشیدی است؟

با توجه به اقتصاد در حال رشد هند، نیاز این کشور به انرژی پاک به سرعت در حال افزایش است. به گفته آژانس مطبوعات ملی هند، IANS، انرژی خورشیدی در هند ارزان‌تر از زغال سنگ است و دولت مسیر سرمایه­‌گذاری بر انرژی خورشیدی را برای شرکت‌ها آسان‌تر کرده‌­است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۰، این کشور با ۳۸ گیگاوات در سال ۲۰۱۹ و تولید ۵۴ تراوات ساعت برق، پنجمین ظرفیت نیروگاه خورشیدی نصب شده در جهان را داراست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا