اقتصادی

رونمایی از سامانه محچک بانک مرکزی/ رفع سوء اثر چک سه روزه شد

با حضور رئیس کل بانک مرکزی، از سامانه محچک (مسدودی حساب چک‌های برگشتی) انجام شد.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه چک به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای پرداختی در شبکه بانکی به شمار می‌رود و مردم در اکثر معاملات از این ابزار پرداخت استفاده می‌کنند، باید اعتبار و اعتماد به این ابزار برگردد و از سال گذشته با راه‌اندازی سامانه صیادی و ثبت چک‌های بانکی، بخشی از اعتبار به چک برگشت و امروز با راه‌اندازی سامانه محچک، آخرین حلقه از برگشت اعتبار به چک انجام شد و مردم می‌توانند بدون اینکه همدیگر را بشناسند، از طریق چک به هم اعتماد کرده و معاملات خود را انجام دهند.

به گفته مهران محرمیان معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، زمان رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی، از حدود ۵۰ روز قبل به کمتر از ۳ روز کاهش یافته است.

محرمیان همچنین گفت: زمان رفع سوءاثر چک‌های برگشتی از نظر تعداد چک از ۴۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافته و به لحاظ مبلغ چک که از ۴۰ روز به ۳ روز کاهش یافته است، به خاطر اینکه چک‌های با مبلغ بالا سریع‌تر وصول شده‌اند.

وی ادامه داد: از کل چک‌های صادرشده قدیمی ۱۰ درصد برگشت می‌خورد و چک‌های جدید حدود ۶ درصد برگشت می‌خورد و با راه‌اندازی سامانه‌های چک صیادی و سامانه محچک اعتبار به پرداخت ابزار پرداختی چک برگشته و مردم می‌توانند به راحتی با یکدیگر معامله کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا