سبک زندگی

رژیم مدیترانه‌ای بهترین رژیم غذایی برای سال ۲۰۲۱ شد

رژیم مدیترانه‌ای بهترین رژیم غذایی برای سال ۲۰۲۱ شد. مدال طلای بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۲۱ برای چهارمین سال پیاپی به رژیم مدیترانه‌ای تعلق گرفت.

مدال نقره ی این رتبه بندی هم به رژیم دش (DASH DIET) تعلق گرفت که هدف اصلی آن مقابله با فشار خون بالا است و رژیم فلکسترین (Flexitarian Diet) که فرد را بیشتر به گیاهخواری تشویق می کند اما آنقدر انعطاف دارد که اجازه دهد گاهی یک ساندویچ برگر بخورید.

نقطه ی اشتراک همه ی این رژیم ها چیست؟ این رژیم ها بر کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده یا حذف کامل آن ها تأکید دارند و تمرکز آن ها بر وعده های غذایی ای است که مملوء از میوه، سبزیجات، لوبیا، عدس، غلات کامل و دانه ها و مغزهای خوراکی باشد.

رژیم های دوکان (Dukan Diet) و کتو (Keto Diet) که بر مصرف مواد غذایی پروتئنین بالا یا پر چربی با حداقل کربوهیدرات تأکید دارند، در رتبه های آخر و یکی مانده به آخر این رده بندی قرار گرفتند. این رژیم ها معمولاً امتیاز کمی از کارشناسان می گیرند چون به شدت محدود کننده هستند، ادامه ی آن ها دشوار است و تمامی گروه های غذایی از آن ها حذف شده، امری که در دستورالعمل های غذایی توصیه نمی شود.

برای قضاوت درباره ی رژیم های غذایی جمعی از کارشناسان حوزه ی بیماری های قلبی و دیابت، تغذیه، رژیم، روانشناسی غذا و چاقی به بررسی تحقیقات صورت گرفته درباره ی رژیم های غذایی می پردازند. منابع این تحقیقات نشریات پزشکی، گزارشات دولتی و دیگر منابع هستند.

مدال طلای بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۲۱ برای چهارمین سال پیاپی به رژیم مدیترانه ای تعلق گرفت.

رژیم مدیترانه ای چیست

ایده ی رژیم غذایی مدیترانه ای از کشورهای حوزه ی دریای مدیترانه گرفته شده، جایی که مردم از گذشته عمدتاً میوه و سبزیجات، آجیل و چربی های سالم مصرف می کنند.

بسیاری از این مناطق بخشی از جایی هستند که به اصطلاح به آن نواحی آبی می گویند، مناطقی از دنیا که مردم معمولاً زندگی طولانی و سالمی دارند.

عمده اتکای رژیم مدیترانه ای بر غذاهای دریایی، میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و دانه ها و مغزهای خوراکی است.

این مواد غذایی سرشار از ویتامین و همینطور مواد مغذی مهمی همچون فیبر و پلی فنول هستند، ترکیبات گیاهی ای که به مبارزه با بیماری کمک می کنند. تحقیقات نشان داده رژیم مدیترانه ای به کاهش ریسک ابتلا به دیابت کمک می کند و ممکن است بدن را از برخی انواع سرطان و همینطور افت شناختی حفظ کند.

این رژیم غذایی حتی می تواند به کاهش وزن کمک کند، چرا مصرف مواد غذایی فرآوری شده و قندهای تصفیه شده را کاهش می دهد و مواد غذایی سرشار از مواد مغذی ای مثل سبزیجات و ماهی را جایگزین آن ها می کند.

از آنجایی که تمرکز این رژیم غذایی بر چربی های سالمی مثل روغن زیتون، آوکادو و ماهی سالمون است، ممکن است به کاهش کلسترول مضر هم کمک کند که یکی از دلایل اصلی بروز بیماری های قلبی به شمار می رود.

رژیم مدیترانه ای نه کالری ها را محدود می کند نه برنامه ی غذایی سختگیرانه ای دارد، امری که کمک می کند ادامه ی آن ساده تر و این رژیم یکی از بی خطرترین رژیم های غذایی به لحاظ عوارض جانبی ناخواسته باشد. البته این مسأله برای کسانی که به دنبال یک شیوه ی غذایی ساخت یافته تر هستند یا سعی دارند به سرعت وزن کم کنند یک نقطه ضعف محسوب می شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا